کرمانشاه- معاون آموزش سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه با اشاره به معضل بیماری در کرمانشاه و راه‌های برون رفت از آن، گفت: مهارت آموزی کلید گمشده قفل بیکاری در کرمانشاه است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عبدالمالکی ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بررسی وضعیت اشتغال در استان کرمانشاه طرح‌های مهارتی شغلی در سازمان جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: استان کرمانشاه با مشکلات عدیده‌ای در شرایط فعلی دست و پنجه نرم می‌کند که از معضل بیکاری به عنوان مادر مشکلات در این استان می‌توان یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از شاخص‌های سازمان مدیریت عامل اصلی وضعیت نه چندان خوب استان کرمانشاه مسئله بیکاری عنوان شده، افزود: در این راستا بیکاری به عنوان یک معضل آسیب‌زا و ایجاد مشکلات اقتصادی این استان را دچار چالش کرده و در صورتی که برای بیکاری ندیشه‌ای داشته باشیم می‌توان طی یک برنامه‌ریزی در یک بازه زمانی شاهد وضعیت بهتری باشیم.

معاون آموزش سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه تصریح کرد: آموزشی که بستر توسعه در هر زمینه رأی یک جامعه را فراهم می‌آورد در صورتی که از راه درست و به شیوه درست پیاده شود می‌تواند نیروی انسانی توانمند که محور توسعه است را تربیت کند.

عبدالمالکی کی از زیر مجموعه‌های آموزش را مهارت آموزی دانست و خاطرنشان کرد: موضوع مهارت آموزی ارتباط مستقیمی با وضعیت بیکاری داشته و عدم مهارت کافی برای انجام کار و نیروی انسانی ی از مهم‌ترین عوامل بیکاری تلقی می‌شود که بر همین است می‌توان مهارت آموزی را کلید گمشده معضل بیکاری در استان کرمانشاه دانست.

وی ادامه داد: اگر مهارت آموزی را به صورت اصولی و در مسیر درست کنترل کنیم می‌توان فضایی با بهبود کسب و کار ایجاد کرد و تبعات بیکاری که بسیار برای یک جامعه آسیب‌زا است را کاهش داد.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه همچنین با تاکید بر انجام آسیب شناسی در بعد مهارت آموزی که در سازمان جهاد دانشگاهی صورت گرفته، اذعان داشت: بر همین اساس از طریق آسیب شناسی انجام گرفته سه فاکتور به دست آمده و دریافتیم که با وجود اینکه مهارت آموزی انجام می‌گیرد اما در اکثر مواقع جوابی از آن دریافت نمی‌شود که بی‌کیفیتی مهارت آموزی، عدم آموزش مهارتی بر پایه نیاز جامعه و منطبق با اولویت‌های بازار کار و مدرک گرا بودن آموزش‌های مهارتی را می‌توان از دلایل اصلی آن معرفی کرد.

عبدالمالکی بیان کرد: مشکل اساسی دیگر در حوزه مهارت آموزی و ایجاد معضل بیکاری مباحث فرهنگی است را که فرهنگ کار در آموزش‌های لازم کم شده و اگر مهارت را درست ارائه دهیم می‌توان به افزایش کارایی مهارت آموزی و افزایش نقش مهارت در استان دست پیدا کرد.

وی در ادامه به اقدامات جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی، فرهنگی و کارآفرینی تاکید داشت و گفت: رسالت سازمان جهاد دانشگاهی ورود به عرصه مهارت آموزی بوده چرا که در اکوسیستم و زیست بوم این سازمان حوزه‌های مختلفی در بخش اشتغال و کارآفرینی مأموریت دارند که یکی از مهمترین ارکان و بخش‌های متولی در این سازمان معاونت آموزشی و کارآفرینی است.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه یادآور شد: این معاونت به فرایند مهارت آموزی که از مشاوره آغاز و به ارائه آموزش، توانمندسازی و اتصال بازار کار ختم می‌شود کمک می‌کند و این چهار حلقه بر مبنای معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی ی‌تواند سکوی مهارتی اشتغالزایی استان باشند.

عبدالمالکی با بیان اینکه سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه در ایجاد مشاغل خرد، کوچک و خانگی به عنوان رکن اصلی مأموریت ویژه برای خود تعریف کرده، اضافه کرد: ظرفیت‌های ایجاد شده در جهاد دانشگاهی به عنوان یک رسالت پای کار آمده و راه‌های برون رفت از وضع موجود را با برنامه ریزی درست طراحی کرده است بر همین اساس برای سه دسته از افراد شامل فارغ التحصیلان صاحب ایده، فارغ التحصیلان فاقد ایده اما جویای کار و توانمندسازی افراد فعال در حوزه صنعت و خدمات مانند کشاورزی، فرهنگ و هنر، گردشگری و… با برگزاری دوره‌های تخصصی برای ایجاد فضا و شرایط کسب و کار فعالیت و خود را آغاز کرده است.

سهم ۲۹۰۰۰ نفری مهارت آموزی کرمانشاه در سازمان جهاد دانشگاهی

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۰ دوره تخصصی، پیشرفته و مهارتی در معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی برقرار است، افزود: علاقمندان می‌توانند با مراجعه به درگاه معاونت آموزش جهاد دانشگاهی کرمانشاه برای شرکت در این دوره‌ها ثبت‌نام کنند و با توجه به ارائه خدمات آموزشی طی سه دهه گذشته در سه شعبه دوره‌های خود را بگذرانند.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی در استان کرمانشاه این سازمان را با ۲۰۰ مرکز آموزشی بزرگترین و گسترده‌ترین مرکز آموزش غیردولتی در کشور خواند و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۸۰۰ هزار نفر در کشور در دوره‌های آموزش‌های مهارتی شرکت کردند که استان کرمانشاه از این آمار سهمی حدود ۲۹ هزار نفر بود داشته است.

عبدالمالکی تاکید کرد: در شش ماهه امسال ۳۶ هزار و ۵۳۴ نفر از خدمات آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی در شهر کرمانشاه استفاده کردند و ۲۱۵ نفر از اساتید با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در این مجموعه در حال ارائه خدمات هستند.

وی با اشاره به آموزش ۶ زبان خارجه در مجموعه سازمان جهاد دانشگاهی، خاطر نشان کرد: شش زبان شامل انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ترکی استانبولی، عربی و کره‌ای با ۶ هزار و ۵۰۰ فراگیر زبان در حال آموزش است.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه گفت: همچنین علاوه بر آموزش زبان‌های خارجه طی سال‌های گذشته ساختارهایی برای آموزش شبکه و امنیت در حوزه علوم کامپیوتری با مجهزترین و پیشرفته‌ترین کارگاه‌های آموزشی در غرب و شمال غرب کشور و کارگاه‌های آموزش برنامه نویسی برای سومین سال پیاپی مهیا شده که طی ۲ سال گذشته ۶۰۰ برنامه نویس را آموزش داده شدند و سپس وارد بازار کار شدند.

عبدالمالکی ادامه داد: آغاز بکار دوره‌های آموزش هوش مصنوعی و دوره‌های آموزشی برای سربازان در قالب طرح سرباز ماهر در دستور کار قرار گرفته و تاکنون در دوره‌های آموزشی سرباز ماهر ۲ هزار و ۱۵۰ نفر آموزش‌های لازم را دیده‌اند.