کاوشگر «کلیپر» ناسا همراه یک موشک فالکون هوی از مقر فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شد و سفر خود به قمر اروپا سیاره مشتری را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پرس اسوسیشن، در ساعت ۱۶:۰۶ دقیقه گرینویچ به وقت دیروز ۲۷ موتور مرلین فالکون هوی روشن شدند و کلیپر را به فضا بردند.

اکنون این فضاپیما ۲.۹ میلیارد کیلومتر طی می کند تا در آوریل ۲۰۳۰ میلادی به بزرگترین سیاره منظومه شمسی برسد. یافته های این ماموریت اعتقادات محققان درباره حیات در منظومه شمسی را تغییر می دهد. هدف این ماموریت تایید وجود اقیانوسی وسیع زیر سطح قمر یخی اروپا است که آن را به مکانی ایده آل برای بررسی امکان حیات خارج از زمین تبدیل کرده است.

فضاپیما دور مشتری مدار می زند و ۴۹ بار از کنار قمر اروپا می گذرد که یکی از ۹۵ قمر این سیاره است. کلیپر در هر مدار مدت زمانی معادل کمتر از یک روز را در منطقه ای مملو از تشعشعات نزدیک اروپا می گذراند و سپس از آنجا دور می شود. سپس حدود ۲ هفته بعد این فرایند را دوباره تکرار می کند.

کلیپر در هر گذر از ارتفاع ۲۵ کیلومتری سطح قمر می گذرد و برای اینکه بتواند کل آن را اسکن کند در هر گذر از بالای نقاط مختلفی در سیاره پرواز می کند.