سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد در واکنش به انتقادات اخیر از این دانشگاه گفت: به هیچ کارمند و اعضاء هیئت علمی حقوق بدهکار نیستیم.

داریوش جاوید در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به انتقادات علیه دانشگاه آزاد که به تازگی توسط کارکنان و اساتید دانشگاه مطرح شده است، گفت: تقدیر و تشکر می‌کنم از تمام کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که اگر این نهال نوپا به درخت تنومند تبدیل شده‌است با زحمات کارکنان و اعضای هیات علمی بوده است.

افزایش حقوق کارکنان و هیئت علمی

وی ادامه داد: در سه الی چهار سال گذشته یک روند افزایشی بسیار مطلوب در دانشگاه آزاد اسلامی بابت افزایش حقوق و دستمزدها چه در بخش کارمندی و چه هیئت علمی رخ داده است که خود این موضوع گواه این است که میزان افزایش حقوق ما طی سه سال گذشته از میانگین کشوری در سایر مراکز مشابه خودمان بیشتر بوده است.

سرپرست معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این‌که بگوییم کارکنان عزیز ما کم‌تر حقوق می‌گیرند بستگی دارد به اینکه این مقایسه با کجا صورت گرفته است. در بحث اساتید همین اتفاق افتاده است در سه سال چهار سال گذشته شیب افزایش بسیار منطقی را سپری کردیم، به‌ویژه در برخی از مراتب علمی ما کمتر از سایر دانشگاه‌ها نیستیم، ولی یک تفاوت‌های ماهوی داریم، تفاوت ماهوی ماچیست؟ این است که دوستان ما در وزارت علوم و وزارت بهداشت ساعت موظفی آموزش، پژوهش و حضور آنها ۴۴ ساعت است ولی ساعت موظفی آموزش، پژوهش و حضور ما ۳۲ ساعت است این تفاوت میزان موظفی، یک اختلاف‌هایی را ایجاد می‌کند.

در زمینه حقوق کارکنان اعتقاد نداریم عقب هستیم

وی در پاسخ به این سئوال که همانند سازی حقوق به دلیل این اختلاف در موظفی اجرا نمی‌شود، گفت: ما همانندسازی را چه تعریف می‌کنیم؟ همانندسازی در بحث کارکنان تقریباً انجام شده و اذعان داریم در برخی از مشاغل و رتبه‌ها شاید در سطح مدیرکل و مدیر شاید بیشتر هم باشد در بعد کارکنان اصلاً اعتقاد نداریم که عقب هستیم.

جاوید با اشاره به حقوق اساتید این دانشگاه گفت: در بحث حقوق اعضای هیئت علمی، ما یک سرآمد علمی داریم، اگر اساتید ما آن سرآمد علمی را کسب کنند حقوقشان از وزارتین بیشتر هم می‌شود، پس نمی‌توانیم بگوییم ما کم‌تر هستیم یک جاهایی ما بیشتر و یک جاهایی ما کم‌تریم، البته یک تفاوت ماهوی نیز به دلیل پایه ساعت کارکرد داریم.

برای اساتید سقف حقوق نداریم

وی افزود: ما در دانشگاه آزاد یک سری شرایط خاص داریم، اول اینکه ما سقف حقوق نداریم، یعنی اگر اعضای هیئت علمی ما بتواند مرتبه و سرآمدی علمی را کسب کنند، حتی پست اجرایی هم داشته باشند، می‌توانند در کنار آن تا هر مبلغی که قوانین اجازه می‌دهد حقوق دریافت کنند.

سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی گفت: درحالی‌که در سازمان‌های دولتی سقف حقوق تعریف دارد، موضوع دوم اینکه در سازمان‌های دولتی سقف مزایای پایان خدمت دارند، ما در دانشگاه آزاد سقف مزایای پایان خدمت را تا پارسال نداشتیم از پارسال ۱۵۰ درصد دولتی هستیم، یعنی اگر یک کارمند هیئت علمی به‌طور متوسط در سازمان‌های دولتی بازنشسته شود ۵۲۰ یا ۵۳۰ میلیون تومان سنوات پایان خدمت دریافت کند، در دانشگاه آزاد اگر حکمش اجازه دهد ۱۵۰ درصد آن مبلغ به وی تعلق می‌گیرد باید این‌گونه به قضیه نگاه کرد.

به هیچ کارمند و عضو هیئت علمی بدهکار نیستیم

جاوید در مورد انباشت معوقات کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: معوقات را باید دو نوع بررسی کنیم، ما به هیچ کارمند و اعضاء هیئت علمی حقوق بدهکار نیستیم. غالباً اگر معوقاتی مطرح می‌شود در راستای حق‌التدریس و حق‌التحقیق است که یک چیز طبیعی است. در برخی از واحدها و استان‌ها عقب و جلو است، در سایر سازمان و ارگان‌ها نیز این موضوع وجود دارد پس ما معوقاتی که مبتنی بر فعالیت مستمر نداریم.

وی درباره تسهیلات مسکن دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: خوشبختانه با تفاهم‌نامه‌ای که ریاست دانشگاه با وزیر وقت راه و شهرسازی منعقد کرد، تسهیلاتی تعلق می‌گیرد. طبق تفاهم‌نامه باید یکسری اسناد دانشگاه را به‌نام راه و شهرسازی کنیم تا نسبت به تغییر کاربری آنها اقدام کنند. بیش از نیمی از استان این فرایند را شروع کرده‌اند و در حال انجام است، منتظر هستیم تا تغییر کاربری توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شود.

ارائه تسهیلات زمین رایگان

سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مهم‌ترین تسهیلاتی که دانشگاه آزاد ارائه می‌دهد بر اساس مصوبه هیئت امنای مرکزی، زمین رایگان است که در اختیار کارکنان و اساتید قرار می‌دهد، مابقی آن تسهیلاتی است که دولت ارائه می‌دهد، چیزی که دانشگاه آزاد را می‌دهد استفاده از زمین رایگان است.

وی درباره پرداخت حقوق اقساطی به کارکنان در برخی از واحدها نیز گفت: بیش‌از ۸۰ الی ۹۰ درصد واحدهای ما بدون کوچک‌ترین وقفه حقوق‌ها را بیست و پنجم تا سی‌ام پرداخت می‌کنند. برخی استان‌ها به‌خاطر شرایط خاص در برخی از ماه‌ها کم‌وزیاد می‌شود، یکی از چالش‌های دانشگاه آزاد این است چون بخش عمده مبتنی بر درآمد شهریه است و حقوق از آنجا پرداخت می‌شود، در یک ماه خاصی مانند تیر و مرداد که واریزی دانشجو کمتر است حقوق در دو سه قسط پرداخت می‌شود. شاید حداکثر در ۱۰ الی ۱۵ درصد واحدهای ما و در یکسری ماه‌های خاص این شرایط باشد ولی عمومیت ندارد این اتفاق غالباً رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به بحث بیمه نیز افزود: یک خبر خوب بدهم اینکه ما تا دو سال گذشته چالش‌هایی در بیمه تکمیلی و بیمه تأمین اجتماعی داشتیم گاهی مواقع به دلیل عدم پرداخت به موقع، قطعی‌های موقت کوتاه‌مدتی داشتیم که از سال گذشته بیمه تکمیلی را تجمیع کردیم و سازمان مرکزی با هماهنگی واحدها از محل منابع خود واحدها پرداخت می‌کند، از امسال نیز بر اساس رهنمودهای رئیس دانشگاه بیمه تأمین اجتماعی متمرکز پرداخت می‌شود پس هیچ‌گونه قطعی، عدم واریزی در بیمه تأمین اجتماعی و تکمیلی نخواهیم داشت.