مدیرعامل گروه رسانه‌ای مهر در ششمین نشست جهانی رسانه‌ها گفت: طرح کمربند و جاده فرصتی برای احیای هویت از دست رفته و تقویت همکاری‌های بین‌المللی فرهنگی و اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار مهر، ششمین نشست جهانی رسانه‌ها به میزبانی خبرگزاری شینهوا با حضور بیش از ۵۰۰ شرکت‌کننده از ۱۰۶ کشور و منطقه جهان، از جمله ۲۰۸ نماینده رسانه‌های بزرگ، سازمان‌های دولتی و سازمان‌های بین‌المللی، در حال برگزاری در «ارومچی» چین است.

محمدمهدی رحمتی مدیرعامل گروه رسانه‌ای مهر، در این رویداد بر اهمیت تبادلات فرهنگی و مردمی میان کشورهای عضو طرح کمربند و جاده تاکید کرد و با اشاره به پیوند تاریخی میان ایران و مسیر جاده ابریشم، این طرح را فرصتی برای احیای هویت از دست رفته و تقویت همکاری‌های بین‌المللی دانست.

وی به تجربه‌های شخصی و تاریخی خانوادگی اشاره کرد و ضمن صحبت از نقش پدران خود به عنوان راهداران مسیر جاده ابریشم در حفظ امنیت تجار و مسافران، گفت: احیای این مسیر، نه تنها از جنبه اقتصادی بلکه به عنوان یک فرصت برای تبادلات فرهنگی و انسانی اهمیت دارد. انتقادات امروز غربی‌ها بیشتر ناشی از نگرانی از تغییر نظم جهانی به نفع شرق است. با این حال طرح «کمربند و جاده» الگویی برای توسعه انسان‌محور است که سه عنصر اقتصاد، فرهنگ و مردم را هم‌زمان در نظر می‌گیرد.

مدیرعامل گروه رسانه‌ای مهر در ادامه با تاکید بر اهمیت همکاری‌های مردمی و فرهنگی گفت: ایجاد اجماع و فهم مشترک میان مردم کشورهای عضو، پایه‌های این طرح را مستحکم‌تر خواهد کرد. در این میان نباید از نقش فرهنگ‌های آسیایی و تنوع تمدنی غافل شد. فلسفه چینی هم بر این باور است که تمدن‌ها از طریق تبادلات برابر، یکدیگر را غنی می‌کنند.

رحمتی در بخشی از سخنرانی خود به مظلومیت مردم فلسطین و اهمیت دفاع از آرمان‌های آنان اشاره کرد و گفت: حمایت از مردم فلسطین فراتر از مسائل سیاسی و دیپلماتیک است و حقوق آن‌ها برای زندگی در صلح و بدون تحقیر باید به رسمیت شناخته شود.