رییس دانشگاه امیرکبیر گفت: این دانشگاه برای اولین‌بار در زمینه‌های فناوری‌های ساخت افزایشی، آکوستیک و ارتعاشات، عصبی شناختی و علوم و فناوری کوانتوم دانشجو پذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر علیرضا رهایی در آیین استقبال از دانشجویان ورودی جدید ضمن خیر مقدم به دانشجویان و خانواده های آنها گفت: امروز خوش وقت هستیم که شما جمعی از دانش آموزانی به این دانشگاه آمده اید که جز افراد نخبه، خلاق و با استعداد هستید و به جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه می شوید و امیدوارم روند تحصیلی شما یک روند موفقی باشد.

وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیش از ۷۰ سال قدمت در تربیت نیروی انسانی و اجرای طرح های بزرگ دارد و در این مدت ۷۰ سال، جمع های بزرگی از دانشجویان هر ساله به خانواده دانشگاه وارد شدند و در نهادهای مختلف، موقعیت های خوبی را کسب کرده اند.

رهایی دانشگاه صنعتی امیر کبیر را مهد نخبگان توصیف کرد و یادآور شد: این دانشگاه جایگاه خوبی برای تربیت مدیران کشور دارد ضمن اینکه بسیاری از صنایع نیازهای خود را در بخش های مختلف به این دانشگاه واگذار می کنند.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این دانشگاه از گذشته قطب علمی در رشته های مختلف شناخته شده است، اظهار کرد: ما در یکی دو دهه قبل در ۱۸ رشته علمی به عنوان قطب علمی شناخته شده ایم و امروز نیز این مسیر دنبال می شود.

تحصیل ۱۴ هزار و ۴۰۰ دانشجو در دانشگاه امیرکبیر

وی ایجاد محیط دانشجویی فعال، اعتبار و شهرت دانشگاه در داخل و خارج کشور را از دیگر ویژگی‌های این دانشگاه نام برد و گفت: حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ دانشجو، بیش از ۵۰۰ عضو هیات علمی و ۴ پردیس در ماهشهر، بندر عباس، کیش و گرمسار در این مجموعه فعالیت دارند و بیش از ۴۰ هزار دانش آموخته در بخش های مدیریتی و صنعتی مشغول به کار هستند.

رهایی با اشاره به ۱۸ دانشکده در مجموعه دانشگاه صنعتی امیر کبیر در رشته های فنی و مهندسی خاطر نشان کرد: این دانشگاه کامل ترین لیست رشته های فنی و مهندسی در جهت رفع نیاز های فنی کشور را دارد. ولی برای انجام تحقیقات صنعتی نیاز به یکسری واحدهای پژوهشی است که تعداد قابل توجهی پژوهشکده و واحدهای تحقیقاتی در زمینه های مختلف مانند آب، محیط زیست، فناوری اطلاعات، عمران و فناوری‌های نو، مواد پیشرفته و نفت و گاز و پتروشیمی فعال شده است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: عمده ماموریت این پژوهشکده ها انجام طرح های کلان و بزرگ در کنار دانشکده ها است که از آن جمله می توان به طرح هایی در حوزه هایی چون شبکه‌های هوشمند برق و مخابرات، رباتیک تا مدیریت شهری ومحیط زیست و طراحی انواع سازه ها، انرژی و هوش مصنوعی اشاره کرد.

رهایی خاطر نشان کرد: در حوزه ای مانند رباتیک دانشجویان این دانشگاه از گذشته فعال بودند و با ایجاد رشته هایی در این حوزه تحقیقات صورت گرفته است. در زمینه های مهندسی صنایع مانند سیستم تحلیل داده و مطالعه میادین نفتی و هوشمند سازی میادین نفتی فعالیت های تحقیقاتی وسیعی انجام شده و ایجاد دانشکده هوا فضا از دیگر نوآوری های ما به شمار می رود.

وی اقتصاد دیجیتال و بازار را از دیگر زمینه های علمی این دانشگاه نام برد و افزود: محاسبات کوانتومی، توسعه فناوری هسته ای، منسوجات و مهندسی پزشکی، توانبخشی، تجهیزات پزشکی از دیگر زمینه های تحقیقاتی این دانشگاه محسوب می شود و دانشگاه با فعالیت در حوزه های مهندسی و فنی جایگاه خوبی را در نظام های رتبه بندی کسب کرده است.

ارتقای رتبه دانشگاه امیرکبیر در پایگاه کیو اس

رهایی با بیان اینکه این دانشگاه در نظام های رتبه بندی مختلف مانند لایدن، شانگهای، وکیو اس در جایگاه های اول یا دوم در میان دانشگاه های صنعتی کشور قرار گرفته است، افزود: در پایگاه کیو اس این دانشگاه ارتقا رتبه داشته به گونه ای که از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ از رتبه ۴۴۰ به رتبه ۳۷۵ در جهان ارتقا یافته است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: در حوزه تربیت نیروی انسانی یکی از وظایف و تکالیف دانشگاه انجام طرح های صنعتی است که از آن جمله می‌توان به طرح ماهواره امیرکبیر اشاره کرد که یکی از طرح های کلان دانشگاه در دو دهه قبل بوده است. ابررایانه دانشگاه نیز از دیگر پروژه های ما است که در شرایط کنونی بزرگترین ابررایانه کشور در دانشگاه عملیاتی شده است.

رهایی توسعه فناوری های طراحی هواپیما را از دیگر پروژه های این دانشگاه نام برد و یادآور شد: ما در گذشته هواپیمای ۱۵۰ نفره و اکنون هواپیمای ۷۲ نفره را در دستور کار داریم. همچنین سفینه حامل موجود زنده که جز طرح های موفق دانشگاه است.

رشته‌های جدید راهبردی در دانشگاه امیرکبیر

وی یکی از وظایف دانشگاه های بزرگ کشور را نوآوری در زمینه آموزش دانست و گفت: بر این اساس این دانشگاه تلاش داشته تا بر حسب نیازها رشته های جدیدی را تأسیس کند و در این راستا امسال در رشته های مهندسی معماری، اقتصاد انرژی و علوم شناختی برای اولین بار پذیرش دانشجو داشتیم ضمن آنکه بر اساس اولویت های کشور، رشته های راهبردی تعریف کردیم که در زمینه‌های مانند فناوری های ساخت افزایشی، آکوستیک و ارتعاشات، عصبی شناختی و علوم و فناوری کوانتوم رشته هایی است که امسال طراحی شده و دانشگاه برای اولین بار دانشجو پذیرفته و یا در حال پذیرش است.

رهایی یکی دیگر از زمینه های فعالیت این دانشگاه را توسعه دریا محور عنوان کرد و یادآور شد: هوا فضا و صنعت هوایی، فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی و کوانتوم و مهندسی انرژی تولید و فناوری فضایی ۴ زمینه اولویت دار این دانشگاه است که هم فعالیت های تحقیقاتی مستقلی در دستور کار است و هم با همکاری صنایع مختلف طرح های مختلفی اجرایی می شود.

وی با اشاره به فعالیت های این دانشگاه در زمینه توسعه دریا محور اظهار کرد: همکاری گسترده ای در حدود هزار میلیارد تومان قرار داد در سال جاری میان سازمان های دریایی و دانشگاه منعقد شده است.

رییس دانشگاه امیرکبیر از همکاری این دانشگاه با وزارت صنعت و معدن و تجارت خبر داد و گفت: در سال قبل این همکاری در زمینه های طراحی هواپیما، شناورها و هوش مصنوعی و معدن بوده که موافقت نامه ۳ ساله منعقد شد و منشا تولیدات در دانشگاه خواهد شد.

رهایی با بیان اینکه این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه های بزرگ تکالیفی در زمینه همکاری های بین المللی دارد یادآور شد: برگزاری دوره های مشترک، انعقاد بیش از ۲۱ تفاهم نامه با مجموعه های علمی در زمینه های آموزشی و پژوهشی در دنیا منعقد شده و هم اکنون تعداد قابل توجهی دانشجوی خارجی در سطوح تحصیلات تکمیلی در دانشگاه حضور دارند و مشغول به تحصیل هستند .

وی ایجاد ارتباط نزدیک با خانواده های دانشجویان را از ابتکارات بخش آموزشی دانشگاه دانست و گفت: درسی با عنوان درس مهارت های زندگی را برنامه ریزی کردیم که امسال ارائه می شود.

رهایی اضافه کرد: فعالیت های در زمینه توسعه فضاهای ورزشی فراهم شده تا دانشجویان اوقات فراغت خود را در این بخش سپری کنند.

وی ادامه داد: همچنین خوابگاه های دانشگاه آماده شده و افراد متقاضی می توانند از آن بهره برداری کنند. یکی از فعالیت های دیگر این دانشگاه توسعه پارک علم و فناوری است که در این زمینه ناحیه ای را در اطراف دانشگاه تعریف کردیم و این پارک متشکل از ۲۰۰ شرکت پیش رشد، رشد و دانش بنیان است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ارائه مشوق های تحصیلی مانند تحصیل همزمان در دو رشته خبر داد و گفت: تغییر رشته در سطوح مختلف بر حسب معدل دانشجویان و ورود به تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان ممتاز از دیگر مشوق ها است.

وی ۱۸ انجمن علمی را از دیگر بخش های این دانشگاه دانست و گفت: مشارکت دانشجویان در این انجمن ها امکان حضور در مسابقات را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه این دانشگاه از دانشجویان خود انتظاراتی دارد، خطاب به دانشجویان جدید اظهار کرد: دانشگاه سطح علمی بالایی دارد و از همه شما انتظار می رود که به محیط آموزشی دانشگاه خود را تطبیق دهید. برای موفقیت در زمینه های تحصیلی نیاز به برنامه ریزی است و هر کدام از شما برنامه فعالیت علمی داشته باشید تا بدانید که چه زمانی دروس را فرابگیرید تا خود را برای ورد به آینده آماده کنید.