به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از امور رسانهای پروژه، «اَدوار» عنوان یکی از جدیدترین پروژههای موسیقایی در حوزه موسیقی تلفیقی با استفاده از اشعار مولانا است که با هنرمندی، طراحی و تنظیم زکریا یوسفی از موزیسینهای شناخته شده کشورمان در قالب یک آلبوم بینالمللی، پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
زکریا یوسفی درباره ویژگیهای این آلبوم که با تهیه کنندگی و حمایت مالی روزالین آریایی راد تولید شده توضیح داد: آنچه در پروژه «ادوار» پیش روی شنوندگان قرار گرفته، ساخت ملودیهایی با الهام از موسیقی کرمانجی از کردهای کشورترکیه و شمال خراسان در چند مایه شور، چهارگاه و نوا است که دربرگیرنده تلفیقی از اصوات الکترونیک و سازهای آکوستیک هم هست. ضمن اینکه در فضای تنظیم کارها نیز سعی شده تا به سمت موسیقی مینی مال حرکت کنیم.
وی افزود: تغییر فرم های موسیقی در این آلبوم به صورت آهسته انجام گرفته تا بتوانیم به ویژگی های موسیقی ادواری بیشتر نزدیگ شویم . در این چارچوب بعضی از ریتم ها تکرار شونده است اما در عوض تنوع رنگ های صوتی زیاد بوده که تصور می کنم می تواند در حال و هوای متفاوتی به گوش مخاطب برسد. این در حالی است که هارمونی ثابت، تغییر آهسته فرم ، استفاده از الگوهای ساده ریتمیک و در عین حال تنوع صوتی سازهای کوبه ای در جهت فضای بیشتر از دیگر ویژگی های است که می توانم درباره این پروژه اشاره کنم. به عبارتی این آلبوم ترکیبی از تجارب گذشته من درموسیقی و ادبیات عرفانی و موسیقی الکترونیک و تلاش برای به کارگیری صداهای متنوعتر در خدمت این نوع موسیقی است که در آن از سازهایی مانند تنبور، تار، فلوت، آلتو، کمانچه، دودوک، کاوال و عود به صورت تک نوازی یا هم نوازی بهره گرفته شده اند.
به گفته یوسفی عبارت «ادوار» اشاره به یکی از ابیات مولوی و حرکات سماوات دارد که چرخشِ سماع مولویه نیز برگرفته از آن بوده و مولانا با الهام از اندیشههای نظریهپردازان باستان، «سماع» را چرخشی الهام گرفته از حرکت افلاک میدانست.
این پژوهشگر، نوازنده و مدرس موسیقی در معرفی نوازندگان پروژه «ادوار» که پخش جهانی آن توسطه مجموعه هنری «چارت» انجام گرفته، اظهار کرد: میلاد محمدی، شقایق صادقیان، نگار فرجی، فرزاد بازگیر، هومن مهدویان، بهنام بیات، یلدا خوانساری و زکریا یوسفی نیز از جمله هنرمندانی هستند که در این آلبوم به عنوان نوازنده و همخوان حضور دارند.
زکریا یوسفی از جمله هنرمندان شناخته شده عرصه موسیقی در حوزه های پژوهش، تدریس و نوازندگی است که طی ۲ دهه فعالیت حرفهای خود، همکاری با هنرمندانی چون شهرامناظری، کامکارها، علیرضا قربانی، کیهان کلهر، گروه شهنازی، همنوازان حصار و برگزاری کنسرت در بیش از ۴۰ کشور خارجی و حضور در بیش از ۳۰ فستیوال بینالمللی را در کارنامه فعالیت های خود ثبت کرده است.
نوازندگی در حدود ۱۳۰ آلبوم موسیقی در ژانرهای مختلف از جمله «پیدای ناپیدا»، «یقین گمشده»، «شارو»، «در حلقه دف»، «روژیار»، «راوی»، «اورامان تا بادینان»، «سحرگاهان»، «فروغ»، «با من بخوان»، «سرسماع»، «بارگاه»، «سایههای خورشید»، «پاییز»، «عارفِ شیدا» و تعدادی دیگر از جمله فعالیت های یوسفی محسوب می شود.
«جاران»، «کوردیا»، «گیانا»، «راژ»، «ژیا»، «درد»، «سرگشته»، «تاو»، «دهگذر» هم، عنوان برخی دیگر از پروژههای زکریا یوسفی است که طی سالهای اخیر در پلتفرمهای داخلی و بینالمللی از او منتشر شده اند.
این هنرمند طی چند سال اخیر به صورت متمرکز با علیرضاقربانی خواننده مطرح کشور در پروژههای اجرایی حضور داشته و در کنار آن نیز به تنظیم و تولید آثاری در ژانر «موسیقی فیوژن»، «اینسترومنتال» و تصانیف کردی مشغول بوده است.
تالیف چندین کتاب در حوزه موسیقی از دیگر فعالیت های یوسفی در عرصه پژوهش محسوب می شود که تازه ترین آن مربوط به انتشار کتابی با عنوان؛ «موسیقی در مولویه و قادریه» در کشورمان بوده است. این کتاب به گفته موِلف، تحقیق و پژوهشی در باب پیوند بین موسیقی و طریقت های عرفانی قرن ششم و هفتم هجری است.