دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج (سودای عشق) جزییات برگزاری این دوره از جشنواره را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری جشنواره، سعید نجفیان دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج (سودای عشق) گفت: این جشنواره بنا دارد امسال به صورت دومرحله‌ای برگزار شود ، به این صورت که آثار از استان‌های مختلف دریافت و سپس آثار برگزیده در جشنواره‌های استانی اجرا می‌شوند. پس از آن در مرحله دوم دو اثر از هر بخش خیابانی و صحنه‌ای و مسابقه نمایشنامه‌نویسی به رقابت در مرحله نهایی می‌پردازند. جشنواره‌های استانی تا هشتم آبان در استان‌ها به اتمام رسیده و بیست و دوم آبان نیز اسامی منتخب به مرحله نهایی اعلام می‌شوند.

نجفیان با بیان اینکه استقبال در استان‌هایی چون خوزستان، خراسان رضوی ، آذربایجان شرقی و مازندران بالا بوده است،‌ گفت: اما برخی استان‌ها چون سمنان، گلستان و خراسانی رضوی اقبال کمتری به جشنواره نشان دادند.

وی محل برپایی جشنواره‌ را یکی از سه استان کرمانشاه، خوزستان و یزد به شمار آورد و گفت: امکانات استان‌ها باید برآورد شده و بین یکی از آنها انتخاب کنیم.

نجفیان درباره رویکردهای اصلی این جشنواره توضیح داد: انتقال روحیه نشاط آفرین و امیدبخش و رویکرد کمدی برای‌مان اولویت داشته که در فراخوان هم به آن اشاره شده است. بیشترین طیف مخاطب این جشنواره نیز بازیگران و کارگردانان ۲۰ تا ۴۰ ساله خواهند بود هر چند که همیشه نوجوانان و پیشکسوتان نیز در جشنواره حضور خواهند داشت.

وی درباره تفاوت این دوره جشنواره با دیگر دوره‌ها گفت: ۲ موضوع روز به موضوعات ثابت این دوره جشنواره همچون هر سال اضافه می‌شود که این ۲ موضوع امسال «غزه» و «فرزندآوری و خانواده» هستند.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر بسیج اظهار کرد: انجمن ما تنها در عرصه جشنواره‌ برگزار کردن فعال نیست بلکه در شهرستان‌ها فعال هستیم و کارگاه‌های آموزشی به استثنای برپایی جشنواره توسط استادان برگزار می‌کنیم تا جوانان نیز توانایی لازم را برای رقابت با حرفه‌ای‌ها به دست بیاورند.

نجفیان درباره پراکندگی جغرافیایی استان‌های شرکت کننده در جشنواره گفت: خوشبختانه پراکندگی خوب است، از خارک و سیستان و بلوچستان تا شهرهای مرزی حتی دهلران که یک سالن تئاتر هم ندارد، ما کار داشتیم. به هر حال تئاتر در هر استان شرایط خاصی با توجه به ویژگی‌های مردم دارد و هر شرکت کننده‌ای می‌تواند سفیر فرهنگ خود در جشنواره باشد و مخاطبان قطعا می‌توانند با آیین‌ها و فرهنگی‌های استان‌های مختلف دراین جشنواره آشنا شوند که خود این به جذابیت کار می‌افزاید.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: سازمان بسیج هنرمندان ۱۱ حوزه دارد که یکی از وظایفش بررسی نامه نیازسنجی استان‌ها و بر اساس نیازسنجی برپایی ورکشاپ در آن استان برای کارهای نمایشی است. انجمن تئاتر بسیج هنرمندان سابقه ۱۵ ساله دارد. یکی از کارگاه‌های کشوری‌مان که توسط نصرالله قادری یک هفته در کرج برگزار شد به نقدنویسی مربوط بود که مخاطبان خوبی داشت.

جشنواره «سودای عشق» ۵ تا ۱۵ آذر به مدت شش روز برگزار خواهد شد.