امسال ۵۰۰ هزار دانش‌آموز از متوسطه اول و دوم به راهیان نور اعزام می‌شوند و ۵۰۰ هزار نفر هم به اردوهای پیشرفت و امید خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری تبیین برنامه‌های «راهیان نور» و «اردوهای پیشرفت و امید» سال ۱۴۰۳ بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۲۵ مهر با حضور سردار قریشی جانشین سازمان بسیج مستضعفین و فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج و سردار باستان در ساختمان بسیج مستضعفین برگزار شد.

سردار قریشی در این نشست با گرامیداشت شهادت سیدحسن نصرالله، شهید عباس نیلفروشان و عملیات وعده صادق ۲ و با اشاره به تأکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به اردوهای راهیان نور گفت: مقام معظم رهبری بارها دفاع مقدس را ثروت ملی و آن را همچون معدن طلایی معرفی کردند که اگر به آن توجه شود، اثرات بسیار زیادی برای کشور دارد. بر همین اساس، سپاه و بسیج وظیفه خودشان می‌دانند که با اردوهای راهیان نور، این ثروت را به نسل جدید و دانش‌آموزان عرضه کنند و آنها را با افتخارات دفاع مقدس آشنا کنند.

وی با اشاره به حضور چندباره رهبری در مناطق عملیاتی جبهه و توجه ایشان به اردوهای راهیان نور، دفاع مقدس را آینه ایستادگی مردم در مقابل جبهه استکبار دانست و گفت: آن ایستادگی که توسط تمام مردم کشورمان رقم خورد، برای ملت ما پیروزی و افتخار آفرید. دشمنانی که می‌خواستند به وسیله صدام ایران را تکه تکه کنند و مردم ما را مورد تعدی قرار دهند، شکست خوردند و از مقاومت این جوانان عبرت گرفتند. به همین دلیل دفاع مقدس یک الگوی همیشگی برای ماست که به جوانان ما روحیه رشد و تعالی می‌دهد و آنها را به ایستادگی در مقابل دشمن دعوت می‌کند. همین روحیه است که باعث شده امروز هم دشمنان ما نتوانند به صورت مستقیم به کشور ما حمله کنند.

اردوهای راهیان نور، یک حرکت معنوی و الهی است

فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج ادامه داد: بر همین اساس است که معتقد هستیم دفاع مقدس مدرسه است و شهید حججی‌ها و احمدی روشن‌ها نیز از این مدرسه برخواسته‌اند. بدون شک اگر بررسی جدی صورت بگیرد، متوجه می‌شویم بسیاری از شهدای مدافع حرم و نیز شهدای امنیت همچون شهید عجمیان، علی‌وردی و دیگر شهدای کشورمان در سال‌های اخیر، در اردوهای راهیان نور حضور داشته‌اند و از این برنامه‌های نورانی سرمشق و انگیزه گرفته‌اند. جدا از همه اثرات مثبتی که راهیان نور در نسل جوان کشور دارد، این اردوها یک بعد معنوی هم دارند که مورد توجه مقام معظم رهبری هم بوده است. ایشان در شلمچه فرمودند ملائک به این سرزمین‌ها تبرک می‌جویند و این سرزمین را یک سرزمین مقدس معرفی کردند. بنابراین راهیان نور یک حرکت الهی و معنوی است و ما بر استمرار این حرکت تأکید و اصرار داریم.

سردار قریشی با بیان اینکه این اردوها به طور خاص برای دانش‌آموزان و دانشجویان طراحی شده است، از آمادگی سپاه و بسیج برای میزبانی از تمام اقشار جامعه، گفت: خداراشکر این اردوها مورد استقبال اقشار مختلفی قرار گرفته است و حتی بعضی‌ها با ماشین‌های شخصی و به صورت خانوادگی به این سرزمین‌ها وارد می‌شوند. ما هم از کسانی که قصد حضور در سرزمین‌های نور را دارند می‌خواهیم اگر شرایط سفر با ماشین شخصی دارند، با ماشین خودشان به این اردوها بیایند. تمهیداتی اندیشیده شده که از تمام خانواده‌ها به خوبی استقبال خواهد شد.

اعزام ۷۷۰ هزار نفر به اردوهای راهیان نور در سال ۱۴۰۳

جانشین سازمان بسیج مستضعفین درباره تعداد کسانی که از ابتدای سال ۱۴۰۳ به اردوهای راهیان نور اعزام شده‌اند، توضیح داد: ما در دوره اعزام امسال، یعنی از اردیبهشت‌ماه تا کنون، بیش از ۷۷۰ هزار نفر را به مناطق جنوب، غرب و شمال غرب کشور اعزام کرده‌ایم و از آنها پذیرایی کرده‌ایم. با توجه به استقبال گسترده قرارگاه‌های راهیان نور در استان‌ها و استقبال در اقشار دانش‌آموزی و دانشجویی و پزشکی و… این آمادگی وجود دارد که تا آخر سال، به کاروان‌های راهیان نور خدمات بدهیم و از آنها استقبال کنیم. بیش از ۱۴۰ هزار از جوانان ما در اقشار مختلف تحت عنوان خادمین شهدا سازماندهی شده‌اند که ده تا بیست هزار نفر از آنها برای پذیرایی از زائران در نیمه دوم سال اعزام می‌شوند.

وی درباره برنامه‌هایی که برای اردوهای راهیان نور پیش‌بینی شده است، گفت: با توجه به استقبال دانش‌آموزان از رزمایش‌ها در اردوهای راهیان نور، در مناطق عملیاتی مثل خرمشهر، اهواز، آبادان، کردستان، ارومیه و… رزمایش‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که از سال‌های قبل بیشتر و بهتر خواهند بود. یکی از اقدامات ارزشمند برگزاری نمایشگاه‌های هوافضا، نیروی دریایی و نیروی زمینی است که در آن دستاوردها به نمایش گذاشته خواهد شد. در تلاش هستیم تلفیقی بین اردوهای پیشرفت و اردوهای راهیان نور داشته باشیم و بخشی از کسانی که در اردوهای راهیان نور شرکت می‌کنند، در مسیر حرکت‌شان به اردوهای پیشرفت و امید هم بپیوندند. در سال گذشته بیش از دو میلیون و ۹۲۷ هزار نفر به اردوهای پیشرفت اعزام داشته‌ایم که بسیار مورد استقبال دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. بنا داریم امسال این دو اردو را با هم تلفیق کنیم تا دانش‌آموزان دستاوردهای بیشتری از این سفر داشته باشند.

سردار قریشی همچنین از طرحی گفت که بر اساس آن ۱۸ گروه شغلی و تحصیلی و استانی، در مناسبت‌های خاص خودشان به اردوهای راهیان نور یا پیشرفت و امید اعزام می‌شوند: با توجه به اینکه باید ارزش‌های راهیان نور را بیشتر از قبل به جوانان و مردم معرفی کنیم، علاوه بر اعزام‌های مستمری که در طول سال داریم، یکسری اردوها هم بر اساس اقشار مختلف برنامه‌ریزی کرده‌ایم. مثلاً برای دانشجویان روز شهادت شهید علم‌الهدی را پیش‌بینی کردیم، برای دانش‌آموزان روز شهادت محمدحسین فهمیده را، برای کارمندان شهید حسین موحدی و برای کارگران روز شهادت شهید عبدالحسین برونسی را. حدود ۱۸ گروه داریم که هر کدام به تناسب خودشان در روز مخصوص خودشان به این اردوها اعزام می‌شوند.

فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه با بیان اینکه در سال‌های اخیر استقبال قشر جوان از اردوهای راهیان نور بیشتر شده، بیان کرد: سال‌های قبل تقریباً اعزام‌های ما ۵۰-۵۰ بود؛ یعنی تقریباً نصف افراد از نسل جوان بودند. ولی از سال قبل بیشتر از ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان در اردوهای راهیان نور جوانان هستند. پیش‌بینی می‌کنیم امسال هم همین‌گونه باشد و ما شاهد حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در سرزمین‌های نور باشیم. تمام تلاش‌مان را به کار می‌گیریم تا میزبان شایسته‌ای برای این فرزندان غیور ایران باشیم.

وی همچنین به تمهیدات ایمنی و امنیتی هم اشاره کرد و گفت: سال گذشته با وجود اینکه اعزام میلیونی داشتیم، حتی یک مورد تصادف هم نداشتیم. مسائل ایمنی برای ما مهم است و به صورت جدی درباره آن برنامه‌ریزی و کار می‌کنیم. ما کمیته‌ای داریم که هرسال با فراجا در آن کمیته روی مسائل ایمنی گفت‌وگو و برنامه‌ریزی می‌کنیم. تا جایی که ممکن باشد اشکالات را در جاده‌ها رفع می‌کنیم و ایرادات را اصلاح می‌کنیم، اما در بعضی موارد هم جاده‌ها و مسیرهای حرکتی را عوض کرده‌ایم. شکر خدا راننده‌ها با ما همکاری کرده‌اند و با رعایت دستورالعمل‌های رانندگی، به کمترین میزان تصادف رسیده‌ایم.

راهیان نور، اجرای عملی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است

در بخش بعدی این نشست، سردار باستان اردوهای راهیان نور را «بزرگ‌ترین عملیات فرهنگی کشور» معرفی کرد و گفت: جوهره اصلی راهیان نور، همان جوهره اصلی و اهداف انقلاب اسلامی است. راهیان نور یک درون مایه دارد؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. در این سند بیان شده ما باید دانش‌آموزانی تربیت کنیم که در طراز انقلاب اسلامی، مؤمن، موحد، پرسشگر، جهادی و دانا باشند. ۴۳ ویژگی برای دانش‌آموز تربیت‌یافته در آموزش و پرورش ذکر می‌کند. برگزاری راهیان نور یکی از موقعیت‌هایی است که می‌تواند به تحقق این سند کمک کند. خدا را شکر آقای علیرضا کاظمی وزیر محترم آموزش و پرورش به عنوان «رئیس قرارگاه راهیان نور آموزش و پرورش» در کمیته‌ی مربوط به این اردوها شرکت می‌کنند و ما در روزهای گذشته جلساتی با آقای کاظمی داشته‌ایم تا به بهترین نحو به دانش‌آموزان خدمت کنیم.

وی درباره تعداد شرکت‌کنندگان در اردوهای راهیان نور امسال گفت: بر اساس برنامه‌ریزی که داشته‌ایم، در صدد هستیم امسال ۵۰۰ هزار دانش‌آموز را از متوسطه اول و دوم به راهیان نور اعزام کنیم. جدا از این، ۵۰۰ هزار نفر هم به اردوهای پیشرفت و امید خواهند رفت که در مجموع یک میلیون نفر به این اردوها اعزام خواهند شد و از نزدیک با افتخارات ما در دفاع مقدس و نیز افتخارات‌مان در صنایع نظامی آشنا خواهند شد.

اردوهای پیشرفت و امید، دانش‌آموزان را با پیشرفت‌های کشور آشنا می‌کند

سردار باستان در پاسخ سوال خبرنگار مهر درباره جزئیات اردوهای پیشرفت و اینکه دانش‌آموزان از چه صنایع و مراکزی بازدید می‌کنند، گفت: ابتدا خوب است بگویم که ما این اردوها را بر اساس سوالات و شبهات دانش‌آموزان فراهم کرده‌ایم. یعنی ایده اصلی آن، از طرف دانش‌آموزان به ما رسیده است. سوالات و شبهاتی را که نسل جدید درباره پیشرفت‌های کشور داشتند جمع‌آوری کردیم و بر اساس سوالات و شبهات آنها، اردوهای پیشرفت را ساماندهی کردیم.

وی درباره جزئیات اردوهای پیشرفت و امید توضیح داد: عمده کار ما در این اردوها، بازدید از پیشرفت‌های صنعتی و دفاعی کشور است. ما در هر اردوی پیشرفت و امید، ۲۰۰ دانش‌آموز را از فرودگاه مهرآباد سوار هواپیما می‌کنیم، به هرمزگان می‌آییم و همراه با آنها به بازدید از پالایشگاه ستاره خلیج فارس می‌رویم. در پالایشگاه ستاره خلیج فارس دانش‌آموزان پای این روایت می‌نشینند که تلاش و تفکر و انگیزه جوانان کشورمان، چگونه به این پالایشگاه بزرگ تبدیل شد؟ ویژگی‌های ستاره خلیج فارس که منجر به خودکفایی ما در بنزین شد، برای دانش‌آموزان توسط مهندسان جوان تبیین می‌شود. بعد از آن از صنایع دفاعی و دریایی ما بازدید می‌کنند و اقتدار دریایی ما را از نزدیک می‌بینند و پای صحبت‌های بالاترین فرمانده‌های ما می‌نشینند. یکی دیگر از برنامه‌ها بازدید از منطقه پهپادی است که بچه‌ها در کنار پهپادها قرار می‌گیرند و بعضاً سیستم کنترلی پهپاد را امتحان می‌کنند و از نزدیک با پیشرفت‌های کشور در حوزه هوافضا آشنا می‌شوند.

سردار باستان در پایان نشست، گفت: سال گذشته ۷۵۰ هزار نفر به اردوهای پیشرفت و امید اعزام شده‌اند. اگر تمام نهادها پای کار بیایند، ما هم خادم خوبی خواهیم بود و می‌توانیم تعداد بیشتری را به این اردوها اعزام کنیم. به عنوان کسی که در بعضی از این اردوها شخصاً دانش‌آموزان را همراهی کرده‌ام، تأثیرگذاری این اردوها را بر نسل جدید دیده‌ام. یعنی کسی که به این اردوها می‌آید، قبل و بعدش زمین تا آسمان فرق می‌کند. امیدواریم که بتوانیم با استمرار در این کار، نسل جدید را با پیشرفت‌های کشور آشنا کنیم و همان روحیه ایستادگی در دفاع مقدس را به عرصه‌های علمی و دانشگاهی تزریق کنیم.