مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه مهر امسال تولید بنزین بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر در روز بود، از افزایش ۳۸ درصدی تحویل سوخت مایع به نیروگاه ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، کرامت ویس‌کرمی صبح امروز در همایش مدیران مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که با موضوع «سوخت‌رسانی زمستانی» برگزار شد، با بیان اینکه ۲۳۶ ناحیه به نواحی عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزوده شده است، گفت: این شرکت دارای ۸۰ انبار ذخیره‌سازی سوخت، ۵۸ مرکز سوخت‌گیری هواپیمایی، حدود ۴ هزار و ۷۰۰ جایگاه عرضه سوخت، ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی و ناوگان حمل‌ونقل در بخش زمینی و ریلی است.

وی با بیان اینکه روزانه ۲۶۰ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی با تلاش شبانه‌روزی همکاران در کشور انتقال می‌یابد، گفت: انتقال فرآورده‌های نفتی با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل به‌صورت شبانه‌روزی و با احتساب مسافت زیاد از مبادی انبارهای ذخیره‌سازی تا مقصدهای انتقال فرآورده انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به بهره‌برداری از خط لوله جدید بندرعباس - رفسنجان گفت: فاز نخست این پروژه با ظرفیت روزانه ۱۰۰ هزار بشکه به بهره‌برداری رسیده و با فعال شدن این خط لوله می‌توانیم روزانه ۱۵ میلیون لیتر نفت‌گاز را به رفسنجان انتقال دهیم، همچنین بهره‌برداری از این خط لوله نوید بسیار خوبی برای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است، چرا که سبب کاهش شعاع عملیاتی می‌شود.

ویس‌کرمی با بیان اینکه نیم‌سال نخست سال ۱۴۰۳ مدت زمان سختی در زمینه تأمین بنزین بود، ادامه داد: با توجه به آمار بالای مصرف بنزین در ۶ ماه نخست امسال و انتقال سخت فرآورده به نقاط مختلف کشور، مشکلی در زمینه توزیع سوخت نداشتیم و با تلاش کارکنان در بخش‌های مختلف صنعت نفت توانستیم با موفقیت این دوره را پشت سر بگذاریم.

رشد قابل‌توجه در توزیع سوخت مایع به نیروگاه‌ها

وی با بیان اینکه در مجموع ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع در هفت ماه امسال به نیروگاه‌ها تحویل شد، گفت: رشد قابل‌توجهی در توزیع سوخت مایع به نیروگاه‌ها داشته‌ایم، به‌گونه‌ای که امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۲ درصد نفت‌گاز و در مجموع ۳۸ درصد سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در مجموع ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع در هفت ماهه امسال در نیروگاه‌ها مصرف شده است، افزود: در این مدت تنها ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در نیروگاه‌ها مصرف شد و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۰ میلیارد لیتر سوخت مایع دیگر به نیروگاه‌های کشور تحویل دهیم، همچنین باید بتوانیم با استفاده از راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت بر رفع ناترازی مصرف و تأمین سوخت نیروگاه‌ها غلبه کنیم.

ویس‌کرمی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۴.۶ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده است، ادامه داد: این رقم در هفت ماهه پارسال ۱۱۶ میلیون لیتر بوده که نشان‌دهنده رشد ۷.۴ درصدی توزیع بنزین نسبت به مدت مشابه پارسال است، همچنین مهرماه امسال میانگین مصرف روزانه بنزین ۱۲۶ میلیون لیتر بوده که ۸.۷ درصد نسبت به مهرماه سال ۱۴۰۲ رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در هفت ماه امسال ۱۱۱ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور مصرف شده است، یادآور شد: این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۵.۵ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در شهریور امسال روزانه ۱۳۳ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده است، اظهار کرد: ۶۰ درصد بنزین در استان هرمزگان تولید و ۷۰ درصد بنزین مصرفی از نواحی جنوبی کشور تأمین می‌شود، این در حالی است که تنها ۲۵ درصد مصرف در نواحی جنوب کشور و ۷۵ درصد مصرف بنزین در نیمه شمالی کشور اتفاق می‌افتد.

ثبت رقم روزانه بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر برای تولید بنزین در مهر ۱۴۰۳

ویس‌کرمی با اشاره به اینکه مهر امسال تولید بنزین بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر در روز بود، افزود: روزانه ۳.۷ میلیون لیتر بنزین در استان آذربایجان غربی تولید می‌شود و مصرف این استان به حدود روزانه ۵ میلیون لیتر می‌رسد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون مصرف نفت‌گاز نیروگاهی ۸۷ میلیون لیتر بوده است که این مصرف شامل بخش حمل‌ونقل، صنایع، کشاورزی و راه و شهرسازی می‌شود، گفت: این رقم در مدت مشابه سال ۱۴۰۲، ۸۶ میلیون لیتر بوده است که رشد ۱.۵ درصدی نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون می‌توانیم روزانه ۳۷ تا ۴۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها تحویل دهیم، گفت: از ابتدای سال تاکنون تنها روزانه ۲۴ میلیون نفت‌گاز به نیروگاه‌ها تحویل شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۲ درصد افزایش یافته است و هم‌اکنون تلاش می‌کنیم مقدار سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها را به ۴۰ میلیون لیتر در روز افزایش دهیم.

ویس‌کرمی با تأکید بر توسعه ناوگان حمل‌ونقل در مناطق گفت: انتظار می‌رود مناطقی که در بخش ناوگان مشکل دارند افزایش تعداد ناوگان را در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه سی‌ان‌جی نقش قابل‌توجهی در کنترل رشد مصرف بنزین دارد، افزود: مصرف سی‌ان‌جی از مقدار حداکثری ۲۳.۵ میلیون مترمکعبی در روز به ۱۹ میلیون مترمکعب در روز رسیده است، از این رو باید بازسازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی و احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی در مناطق کم‌برخوردارتر را در دستور کار قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به موضوع پیشگیری از قاچاق سوخت گفت: هرچقدر مصرف سوخت بیشتر باشد عرضه خارج از شبکه نیز بیشتر است و با توجه به اینکه بخش حمل‌ونقل در حوزه نفت‌گاز بیشترین مصرف را دارد، بنابراین بیشترین انحراف قاچاق سوخت در حوزه حمل‌ونقل دیزلی اتفاق می‌افتد.