سنندج_ناظر گمرکات کردستان گفت: در حال حاضر ۴۶ درصد ترانزیت کشور به اقلیم کردستان عراق انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فرامرز امیدی ظهر چهارشنبه در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان که در استانداری تشکیل شد، اظهار کرد: ۴۶ درصد ترانزیت کشور در حال حاضر به اقلیم کردستان عراق انجام می‌شود و ۷۰ درصد ترانزیت کشور از طریق مرزهای پرویزخان، شهید رجایی و باشماق انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مرز باشماق به عنوان تنها مرز ترانزیتی استان در زمینه ترانزیت خارجی مقصد به نسبت گذشته کاهش داشته است، افزود: در ۶ ماهه نخست سال جاری میزان ترانزیت خارجی مقصد از این مرز ۲۷۴ هزار تن بود.

وی خاطرنشان کرد: ارزش ترانزیت خارجی از مرز باشماق در نیمه اول سال‌جاری یک میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۴ درصد و از لحاظ ارزشی هم ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات کردستان بیان کرد: در سال‌های گذشته که حجم ترانزیت از باشماق بالا بود چرا که ترانزیت خارجی مقصد از باشماق انجام می‌شد و دیگر مرزهای کشور همچون پیرانشهر، مهران و پرویز خان مجوز انجام این رویه اقتصادی را نداشتند اما به دلیل بالا بودن هزینه‌های دریافتی گمرک همسایه و افزایش قیمت نهایی صاحبان کالا مرزهای دیگر را برای ترانزیت کالا به جای باشماق انتخاب می‌کنند.

امیدی اضافه کرد: اگر در ارتباط با تجارت بین المللی با طرف عراقی رایزنی صورت نگیرد مرز باشماق جایگاه خود را از دست می‌دهد و به کاهش ترانزیت کالا از این مرز منجر می‌شود.