سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: برای کیفیت خوب آموزش لازم بود شهریه در رشته های علوم پزشکی افزایش پیدا کند، افزایش به‌ هیچ‌ وجه بیش از سه برابر نبوده و حتی کمی کمتر از دو برابر است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد قربانی گلشن آباد سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی، امروز چهارشنبه ۲۵ مهرماه در نشست با خبرنگاران در رابطه با افزایش شهریه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هزینه آموزش علوم پزشکی در کشور به‌ شدت بالاست. همان‌طور که مستحضرید، آموزش علوم پزشکی مستقیماً با سلامت عمومی مردم در ارتباط است. بنابراین، باید استانداردهای بالایی را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: مردم از دانشگاه آزاد اسلامی انتظار دارند که خدمات آموزشی پزشکی در بالاترین سطح ممکن ارائه شود و خوشبختانه تاکنون نیز همین‌گونه بوده است.

قربانی افزود: یکی از نشانه‌های این موفقیت، حضور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در صدر پذیرفته‌شدگان آزمون‌های دستیاری و رزیدنتی است. همچنین امسال در المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی موفق به کسب ۹۸ مدال شدند، که این دستاورد بزرگی است و نشان‌دهنده کیفیت بالای آموزشی ماست.

سخنگوی دانشگاه آزاد بیان کرد: اما باید توجه داشت که هزینه‌های این حوزه بسیار بالاست. دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌تواند از کیفیت آموزشی بکاهد و این هزینه‌ها بر دوش حوزه آموزش کشور است. در برخی از زیرنظام‌های آموزش عالی تا هفت برابر افزایش هزینه‌های آموزشی گزارش شده است. لذا برای حفظ کیفیت و توسعه امکانات و زیرساخت‌های آموزشی، مجبور شدیم شهریه رشته‌های علوم پزشکی را افزایش دهیم.

قربانی در پاسخ به این که افزایش شهریه چگونه با تورم جامعه تطابق دارد و آیا افزایش شهریه بیشتر از حد انتظار بوده است، عنوان کرد: افزایش شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی معمولاً بین ۱۰ تا ۲۵ درصد است، اما این بار افزایش شهریه در رشته‌های علوم پزشکی کمتر از دو برابر شده است. دلیل این افزایش به تورم سالیانه و هزینه‌های بالای زیرساخت‌های آموزشی و تجهیزات پزشکی برمی‌گردد.

وی افزود: این افزایش به‌ هیچ‌ وجه بیش از سه برابر نبوده و حتی کمی کمتر از دو برابر است. حوزه آموزش پزشکی یک حوزه پرهزینه است و نه تنها برای دانشگاه آزاد، بلکه برای وزارت بهداشت نیز همین مسئله صادق است.

سخنگوی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که آیا امکاناتی برای دانشجویان وجود دارد که بتوانند از وام یا تسهیلات خاصی استفاده کنند، گفت: بله، دانشگاه آزاد اسلامی تسهیلات متعددی برای دانشجویان در نظر گرفته است. امکان اخذ وام برای درصد بالایی از شهریه وجود دارد و همچنین شهریه‌ها قابل تقسیط هستند.

وی مطرح کرد: دانشجویان می‌توانند در صورت تمایل، حتی پس از اخذ کارنامه دانشجویی و طبق آیین‌نامه‌های سازمان سنجش، به دانشگاه‌های دیگر نیز منتقل شوند.

قربانی اظهار کرد: باید توجه داشت که در دفترچه سنجش، نه فقط برای دانشگاه آزاد اسلامی، بلکه برای تمامی زیرنظام‌های آموزش عالی، عدد مشخصی برای شهریه نوشته نمی‌شود. تنها ذکر می‌شود که شهریه طبق ضوابط دانشگاه مربوطه اخذ خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین، استدلال درست این است که مرکز سنجش وظیفه اعلام شهریه‌ها را ندارد و این مسئولیت بر عهده دانشگاه‌هاست. از سوی دیگر، درصد بالایی از دانشجویان با وجود این افزایش شهریه، همچنان در رشته‌های پزشکی ثبت‌نام کرده‌اند.

سخنگوی دانشگاه آزاد در رابطه با اینکه آیا دانشگاه آزاد اسلامی درخواست کمکی از دولت، به‌ویژه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کاهش این هزینه‌ها داشته است، خاطر نشان کرد: ما از دولت و وزارت بهداشت درخواست کرده‌ایم که در این حوزه به دانشگاه آزاد اسلامی کمک کنند.

 وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه درمان و سلامت عمومی جامعه به‌طور جدی خدمت می‌کند، اما از امکانات دولتی بی‌بهره است. این مسئله به افزایش هزینه‌های ما دامن می‌زند و امیدواریم که با همکاری دولت، این مشکلات کاهش یابد.