قزوین- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین جزئیات طرح جامع اصلاحی اراضی ۲۳۰۰ هکتاری شمال آزادراه قزوین- زنجان را تشریح کرد.

مهدی رجحانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به طرح جامع اصلاحی اراضی ۲۳۰۰ هکتاری شمال آزادراه قزوین- زنجان اظهار کرد: ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی شمال شهر قزوین در شمال اتوبان از سال ۶۸ در محدوده شهری قزوین قرار گرفته و جزو محدوده شهر است اما از همان سال تاکنون فاقد کاربری بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین بیان کرد: به علت اینکه این زمین کاربری نیست استقرار جمعیتی نیز در آن اتفاق نیفتاده است، نتیجه این ممنوعیت این شده که طی دو و سه دهه گذشته ما نتوانستیم جمعیت را در شهر قزوین پوشش دهیم و جمعیت را به سکونتگاه‌های جدیدی مانند مهرگان کوچ دادیم و در نهایت منجر به ایجاد ناحیه شهری مهرگان که تبدیل به شهر جدید شد شدیم.

وی افزود: برای نیازهای جدید سکونتگاهی در قزوین، باز توزیع جمعیت، تأمین مسکن، انجام تعهدات دولتی مانند جوانی جمعیت، ایثارگری، نهضت ملی مسکن، مسکن محرومین و موضوعات مختلف نیاز به تولید زمین بود که از مکانیسم‌های مختلفی این موضوع پیگیری شد.

این مسئول ابراز کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم اراضی محدوده شهر قزوین در شمال اتوبان بود که در سال ۱۴۰۱ با پیگیری استان؛ معاون وزیر راه و شهرسازی وقت به استان دعوت شدند و این موضوع مطرح شد و از وی اجازه گرفتیم طرح جامع این پروژه مطالعه شود.

وی ادامه داد: بعد از کسب اجازه، مشاورین وارد کار شدند و مطالعات در خصوص طرح جامع شمال اتوبان آغاز شد و مراحل تصویب استانی را طی کرد و طی چند ماه گذشته به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارجاع داده شد که پس از جلسه کمیته فنی امروز در شورای عالی شهرسازی و معماری این موضوع به‌عنوان دستور عمل جلسه بود و پس از طرح موضوع، بحث و بررسی‌های مختلف طرح تصویب شد و طرح جامع ۲ هزار ۳۰۰ هکتار از اراضی شمال شهر قزوین دارای طرح جامع شد.

این مسئول عنوان کرد: به‌زودی فرآیند تهیه طرح تفصیلی آن آغاز خواهد شد که طرح تفصیلی مراحل ملی ندارد و در استان تنظیم خواهد شد که زمان‌بر نبوده و طی چند ماه آینده انجام خواهد شد و عملاً پس از آن این اراضی نیز دارای کاربری می‌شوند که این اتفاق گشایش بزرگی برای شهر قزوین است.

وی در پایان گفت: لازم است از تمام کسانی که در این امر مهم مساعدت داشتند راه و شهرسازی، شهرداری، وزارت راه، شورای عالی، وزارت راه و شهرسازی تقدیر و تشکر داشته باشیم و امیدواریم این امر مهم مبارک مردم شهر قزوین باشد.