بیرجند- کوله پشتی بر دوش و یک چمدان را هم همراه خود به این طرف و آن طرف می‌برد و در کنارش یک مادر یا پدر مضطرب نگران است فرزندش چگونه غربت را تحمل خواهد کرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کوله پشتی بر دوش دارد و یک چمدان را هم همراه خود به این طرف و آن طرف می‌برد. در کنارش یک مادر یا پدر مضطرب نیز قدم می‌زند. پدر و مادری که نگران است فرزندش چگونه غربت و تنهایی را تحمل خواهد کرد.

آیا خواهد توانست زندگی دانشجویی را همراه با دیگرانی که از فرهنگ‌ها و شهرهای مختلف هستند تحمل کند، آیا فرزند من که تاکنون همواره آبش سرد و نانش گرم بوده می‌تواند سختی‌های دوری از خانواده و شهر مادری را تحمل کند.

همه این دغدغه‌ها را خود دانشجو نیز دارد ولی به واسطه شور جوانی، علاقه به تحصیل، حس استقلال و … بر این ترس‌ها و نگرانی‌ها غلبه می‌کند و امروز به دانشگاه بیرجند آمده که ثبت نام کند و انتخاب واحد داشته باشد.

آغاز خوش دانشجو شدن با حضور بر مزار شهید گمنام

محوطه مسجد امام صادق (ع) دانشگاه بیرجند شلوغ است. دانشجویان جدید الورود با پرونده‌های در دست آمده‌اند تا مراحل ثبت نام را آغاز کنند. خیلی‌هایشان قبل از شروع کار بر سر مزار شهید گمنامی که در محوطه دانشگاه دفن شده می‌روند و فاتحه‌ای برای شهید وطن می‌خوانند و چه آغاز خوشی برای شروع تحصیل و دانشجو شدن.

به سراغ یکی از دانشجویان جدید الورود می‌روم، پسر جوان که خود را علی واحدی مقدم معرفی می‌کند، لهجه دارد. دقت که می‌کنم متوجه می‌شوم که کرمانی است.

از او می پرسم که چه رشته‌ای قبول شده است و آیا شناختی از شهر بیرجند دارد یا نه، لبخند می‌زند و می‌گوید که مهندسی مکانیک قبول شده و برای اولین بار است که به شهر بیرجند می‌آید و هیچ شناختی از آن ندارد.

شهر بیرجند با تصوراتم فرق دارد

این دانشجوی جدیدالورود که از کرمان مهمان بیرجندی‌ها شده است، بیان کرد: موقع انتخاب رشته تصورم از بیرجند یک شهر کوچک بود ولی الان که قدم به اینجا گذاشته‌ام متوجه شده‌ام که از تصوراتم شهر بزرگ‌تر و پیشرفته‌تری است.

واحدی با اشاره به اینکه خوشبختانه از نظر خوابگاه دانشجویان دانشگاه بیرجند مشکلی ندارند، بیان کرد: زندگی خوابگاهی سخت است ولی ارزش درس خواندن و علم آموزی و مهندس شدن و مستقل شدن را دارد.

بیشتر که دقت می‌کنم میز بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند را نیز در محوطه ثبت نام می بی نم که هم دانشجویان جدید الورود را راهنمایی می‌کنند و هم اینکه آنان را با برخی از فعالیت‌های بسیج دانشگاه آشنا می‌کنند.

دانشجوی جدید الورود دیگری خود را امیرحسین خانعلی معرفی می‌کند و در گفت و گو با مهر می‌گوید که اهل مشهد است و رشته مهندسی برق دانشگاه بیرجند قبول شده است.

وی با اشاره به اینکه با بررسی‌های خودم دریافتم که بعد از دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه بیرجند بهترین دانشگاه شرق کشور است، بیان کرد: از این جهت یکی از انتخاب‌هایم دانشگاه بیرجند با توجه به رتبه علمی آن بود.

فرهنگ مشترک ما خراسانی‌ها

خانعلی در پاسخ به این سوال که چه نگاه و تصوری نسبت به شهر بیرجند دارید، گفت: مردم بیرجند صمیمی و خاکی هستند و ما مشهدی‌ها و شما بیرجندی‌ها هر دو خراسانی هستیم و از این جهت از نظر فرهنگی اشتراکات زیادی داریم.

وی یادآور شد: مشکلی برای تأمین خوابگاه دانشجویان وجود ندارد و از این نظر یک اطمینان خاطر نسبی برای خانواده‌ها وجود دارد.

به سراغ دانشجویان دختر جدید الورود می‌روم. دانشجویی که همراه مادرش برای ثبت نام آمده و خود را سحر حسینی معرفی می‌کند، در گفت و گو با مهر، گفت: اهل کاشمر است و یکی از دلایل انتخاب شهر بیرجند برای ادامه تحصیل نزدیک بودن مسیر و فرهنگ مشترک و فضای مشابه بیرجند و کاشمر است.

برای رشد باید بر حس دلتنگی غلبه کرد

وی که در رشته مدیریت دولتی قبول شده است، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: زندگی دور از شهر مادری دلتنگی های خاص خودش را دارد ولی باید بر این حس غلبه کرد چرا که یک تجربه جدید و موجب رشد و یک مسیر منطقی مستقل شدن و رشد.

بیشتر به احوالات دانشجویان دقت می‌کنم، یکی لباس زیبای بلوچی پوشیده و نشان می‌دهد که اهل سیستان و بلوچستان است، دیگری لهجه یزدی دارد و یکی نیز دانشجوی بومی است و با لهجه شیرین بیرجندی با دوستانش صحبت می‌کند.

به سراغ دانشجویی می‌روم که اهل همین بیرجند است و خدا را شکر می‌کند که دغدغه خوابگاه و زندگی دور از خانواده را ندارد.

بیرجند را شهری مهمان نواز معرفی خواهم کرد

وی که خود را یاسمن فهرمانی معرفی می‌کند رشته زبان و ادبیات فارسی قبول شده است و اظهار کرد: در دانشگاه دانشجویان از شهرهای مختلفی حضور دارند و من به عنوان یک بیرجندی دوست دارم به دوستانم از دیگر شهرها بیرجند را به عنوان یک شهر اهل علم و فرهنگ و با مردمی مهمان نواز معرفی کنم.

این دانشجوی جدیدالورود تأکید می‌کند که به رشته زبان و ادبیات فارسی علاقه بسیاری دارد و دوست دارد که ادامه تحصیل داشته باشد.

احمد لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند نیز این مجموعه علمی شرق کشور اظهار کرد: دانشگاه بیرجند به عنوان میراث‌دار مدرسه عظیم و با افتخار شوکتیه، نزدیک به نیم قرن است که در عرصه‌های آموزش، پژوهش، فرهنگ و دیگر حوزه‌ها فعالیت دارد.

وی بیان کرد: این دانشگاه اکنون با داشتن ۱۴ دانشکده، ۱۲ هزار و ۱۲۴ دانشجو، ۳۵۲ عضو هیأت علمی، ۴۸ گروه آموزشی و ۲۳۱ کد رشته و گرایش تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ردیف دانشگاه‌های سطح ۲ قرار دارد.

صعود ۱۴ پله‌ای دانشگاه بیرجند در رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور

رئیس دانشگاه بیرجند از صعود ۱۴ پله‌ای دانشگاه بیرجند در رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور خبر داد و اظهار کرد: این دانشگاه پارسال در رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با ۱۴ پله صعود، رتبه ۳۶ را در بین کل دانشگاه‌های کشور از بین ۱۱۱ دانشگاه کسب کرد و امروز در ردیف دانشگاه‌های پیشرو و پیشگام قرار دارد.

دانشجویانی که از دیگر نقاط کشور به عنوان دانشجو مهمان شهر ما شده‌اند در آینده سفیرانی خواهند شد که در شهر خود از مهمان نوازی، صداقت و زیبایی‌های شهر بیرجند خواهند گفت و دیگران را دعوت به سفر به این نقطه ایران زمین خواهند کرد.

این فرصت را قدر بدانیم و این دانشجویان دور از شهر مادری را چون فرزند و خواهر و برادر خود عزیز بداریم.