بجنورد_مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: انجام تمام معاملات ملکی مربوط به نقل و انتقال و اجاره با نسخه کاغذی در خراسان شمالی از اول آبان ماه ممنوع می شود.

سید علی میرکریمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: از اول آبان ماه امسال کلیه معاملات مربوط به نقل و انتقال و اجاره نامه در بستر سامانه‌ها انجام خواهد شد.

وی در تشریح اقدامات انجام شده دبیرخانه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان با اشاره به اینکه بسترهای لازم جهت انعقاد قراردادها در بستر سامانه‌های ذیربط فراهم شده است، افزود: از ابتدای امسال ۲ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها و قانون ثبت الزام اموال غیرمنقول ابلاغ شد که در راستای آن سامانه‌های خودنویس و کاتب جهت ثبت معاملات و صدور کد رهگیری در حال حاضر فعال هستند.

وی با گلایه نسبت به تعلل و کم کاری برخی دستگاه‌ها، بخصوص اتاق اصناف و اتحادیه واحدهای صنفی مشاورین املاک در برخی از شهرستان‌های استان، تصریح کرد: همه ما در قبال قانون مسئول هستیم و وظیفه داریم در راستای تحقق هرچه بهتر تکالیف قانونی هر یک از دستگاه‌های اجرایی و شهروندان تلاش کنیم، اما متأسفانه اتاق اصناف برخی شهرستان‌های استان صرفاً با ابلاغ قوانین بالادستی از انجام و عمل به تکالیف آن سرباز زده و چالش‌های زیادی را ایجاد کردند.

میرکریمی با بیان اینکه بر اساس ماده ۵ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها و همچنین ماده ۱۱ قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول کلیه واحدهای صنفی مشاورین املاک ملزم به صدور کد رهگیری در تمامی معاملات خود هستند، تاکید کرد: بر اساس مصوبه ششمین جلسه شورای مسکن استان در مرداد ماه امسال فرصت ۳ ماهه جهت پیگیری و جمع آوری نسخ کاغذی مبایعه‌نامه و اجاره نامه‌ها از کلیه مشاورین املاک سطح استان داده شد که اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها ملزم به جمع آوری نسخ کاغذی می‌باشند.

دبیر کارگروه املاک و مستغلات استان اظهار کرد: از ابتدای آبان ماه حق چاپ و انتشار نسخ کاغذی با توجه به مکاتبات انجام شده با اتحادیه‌های مذکور و بر اساس قانون ممنوع بوده و در صورتی که در بازدیدهای گشت مشترک تنظیم این قراردادها در نسخ کاغذی مشاهده شود مطابق با قانون با متصدی بنگاه برخورد خواهد شد.

میرکریمی ضمن انتقاد از کسب و کار فروش کد رهگیری در برخی از مشاورین املاک اظهار کرد: طبق ماده ۲۸ قانون نظام صنفی هرگونه معامله ملکی در بنگاه‌ها بدون صدور کد رهگیری تخلف محسوب شده و واحد صنفی مربوطه پلمپ خواهد شد و در صورتی که متصدی بنگاه اقدام به دریافت وجه در قبال صدور کد رهگیری کند به منزله تخلف بوده و با آن برخورد خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با مشارکت و تعامل دستگاه‌ها و همچنین اتاق اصناف و اتحادیه‌های مشاور املاک شاهد بهبود وضعیت و ساماندهی هر چه بیش‌تر مشاورین املاک باشیم.