همدان _ رئیس پارک علم و فناوری سلامت استان همدان گفت: دانشگاه علوم پزشکی همدان موفق به تولید و تجاری‌سازی ۲ نوع دارو شد.

به گزارش خبرگزاری مهرمیثم سلیمانی‌بدیع با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری سلامت از دو سال گذشته راه‌اندازی و شروع به کار کرده است اظهار کرد: این مجموعه در کنار راه‌اندازی مرکز نوآوری دانشگاه افق روشنی در حوزه زیست‌بوم فناوری فراهم کرده است که باید برون‌داد آن رفع نیاز جامعه و کمک به پویایی اقتصاد باشد.

وی تشریح کرد: در این دوره مدیریتی توجه ویژه‌ای به حوزه فناوری صورت گرفت و بر این اساس زیرساخت‌ها و چارچوب‌های مهم و مؤثری در حوزه فناوری فراهم شد که علاوه بر راه‌اندازی مرکز نوآوری و تأسیس پارک علم و فناوری سلامت می‌توان به ایجاد سرفصلی به عنوان پایان نامه فناورانه اشاره کرد که با این راهکار، دیگر خروجی پایان نامه تنها منحصر در مقاله و پژوهش نیست بلکه محصول فناورانه ثمره تلاش علمی دانشجو خواهد بود.

مدیر توسعه فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: دانشگاه‌های نسل اول و دوم بر مبنای تولید دانش متمرکز و فعال بودند، دانشگاه‌های نسل سوم بر محور خلق ارزش کار و فعالیت دارند اما دانشگاه‌های نسل چهارم از فضای دانشگاهی عبور کرده و باید پاسخگوی نیاز جامعه باشند و در تبدیل دانش به محصول همت گمارند و در اقتصاد اثرگذار باشند، از این رو ورود دانشگاه به حوزه فناوری بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در پاسخگویی به نیاز جامعه و مسئولیت اجتماعی دانشگاه، رویکرد فناورانه محوری مهم و اساسی به شمار می‌رود عنوان کرد: فناوری تنها ابزار قدرت و رکن مؤثر دیپلماسی است بنابراین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورمحور نه تنها در اقتصاد جامعه بلکه در روابط بین‌المللی اثرگذار است.
افزایش دو برابری تعداد واحدها و شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری
دکتر سلیمانی بدیع در ادامه خاطرنشان کرد: نوشتن دستورالعمل مستقل برای طرح‌های فناورانه یکی دیگر از اقدامات مهمی است که دانشگاه علوم پزشکی همدان در راستای حمایت و توسعه فناوری در راستای پاسخگویی اجتماعی محقق کرده است و بر این مبنا طرح‌های فناوری در شورای فناوری بررسی شده و مورد توجه اعضای هیئت علمی قرار می‌گیرد تا برون‌داد طرح‌های فناورانه ملموس و قابل ارزیابی باشد.
وی همچنین به افزایش تعداد واحدها و شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری از ۳۶ واحد به ۷۲ واحد اشاره کرد و افزود: در ۳ سال گذشته تعداد محصولات تولیدی از ۵۵ محصول به ۱۰۸ محصول افزایش داشته است و ثبت اختراعات این دانشگاه از ۷۴ مورد به ۱۰۱ ثبت اختراع ارتقا یافته است.
رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه از دیگر اقدامات ارزشمند دانشگاه در این دوره، افزایش سهام دانشگاه از ۵ میلیارد ریال به ۲۰ میلیارد ریال در صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی در راستای ارائه تسهیلات به شرکت‌های فناوری است، تصریح کرد: شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری در حوزه‌های مختلفی از جمله محصولات غذایی، تشخیص بیماری‌ها، آرایشی بهداشتی و … فعالیت دارند که می‌توانند از حمایت‌های متنوعی در دانشگاه بهره‌مند شوند.
وی یادآور شد: از مجموع شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری ۶ شرکت دانش بنیان دانشگاه در محورهای مختلف حوزه سلامت فعالیت می‌کنند که یکی از آنها در تولید دارو فعال است و موفق به تولید و تجاری‌سازی نخستین داروی خارپاشنه در کشور و قطره خوراکی پروپلیس برای درمان عفونت معده شده‌اند.
دکتر سلیمانی بدیع در ادامه عنوان کرد: طی سال‌های اخیر بیش از ۷ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های فناور ارائه شده و کارگاه‌های آموزشی مختلفی در راستای آشنایی شرکت‌های فناور با مباحث رگولاری، مالیات شرکت‌ها، نحوه اخذ مجوز محصولات فناورانه و … برگزار شده و حتی برای دانشجویان دانشگاه در در این خصوص اردوی راهیان پیشرفت برگزار شده است.
وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های متنوع و متعدد در در زیست‌بوم فناوری دانشگاه تبیین کرد: همه این اقدامات در وهله نخست با هدف توسعه زیرساخت‌های فناورانه و در گام بعدی با رویکرد اشاعه فرهنگ فناوری در دانشگاه انجام شده تا در گذار از نسل سوم به نسل‌های چهارم و پنجم و پاسخگویی اجتماعی موفق‌تر عمل کنیم.