تبریز-استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم در حوزه دیپلماسی عمومی، گفت: امروزه دیپلماسی عمومی و نوین بر مبنای اشتراکات فرهنگی و تجاری کارساز است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام سرمست در دیدار رئیس دفتر هماهنگی و پیگیری امور نمایندگی‌های داخلی وزارت امور خارجه با وی، با اشاره به نقش تاریخی تبریز و آذربایجان در حوزه دیپلماسی و روابط خارجی، گفت: زمانی ۱۱ کشور در تبریز کنسول‌گری داشتند که به مرور زمان تعطیل شده و امروز یکی از فعالیت‌های دیپلماتیک، گشایش کنسول‌گری‌های جدید در این شهر باشد.

وی با تاکید بر اهمیت دیپلماسی همسایگی، گفت: یک بسته پیشنهادی در جهت نقش‌آفرینی بیشتر استان‌های مرزی به ویژه آذربایجان شرقی ارائه کرده‌ایم و در حال تکمیل آن هستیم.

سرمست تاکید کرد: نقش‌آفرینی محلی در حوزه دیپلماسی خارجی باید به مسئولان استان‌های مرزی واگذار شود و در این زمینه نیز مناسبات اقتصادی در اولویت است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های استان در حوزه تجارت خارجی ازجمله اتاق بازرگانی تبریز، شهرک سرمایه‌گذاری خارجی و نمایشگاه بین‌المللی تبریز، گفت: این ظرفیت‌ها می‌توانند در تنظیم مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه و همچنین جذب سرمایه‌گذاران خارجی مؤثر و نقش‌آفرین باشند.

وی اظهار داشت: از وزارت امور خارجه انتظار داریم در دعوت از سفرا و سرمایه‌گذاران خارجی به استان آذربایجان شرقی تسهیل‌گر باشد.

رئیس دفتر هماهنگی و پیگیری امور نمایندگی‌های داخلی وزارت امور خارجه هم در این دیدار استان آذربایجان شرقی را یکی از گلوگاه‌های اصلی صادرات و واردات کشور دانست و گفت: تبریز می‌تواند معین استان‌های شمال غرب کشور در حوزه دیپلماسی باشد.

نصرت‌الله آقامحمدی با اشاره به اهمیت دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در تسهیل تردد و تعامل شهروندان با کشورهای خارجی، گفت: وجود یک اطلس جامع سرمایه‌گذاری خارجی در استان‌ها می‌تواند مبنایی برای جذب سرمایه‌گذاران باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی برای توسعه روابط با کشورهای مختلف، گفت: این استان ظرفیت‌های خوبی برای توسعه روابط دانشگاهی دارد و به لحاظ صنعتی بودن نیز قابلیت پذیرش سفرای کشورهای مختلف را دارد.