معاون بهداشت وزارت بهداشت، در حاشیه هفتاد و یکمین اجلاس کمیته منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، دیدارهایی با همتایان قطری و عراقی داشت.

گزارش خبرگزاری مهر، در حاشیه هفتاد و یکمین اجلاس کمیته منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت و دکتر نیکنام، دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین الملل با معاون بهداشت وزارت بهداشت قطر، دیدار و در خصوص گسترش همکاری‌های دو جانبه به بحث و گفتگو پرداختند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت کشورمان در این دیدار گفت: ارتباطات مناسب و رو به رشدی در حوزه سلامت در دو کشور وجود دارد.

رئیسی با بیان اینکه دو کشور دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینه‌های زیر ساخت‌های بهداشتی، کنترل بیماری‌ها، نظام دیجیتالی سلامت و سایر حوزه‌ها هستند، گفت: ما می‌توانیم با توسعه همکاری این ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: کرونا به ما نشان داد که برای سالم بودن کشورها، باید سایر کشورها سالم و عاری از بیماری باشند.

رئیسی، پیشنهاد داد که کشورهای ایران، قطر و دیگر کشورهای علاقمند در حوزه کنترل بیماری‌های واگیر همکاری داشته و با تشخیص زود رس بیماری و تبادل اطلاعات، بتوان بیمارهای واگیر را کنترل کرد.

محمدحسین نیکنام دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین الملل نیز در این دیدار ضمن تشکر از دولت قطر و وزیر بهداشت قطر برای میزبانی هفتاد و یکمین اجلاس کمیته منطقه مدیترانه شرقی اظهار داشت: دو سند با وزارت بهداشت قطر در حال امضا بوده و کار گروه همکاری دو کشور در حال شکل گیری می‌باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که با انجام این دو کار همکاری بین دو کشور گسترش یابد.

صالح عمری معاون بهداشت وزارت بهداشت قطر نیز گفت: وزارت بهداشت قطر دارای توانمندی زیادی در حوزه سلامت است و ما علاقمند به همکاری با وزارت بهداشت ایران هستیم.

در ادامه این دیدارها، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با معاون بهداشت وزارت بهداشت عراق دیدار و در خصوص گسترش همکاری‌های دو جانبه به بحث و گفتگو پرداختند.

رئیسی، ضمن ابلاغ سلام وزیر بهداشت کشورمان، از وزیر بهداشت عراق برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد.

همکاری در زمینه دیجیتالی کردن حوزه سلامت، مقررات بین المللی سلامت، تبادل سریع اطلاعات برای کنترل کردن بیماری‌ها از جمله مواردی بود که رئیسی بر آن تاکید داشت و یادآور شد: پاندمی کرونا نشان داد که کشورهای غربی و آمریکا زمان بحران کمکی به کشورهای دیگر نمی‌کنند، بنابراین لازم است کشورهای ایران و عراق همکاری و سرمایه گذاری مناسبی در حوزه سلامت داشته باشند تا در زمان بحران به مشکل جدی برخورد نکنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین بر ضرورت اتحاد کشورهای اسلامی برای کمک به کشور فلسطین لبنان تاکید کرد.

همچنین محمدحسین نیکنام دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین الملل، گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف سلامت نظیر بیماری‌های واگیر، غیر واگیر و دارو را یکی از نمونه‌های همکاری گروه پنج عنوان کرد.

وی با بیان اینکه می‌توان همکاری خوبی در حوزه پیشگیری بیماری‌های عفونی داشته باشیم، گفت: ما کاملاً برای گسترش همکاری با وزارت بهداشت عراق آمادگی داریم و می‌توان با تدوین یک برنامه اجرایی، کارها را پیش برد.

ریاض عبدالامیر معاون بهداشت وزیر بهداشت عراق نیز گفت: آمریکا و کشورهای اروپایی زمانی واکسن خود را در اختیار کشورهای دیگر قرار دادند که اکثراً مردم خود را واکسینه کرده بود. ما آماده هستیم با تشکیل کار گروهی همکاری خود را با جمهوری اسلامی ایران توسعه دهیم