اصفهان- مدیرکل دفتر محیط‌زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: مهم ترین معضل فضای سبز شهرهای کشور آب و تامین منابع آبی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود احمدی ظهر پنجشنبه در سی و پنجمین نشست کمیته تخصصی سیما، منظر و فضای سبز کلانشهرهای کشور، اظهار داشت: طبق جلسات قبل رویه این است که امورات مربوط به شهرداری‌ها را به خودشان واگذار کنیم و موضوعات و فعالیت‌ها را با نظرات کارشناسی شهرداری‌ها، انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در جلسات پیشین ساختار و تشکیلات، موضوع جلسات کمیته فضای سبز در کلانشهرها بود، افزود: همکاران ما به همراه کارشناسان شما شیوه‌نامه‌ای در این‌باره تهیه کردند که خوشبختانه با مکاتباتی که انجام شد این موافقت را اخذ کردیم که این شیوه نامه ملاک عمل قرار گیرد.

مدیرکل دفتر محیط‌زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه در این شیوه‌نامه چارت تشکیلاتی و شرح وظایف ارائه شده است، ابراز داشت: مقرر شد با توجه به اینکه در هر کلانشهری مؤلفه‌های مهم فضای سبز متفاوت است، وظایف به صورت موردی در هر شهری مد نظر باشد.

احمدی خاطرنشان کرد: در زمینه اساسنامه و حوزه تخصصی فضای سبز آمادگی کامل داریم که هر شهری که به صورت تشکیلات مشکل دارد آن را بروز رسانی کنیم و در وزارت کشور ابلاغ شود.

وی تصریح کرد: با توجه به بحث‌ها و شیوه‌نامه‌های قبلی ماده ۵۴ و ۸۴ قانون حفظ و گسترش فضای سبز به این جمع بندی رسیدیم آنچه را که در قانون شهرداری‌ها تاکید شده به شهرداری واگذار کرده و هر شهرداری برای ایجاد تشکلات می‌تواند درخواست دهد و اکنون نمونه‌های چارت تشکیلاتی نیز آماده است که براساس ویژگی‌های خاص خود شهرها، تشکیلات خود را بروز رسانی کنند و پیشنهاد دهند.

مدیرکل دفتر محیط‌زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار داشت: مهم‌ترین معضل فضای سبز آب و تأمین منابع آبی است که از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و لازم است در دستور کار تمامی شهرها قرار گیرد زیرا فکر نمی‌کنم شهری در کشور باشد که معضل آب نداشته باشد به طوری که اکنون شهرهای شمالی نیز درگیر این معضل شدند.

احمدی، مصوبه اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای تراکم ساختمان‌های سبز در شهر اصفهان را اقدامی خوب برشمرد و با اشاره به تجربیات دیگر شهرهای کشور در زمینه حمایت برای توسعه فضای سبز، افزود: شهرداری مشهد برای گسترش بام سبز و نگهداری فضای سبز جلوی خانه‌ها مصوبات خیلی خوبی داشتند و یا در نمونه‌ای دیگر طرح ارائه شده بود که از پساب مدارس در سیستمی ساده به فضای سبز خود مدرسه استفاده می‌شد.

مدیران شهری با نمایندگان مجلس تعامل بیشتری داشته باشند

وی ابراز داشت: توصیه می‌کنم کمیته تخصصی برای آب راه اندازی کنیم زیرا در قانون توسعه هفتم نیز بر استفاده پساب و راه‌اندازی تأسیسات فاضلاب تاکید شده و شهرداری‌ها باید از آب خام استفاده کنند به شرط اینکه وزارت نیرو آب را تأمین کند زیرا وزارت نیرو در این زمینه بسیار مقاومت می‌کند.

مدیرکل دفتر محیط‌زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: اگر بتوانیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در هر استانی و کلانشهری در ساختار تشکیلات فضای سبز شهرداری‌ها ورود بدهیم ظرفیت خوبی در مجلس خواهیم داشت؛ هم اینک قانون بودجه ۱۴۰۴ در حال بررسی در مجلس است، در دولت مقاومت زیاد است اما تا به حال اگر مصوبه مناسبی داشتیم از طریق مجلس بوده است و همه شهرها استفاده می‌کنند.

احمدی تاکید کرد: لازم است در کلانشهرها تعامل بین مدیریت شهری و نمایندگان مجلس را بیشتر کنید.

وی تصریح کرد: مقوله تأمین آب آنقدر اهمیت دارد که اگر اقدام نشود توسعه که هیچ بلکه فضای سبز موجود را هم از دست خواهیم داد.

مدیرکل دفتر محیط‌زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه به موضوع ضابطین قضائی فضای سبز شهرداری اشاره کرد و گفت: این مهم در ماده هفت قانون حفظ و گسترش از سال‌ها قبل موجود بوده است که خوشبختانه مشکل آن رفع شده تا از ۱۵ روز دیگر فرآیند معرفی و صدور کارت ضابطین قضائی فضای سبز صادر شود.

احمدی با بیان اینکه شهرداری‌ها براساس شاخصه‌هایی کارشناسان و مدیران خود را به دادستانی هر شهر معرفی می‌کنند و توسط دادستانی آموزش‌هایی به آنان ارائه و در نهایت کد شناسه برای آنها صادر می‌شود، اضافه کرد: قرار است در مرحله نخست طی ۶ ماه برای چهار هزار نفر پرسنل شهرداری‌ها آموزش ضابط قضائی ارائه و کارت صادر شود.