نشست هم افزایی فعالین حوزه روایت زنان در موضوع مقاومت با حضور فعالان این عرصه امروز در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم افزایی فعالین حوزه روایت زنان در موضوع مقاومت امروز پنجشنبه ۲۶ مهر با حضور سارا طالبی مدیرکل اداره بانوان سازمان تبلیغات و فعالین حوزه روایت زنان در تهران برگزار شد.

طالبی با اشاره به مهمترین برنامه مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در ابتدای ورودم به سازمان با جمع بندی‌ای که با حجت الاسلام قمی داشتیم به این نتیجه رسیدیم برای ارتقای هویت زن بر مقوله گفتمان سازی متمرکز شویم و برای ارائه الگوی سوم زن به چند راهبرد جزئی‌تر رسیدیم که یکی از اینها تبیینی بود. یکی دیگر از رویکردهای جدی برای ارتقای مخاطب به لحاظ کمی و کیفی بحث فناوری روایت بود که علیرغم حرکت‌های جسته و گریخته نیازمند جریان‌های کلان همه جانبه در سراسر کشور هستیم و در این راهبرد فضایی را رقم زدیم که در موضوع روایت کارهایی انجام شود.

وی افزود: یک سری هسته روایت را در استان‌ها ایجاد کردیم و با مجموعه حوزه هنری و دفاتر جبهه انقلاب فرهنگی برنامه ریزی برای پیشبرد آن را پی گرفتیم. آثار و جریاناتی که به روایت زنان می‌پردازند را پررنگ کردیم و تلاش داشتیم حرکت هم افزایی ایجاد شود.

طالبی تصریح کرد: در خصوص استان‌ها ظرفیت‌ها متنوع وجود داشت و تعدادی از استان‌ها مثل خراسان رضوی در موضوع جنگ روایت‌ها کارهای خوبی تولید کرد. موضوع اصلی در جنگ روایت‌ها بحث زنان و پرداخت دقیق به موضوع زن اولویت است و مأموریت کلان مرکز را گفتمان سازی الگوی سوم قرار دادیم تا این الگو را از فضای تصنعی و شعاری خارج کنیم.

همه روایت‌ها مطلوب و حرکت آفرین نیست / ‏روایت‬ خوب نقش مخاطب را به او نشان می‌دهد

زهرا ابوالحسنی هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری نیز در صحبت‌هایی با اشاره به دلیل و ضرورت روایت زن بیان کرد: مسئله اول ما در نظام جمهوری اسلامی مسئله انقلاب اسلامی و ساختن الگو از آن بوده که امروز هم پررنگ‌تر و ضروری‌تر شده است. سوال پیش می‌آید برای این کار چه باید بکنیم، عنصر اراده ملی مسئله‌ای است که رهبر انقلاب هم به آن اشاره کرده است.

وی افزود: در جریان اراده عمومی همواره بانوان پیشران هستند. منظور از روایت در اینجا منظور فناوری اجتماعی کلیدی و راهبردی برای ایجاد حرکت عمومی است. شاید خیلی از فناوری‌های دیگر وجود دارد اما آن را کارآمد نمی‌دانیم و اما هر روایتی هم مطلوب نیست و حرکت آفرین نخواهد شد. روایت باید صحنه امروز را در نسبت با هویت تاریخی قرار دهد و از طرفی به شکلی باشد که آینده را در نسبت و امتداد امروز نشان تصویر کند. روایت‌هایی که حتماً یک ریشه‌ها و پشتوانه‌هایی در تاریخ دارد و تلاش می‌کند نشان دهد مخاطب مأموریت اختصاصی‌ای داری و جای او برای نقش آفرینی در این صحنه خالیست، به او نشان می‌دهد تو هم می‌توانی حاضر شوی و نقش ایفا کنی.

ابوالحسنی اضافه کرد: برای این اتفاق باید در قالب یک زیست بوم، نظام تقسیم کاری را ایجاد کرده و حرکت منسجمی را دنبال کنیم. ما نیاز داریم راوی را تربیت و توانمند کنیم، جاهایی نیاز داریم کار هم افزایی انجام شود یا کارکردهای دیگری را می‌توان ذکر کنیم.

باید برای عمیق شدن روایت‌ها فکر و کار کرد

انوشه سادات میرمرعشی روزنامه نگار و پژوهشگر تاریخ در خصوص اهمیت این رویداد گفت: در ۲ عرصه این رویداد مهم است. یکی خود مسئله روایت دارای اهمیت است و بحث دوم روایت زنانه است. بزرگی می‌گفت تا ۱۰۰ هزار پژوهش و مقاله درباره موضوعی نداشته باشیم کتابی نوشته نمی‌شود و تا هزاران کتاب نوشته نشود، رمانی نخواهیم داشت و اگر رمانی نوشته نشود فیلمنامه خوبی تولید نمی‌شود، لذا روایت تأثیرگذار و حافظه جمعی باید این سیر را طی کند.

وی بیان کرد: مسئله ارتقای کیفیت روایات موضوع مهم دیگری است. ما در موضوع فلسطین و مقاومت که در این روزها پررنگ شده و یا مدتی پیش که تولیدات اربعینی زیاد داشتیم می‌بینیم که یادداشت نویسی ها سطحی هستند و حتی داستانک ها کشش ندارند. پر کردن دست کسانی که در حال تولید روایت هستند مهم است. باید بحث بشود که چطور باید روایت‌ها عمیق شده و از حالت سطحی دربیاید. در برخی عرصه‌ها توانستیم به تولیدات قابل قبولی برسیم اما این موضوع گسترده نیست.

در ادامه مراسم نیز تعدادی از فعالین عرصه روایت به بیان تجربیات و نقطه نظرات خود پرداختند.