اصفهان- دانشیار گروه علوم باغبانی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با توجه به روند گرمایش جهانی، روش‌های مدیریت فضای سبز باید بازنگری شود زیرا ایده های سنتی در حفظ و مدیریت فضای سبز جوابگو نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، علی نیکبخت بعد از ظهر پنجشنبه در پنل تخصصی سی و پنجمین نشست کمیته تخصصی سیما، منظر و فضای سبز کلانشهرهای کشور با اشاره به اهمیت مدیریت تلفیقی زوال درختان فضای سبز شهری، اظهار داشت: نزدیک ۱۶ سال است که در دانشگاه صنعتی بر مطالعه روی درختان و فضای سبز شهری به ویژه درخت چنار متمرکز کار کردیم و طی سفرهایی که به شهرهای کشورهای مختلف داشتم تاکنون ۲۲ علت برای زوال درختان شناسایی کردیم.

وی با بیان اینکه مساله زوال درختان شهری بسیار پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد، گفت: یکی از چالش‌های مهم برای درختان، وجود جزایر حرارتی شهری است و بررسی‌ها نشان داده در نقاطی که فضای سبز وجود دارد در مقایسه با مناطقی که وجود ندارد تا ۱۰ درجه سلسیوس اختلاف دما وجود دارد.

دانشیار گروه علوم باغبانی و مدیرگروه پژوهشی مهندسی فضای سبز دانشگاه صنعتی اصفهان ابراز داشت: یکی از مشکلات این است که اگر از همین امروز تصمیم بگیریم معضل آلودگی هوای کلانشهرها را رفع کنیم حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد در حالی که هوای کلانشهرهای ما بسیار آلوده است و وجود جزایر حرارتی شهرها سبب می‌شود که بسیاری از درختان ما دچار مشکل شوند زیرا با پدیده‌ای به نام تغییر اقلیم مواجه هستیم.

نیکبخت با اشاره به اینکه تابستان امسال شاهد افزایش دمای کمینه در شهر اصفهان بودیم به طوری که دما در ساعات بامداد بالای ۳۰ درجه سلسیوس ثبت می‌شد، افزود: این شرایط اجازه ریکاوری به درختان به ویژه گونه چنار را نمی‌دهد و دلیل اصلی خزان درختان چنار همین مساله است؛ همچنین در گرگان و رشت نیز چنارها دچار مشکل هستند و این نشان می‌دهد که تغییر اقلیم به شدت به ما آسیب می‌زند.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه گرمایش زمین پدیده‌ای جهانی است که سراسر کره خاکی را از آمریکا تا چین را درگیر کرده است، ابراز داشت: فعالیت‌های انسانی دلیل اصلی گرمایش زمین است که آمریکا و چین و عربستان متهمان اصلی ایجاد این شرایط هستند، ایران هم جزو ده کشور نخست است.

نیکبخت تصریح کرد: باید توجه داشت که به دلیل روند فعلی گرمایش جهانی، شرایط رو به بهبود نمی‌رود و هر آنچه مربوط به مدیریت فضای سبز می‌رود باید بازنگری شود زیرا ایده‌های سنتی در حفظ و مدیریت فضای سبز جوابگو نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر همین امروز یک درخت پنجاه ساله می‌بینید، بخواهید مستقر کنید حداقل ۱۰۰ سال طول می‌کشد بنابراین هر یک درختی را باید حفظ کرد.

دانشیار گروه علوم باغبانی و مدیرگروه پژوهشی مهندسی فضای سبز دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه همه شهرهای مهم دنیا برنامه واکنش در برابر تغییرات اقلیمی دارند و طرح‌های جامع فضای سبز یک قسمت ماجرا است، گفت: باید توجه داشت زمانی که درختی جا به جا می‌شود حتی اگر همه شرایط فراهم باشد ۱۲ تنش به آن وارد می‌شود.

دانشیار گروه علوم باغبانی و مدیرگروه پژوهشی مهندسی فضای سبز دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مدیریت با رویکرد تلفیقی جلوگیری از زوال درختان شامل مجموعه اقدامات تغذیه، مدیریت آفات، مدیریت بیماری، آبیاری مدیریت بستر، اصلاح خاک و تغذیه برگی است، ابراز داشت: باید از فتوسنتز گیاه حمایت کنیم زیرا زمانی که دما از ۳۲ درجه سلسیوس بالاتر می‌رود فتوسنتز در درختی مانند چنار متوقف می‌شود به همین دلیل از اردیبهشت ماه در اصفهان هزاران چنار خزان می‌کند.

وی ابراز داشت: یکی از اقدامات برای احیای درختان،
تزریق و درون درمانی یا در اصطلاح آندوتراپی است که طرح مطالعاتی آن در اسپانیا ۱۷ سال پیش انجام دادیم و اکنون این تکنولوژی و خدمت در ایران در دسترس است.