اصفهان- مدیرعامل سازمان پارک‌های شهرداری اصفهان گفت: فتوسنتز درختان چنار و بید اصفهان در دمای ۵۰درجه تابستان امسال متوقف شده بود اما با روش‌های نوین مانند اندوتراپی سعی در احیای آنها داشتیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی حق‌شناس در سی و پنجمین نشست کمیته تخصصی سیما، منظر و فضای سبز کلانشهرهای کشور اظهار داشت: کلانشهر اصفهان حدود پنج هزار و ۷۰۰ هکتار فضای سبز دارد که حدود ۲۸ متر مربع به ازای هر شهروند اصفهانی است؛ این عدد را می‌توان برای شرایط سخت اصفهان قابل قبول دانست.

وی با بیان اینکه حدود ۶۱۰ پارک نیز در اصفهان وجود دارد که بیشتر آنها تفرجگاهی است، افزود: رودخانه زاینده‌رود مدتهاست بسته شده و از ۴۴ چاه حریمی ۴۲ چاه خشک شده است بنابراین ناچار به استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شده‌ایم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه اقدامات اجرایی تصفیه‌خانه‌های تکمیلی و آب شیرین کن نیز انجام شده تا بتوانیم از آب‌های ذهاب استفاده کنیم، تصریح کرد: حدود ۶۲ میلیون متر مکعب برای آبیاری فضای سبز شهر اصفهان نیاز داریم که با منابع موجود به طور تقریبی حدود ۳۱ میلیون متر مکعب تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: مجبوریم با نصف آب موردنیاز شهر، فضای سبزمان را نگه داریم بدین سبب با روش‌هایی مانند به‌زراعی درختان را حفظ می‌کنیم.

حق‌شناس با اشاره به اقدامات زیربنایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: رینگ مرکزی و پیرامونی شهر به طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر و پیشرفت ۸۰ درصدی به‌زودی بهره‌برداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۲۱ مخزن در شش ماهه اول سال جاری در شهر احداث شده تا رینگ به سمت مخازن هدایت شود و تصفیه‌خانه تکمیلی نیز در دهکده المپیک درحال احداث است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه نباید صورت مساله را درخصوص توسعه فضای سبز پاک کنیم، ادامه داد: پارک مشاهیر با مساحت ۲۴ هکتار، جنگل‌کاری شهرک پرتو با مساحت ۴۳ هکتار و پردیس سودان و شمس که در مجموع هشت هکتار است نقاط کلان توسعه فضای سبز اصفهان بوده و در دست اقدام است.

وی با تاکید بر اینکه برای مقابله با آلودگی هوا و گرمای هوا که هرسال بیشتر نیز می‌شود باید به توسعه فضای سبز اقدام شود، ادامه داد: فتوسنتز درختان چنار و بید اصفهان در دمای ۵۰ درجه تابستان امسال متوقف شده بود اما با روش‌های نوین مانند اندوتراپی، خفته درمانی و تزریق به تنه سعی در تقویت و احیای آن‌ها داشتیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه تولید گونه‌های مقاوم در محله جروکان و محمودآباد اصفهان دنبال شده است، گفت: در باغ ایران‌زاد ۴۱۰ گونه بومی اصفهان برای جلوگیری از انقراض نگهداری می‌شود.