اصفهان_ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خوراسگان گفت: اسرائیل از جنگ تمام عیار با ایران خودداری می‌کند و تنها در حد بازدارندگی نظامی و یک نمایش استراتژیک نظامی به ایران پاسخ خواهد داد.

افسانه خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پاسخ اسرائیل به ایران به زیر ساخت‌های نفتی، تأسیسات هسته‌ای و مراکز شهر نخواهد بود و اسرائیل همچنین ریسکی نمی‌کند که اگر چنین اشتباه فاحشی رخ دهد توان نظامی ایران آنقدر قوی است که اسرائیل را می‌تواند با خاک یکسان کند.
وی افزود: سازمان ملل متحده آمریکا تلویحی تاکید کرده است به مواضع هسته‌ای ایران حمل نکنید و کشورهای دیگر نیز خواستار این امر شده‌اند و با میانجیگری کشورهای دیگر احتمال داده می‌شود که اسرائیل در حد نمایش توان تشکیلاتی و نظامی خود پاسخ دهد و از جنگ تمام عیار با ایران خودداری کند.
استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد خوراسگان ادامه داد: ایران تا جایی که می‌تواند بصورت حداکثری نباید تحت تأثیر تحلیل‌های رادیکالی و تندرو قرار بگیرد و با افزایش سطح توان نظامی خود از گسترده کردن دامنه جنگ در صدد راضی کردن و اقناع بخشی از افکار عمومی بر نیاید و هوشمندانه‌ترین اقدام استراتژیک را در دیپلماسی نظامی خود به کار بگیرد.

خسروی گفت: در زمان حاضر نه تنها ایران بلکه نظام بین المللی هم توان جنگ تمام عیار را ندارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تشدید تنش بین ایران و اسرائیل منجر به آغاز جنگ جهانی سوم خواهد شد، گفت: رقابت بین قدرت‌های بزرگ همچون روسیه، آمریکا و چین می‌تواند مقدمه جنگ جهانی سوم باشد اما منازعه در غرب آسیا منجر به جنگ نخواهد شد.

وی با اعلام اینکه در واقع جنگ جهانی اول و دوم رقابت جدی بین فاتحان جنگ بود، گفت: روابط بین المللی بعد جنگ جهانی دوم گسترش یافت که در این ساختار مسائل سیاسی اجتماعی و نظامی در هم تلفیق شد و کشورها از طریق بازوهای جنگ یا منازعات نظامی وارد بازی کسب منافع ملی در سیاست خارجی شدند.

عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: هم اکنون شرایط به سمتی رفته که افزایش قدرت دولت‌ها از شکل سنتی خارج و منافع سیاست خارجی صرفاً بر اساس جنگ بدست نمی‌آید و از آنجائیکه جنگ باید خروجی داشته باشد و بنظر نمی‌رسد بحران‌های کنونی به جنگ ختم شد.

وی همچنین در خصوص سفرهای اخیر وزیر امور خارجه و مدیران سطح کلان کشور به کشورهای منطقه گفت: سفرهای اخیر نشان دارد تحول عظیم در دستگاه دیپلماسی شکل گرفته است که باید عملکرد ساختار دیپلماسی، بازیگران منطقه‌ای و همسایگان با توجه به بحران‌های اخیر شفاف سازی شود.

وی افزود: در واقع ایران بدنبال یار گیری است و اینکه آیا کشورهای همسایه حاضرند تعاملات خود را در این شرایط با ایران حفظ کنند یا منجر به تغییر در رفتار آنها در شرایط فعلی خواهد شد و مواضع آنها در شرایط بحران مشخص شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خوراسگان بیان داشت: سیاست بازدارندگی ایران آسیبی به کشورهای همسایه وارد نمی‌کند و بدنبال افزایش موفقیت خود در بین بازیگران منطقه است.

خسروی افزود: ایران در پی این سفرها به کشورهای همسایه بدنبال این است که اطمینان خاطری بدهد که ضمن حفظ منافع آنها، مواضع ایران را نیز در مقابل اسرائیل روشن سازی کند.

وی ریشه دشمنی ایران و اسرائیل را تاریخی و بیش از چندین دهه خواند و گفت: در حال حاضر افکار عمومی پذیرش جنگ را ندارد و جنگ آثار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گسترده بر جای می‌گذارد.

استاد روابط بین المللی خاطر نشان کرد: گزینه جنگ مقبول دستگاه سیاست خارجی و داخلی نیست اما اگر ناگزیر شویم ایران به سبب قدرت نظامی خود اسرائیل را با خاک یکسان خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تهاجم ایران یک تهاجم استراتژیک بود و نه آغازگر جنگ بلکه یک بازدارندگی برای نمایش قدرت نظامی ایران بود، افزود: اما اگر حمله اسرائیل صورت بگیرد در پاسخ به آنها ایران هم وارد عملیات نظامی خواهد شد.

خسروی گفت: افکار عمومی از تبعات جنگ گریزان و مخالف جنگ هستند و در برخی مواقع ما با یک وفاق و همگرایی ملی نیاز داریم حتی در همین حد اگر راهکارها و استراتژی سیاست خارجی برای مردم باز شود و از فضای جنگ روانی فاصله بگیرند اولین گام موفقیت برداشته شد و عامل همراهی افکار عمومی که بخشی از جامعه هستند با سیاست خارجی کشور می‌شود.