خرم‌آباد - مدیرکل راه و شهرسازی لرستان آخرین خبرها از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهر خرم‌آباد را تشریح کرد.

بهزاد شاکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خرم‌آباد، اظهار داشت: در خرم‌آباد ۱۵ هزار و ۱۹۶ متقاضی این واحدها را داریم که برای شش هزار و ۱۲۱ متقاضی پروژه تعریف کرده‌ایم.

آخرین خبرها از پروژه ۷۱۵ واحدی خرم‌آباد

وی عنوان کرد: پروژه ۷۱۵ واحدی ستاد اجرایی فرمان امام در خرم‌آباد، یکی از بهترین پروژه‌های ما در لرستان است، ۶۷۵ واحد آن افتتاح شده و حدود ۴۰ واحد دیگر بین ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به موضوع سود دوران مشارکت این واحدها، افزود: بر اساس قانون تسهیلاتی که به پروژه‌های نهضت ملی داده می‌شود، حداکثر ۲۰ ساله است، حداکثر سه سال هم برای ساخت آنها در نظر گرفته شده است.

شاکرمی، ادامه داد: وقتی پیمانکار کار را شروع می‌کند قسط اول را از بانک دریافت می‌کنیم، بر اساس قانون به‌مرور سود ۱۸ درصد به این تسهیلات طی این سه سال تعلق می‌گیرد.

جزئیات پروژه «آبشار» خرم‌آباد

وی در ادامه با اشاره به پروژه «آبشار» شهر خرم‌آباد نیز، عنوان کرد: این پروژه یک سال و تقریباً سه ماه است که شروع شده، عملیات آماده‌سازی این پروژه بسیار سخت بود، باتوجه‌به وضعیت اقتصادی مردم، منتظر اختصاص تسهیلات بانکی نماندیم و با آورده مردم پروژه را جلو بردیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه در حال حاضر عملیات آماده‌سازی این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: در مجموع در این پروژه ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داریم.

شاکرمی، بیان داشت: پیشرفت فیزیکی بعضی از بلوک به حدود ۲۵ درصد هم می‌رسد.

ناچاریم با آورده مردم پروژه را جلو ببریم

وی با تأکید بر اینکه یکی از سوالات مردم این است که چرا سه تا چهار ماه یک‌بار پیامک واریز ۵۰ میلیون تومان برای متقاضیان ارسال می‌شود؟ گفت: هنوز تسهیلات اختصاص پیدا نکرده و برای جلوگیری از تعطیلی پروژه ناچار هستیم که با آورده مردم پروژه را جلو ببریم و در انتها ارزان‌تر برای ما تمام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با تأکید بر اینکه دولت برای ساخت این واحدها اعتباری پرداخت نمی‌کند و تنها زمین را تأمین می‌کند، آماده‌سازی را انجام می‌دهد و زیرساخت‌ها را تأمین می‌کند، افزود: در نتیجه این واحدها باید با پول مردم و تسهیلات ساخته شوند.

شاکرمی، تصریح کرد: در شرایط عادی اگر کسی بخواهد در زمین خودش واحد را بسازد، به طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان باید برای ساخت یک مترمربع هزینه کند، دولت بعضی تخفیف‌ها را روی پروژه‌های نهضت ملی مسکن اعمال کرده و این هزینه ساخت کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به طور مثال هزینه صدور پروانه ۵۰ درصد تخفیف دارد، هزینه خدمات نظام‌مهندسی ۵۰ درصد تخفیف دارد، هزینه خرید انشعابات آب، برق و گاز تخفیف دارد، از طرف دیگر وقتی پروژه انبوهی ساخته می‌شود در مقایسه با یک پروژه کوچک، یقیناً مصالح انبوه خریداری می‌شود و هزینه‌ها دراین‌رابطه نیز کاهش پیدا می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با تأکید بر اینکه هزینه ساخت در پروژه «آبشار» خرم‌آباد حداقل متری ۱۰ میلیون تومان است، گفت: حداقل متقاضی طی سه سال باید ۵۵۰ میلیون تومان آورده داشته باشد، اگر این آورده به‌مرور نباشد باعث تعطیلی پروژه می‌شود، وقتی تعطیل شود، پروژه طولانی می‌شود.

شاکرمی، ادامه داد: در این راستا از مردم درخواست می‌کنیم در بحث تأمین آورده خود حتماً مشارکت داشته باشند.