ساری- سال هاست که صیادان مازندران منتظر شنیدن خبرهای خوشِ سخت و زیان آورشدن شغل صیادی هستند و همچنان برای تحقق وعده های مسئولان دستشان روبه آسمان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: فصل صید و صیادی چند روزی در استان‌های شمالی و مازندران شروع شد و صیادان برای کسب روزی حلال دل به دریا زدند و چشمشان به آسمان و دست‌های مسئولان است تا گره دیرینه شغل آنان را باز کنند.

سال هاست که منتظر شنیدن خبرهای خوشی برای صید و صیادی هستند تا وعده‌های داده شده درباره سخت و زیان آورشدن، تعدیل شغل صیادی و کاهش حق بیمه به ثمر بنشیند و لبخند بر چهره آنان نشیند اما هر سال تحقق این وعده‌ها به وقت دیگری موکول می‌شود.

بیش از چهار هزار صیاد در استان مازندران فعالیت می‌کنند و طی روزهای گذشته دل به دریا زدند اما همچنان چشم به تدبیر دولت و مسئولان دوخته‌اند تا گره از مشکلاتشان باز کنند.

محمدی یکی از صیادان کهن کار که سال‌های سال از این طریق روزی حلال بر سر سفره خانواده اش می‌برد، از آنکه بار دیگر با شروع فصل صید و صیادی توانست به دریا برگردد، می‌گوید: صید و صیادی دلخوشی ما صیادان است و از اینکه فصل دیگری را شروع کردیم، خدا را شکر می‌کنیم.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه فصل صید گذشته تاحدودی برای صیادان خوب بود، افزود: امیدواریم فصل جاری نیز سال بابرکت و پرباری برای صیادان باشد.

وی با بیان اینکه صیاد در فصل صید روزانه چندین ساعت را در دریا سپری می‌کند که مشکلات خودش را دارد، ادامه داد: با این حال این شغل جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود و سال هاست صیادان با این مساله درگیر هستند.

صیادی جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود و سال هاست صیادان با این مساله درگیر هستند

این صیاد مازندرانی با عنوان اینکه شغل صیادی سخت و طاقت فرساست و صیادان از بیماری‌های زیادی رنج می‌برند، ادامه داد: سال هاست منتظریم تا حق بیمه پرداختی توسط صیادان کاهش یابد و نسبت به تعدیل اقدام شود اما همچنان مسئولان وعده می‌دهند.

در سطح کشور ۲۶۱ هزار نفر شاغل مستقیم در حوزه صنعت شیلات وجود دارند و با آنکه مصوبه اعلام سخت و زیان‌آور بودن فعالیت صید و صیادی گرفته و در ردیف گروه «ب» شناخته شد اما اجرای آن مستلزم تأمین اعتبار در وزارت تعاون است.

خشایار نوایی رئیس و مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادی استان مازندران توجه برای رفع مشکلات جامعه صیادی را امری مهم بیان کرد و گفت: متأسفانه به رغم پیگیری‌های متعدد، هنوز شغل صیادان پره جز مشاغل سخت و زیان آور نیست و امیدواریم با کمک مسئولان ملی و استانی بتوانیم این خواسته مهم را محقق کنیم.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر به نقش جامعه صیادی در توسعه پرورش ماهیان در قفس و تکثیر ذخایر دریایی اشاره و اضافه کرد: جامعه صیادی به این نتیجه رسید که برای توسعه و استمرار صید و صیادی باید در بازسازی و حفاظت از ذخایر دریایی مشارکت فعالی داشته باشد.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید توسط جامعه صیادی پره تکثیر و با نظارت شیلات استان در دریا رهاسازی می‌شود.

تأمین مولد و وسایل حمل و نقل

نوایی تأمین مولد مراکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات استان، تأمین وسایل حمل و نقل بچه ماهیان تکثیری به رودخانه‌ها، پیگیری تأمین آلات و ادوات صیادی، سوخت و حامل‌های انرژی را از جمله خواسته‌ها و مطالبات بیان کرد.

عزم جدی دستگاه قضائی برای حل مشکلات شرکت تعاونی پره صیادی آزادگان در ساری

در راستای حمایت از تولید و حفظ حقوق مردم، دستگاه قضائی به موضوع شرکت تعاونی پره صیادی آزادگان روستای قاجار خیل ساری ورود کرد و عباس پوریانی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید و نامگذاری امسال به نام جهش تولید با مشارکت مردم تصریح کرد: این مهم نشان از اهمیت مساله تولید و اشتغال دارد، صید و صیادی از جمله مشاغل اصلی در برخی نقاط استان از جمله روستای قاجارخیل و زندگی نزدیک به ۱۵۰ نفر در این روستا به آن گره خورده است.

وی ادامه داد: مرتفع ساختن مشکل این شرکت، نیازمند نگاه و توجه بیش از بیش مسئولان استانی به موضوع بیکاری و عواقب ناگوار آن برای خانواده هاست و این مساله مهم باید مد نظر ویژه مسئولین امر قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری مازندران افزود: مشکلات اعضای شرکت تعاونی پره صیادی آزادگان را مورد توجه قرار داده و حل مسائل مبتلابه را مجدانه پیگیری خواهیم کرد.

پوریانی اظهار کرد: با توجه به آغاز زمان صید، این جلسه با حضور مسئولان متولی امر برای بررسی و حل سریع مشکل تشکیل شده تا در کمترین زمان ممکن، با حل مشکلات موجود، دغدغه صیادان و خانواده‌های آنها برطرف شود.

رئیس کل دادگستری مازندران با بیان اینکه دغدغه همیشگی ما کمک به حل مشکلات مردم است، تصریح کرد: حکم خلع ید زمین شرکت تعاونی پره صیادی آزادگان، قطعی و لازم الاجرا بود که با همکاری اعضای شرکت اجرا شد. در حال حاضر نسبت به حل مشکل و بیکاری اعضای شرکت، قاطعانه پای کار ایستاده‌ایم و در کنار مردم هستیم.

بر اساس مصوبه کمیته مدیریت صید سازمان شیلات ایران، فصل صید ماهیان استخوانی در منطقه میانکاله بهشهر امسال از ۱۵ مهرماه و تعاونی‌های صیادی پره ای که در اجرای طرح کمک به تکثیر طبیعی و تأمین مولد استخرهای سایت بندر صیادی امیر آباد و مرکز بازسازی ذخایر مشارکت فعالی داشتند به آنها پنج روز تشویقی داده شده، از ۲۰ مهرماه صید و سایر تعاونی‌های صیادی پره از ۲۵ مهرماه صیدشان آغاز شد.

اشتغال ۴۲۰۰ صیاد در مازندران

قاسم کریم زاده مدیرکل شیلات مازندران در گفت وگو با خبرنگار مهر افزود: وجود ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره با اشتغالزایی مستقیم حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر صیاد و تولید بیش از سه هزار و ۸۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی در دریای خزر یکی از مهمترین فعالیت‌های بخش شیلاتی استان است.

وی گفت: طبق هماهنگی به عمل آمده با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برای هر شرکت تعاونی صیادی پره بنزین یارانه‌ای به میزان ۲۴۰۰ لیتر ماهیانه در نظر گرفته شد، ضمن اینکه در صورت درخواست تعاونی‌های صیادی برای نوسازی آلات و ادوات صیادی برای هر شرکت مبلغ ۳ میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی شده که در صورت تأمین اعتبار پرداخت خواهد شد.

فصل صید سال گذشته سه هزار و ۸۰۰ تن ماهی استخوانی در مازندران تولید شد و صیادان مازندران امیدوار هستند که فصل جاری نیز برای آنان پررونق باشد و بتوانند در اشتغال و اقتصاد استان نقش آفرینی داشته باشند.

فصل صید ماهیان استخوانی تا ۲۰ فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.