اهر- نماینده مردم اهر و هریس در مجلس بر ضرورت اختصاص اعتبار لازم برای پروژه‌های میراث فرهنگی اهر و هریس تاکید کرد.

بیت اله عبدالهی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره جایگاه ویژه گردشگری در رونق اقتصادی منطقه اهر و هریس خواستار اختصاص اعتبارات و ارائه بسته‌های تشویقی لازم برای حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی اهر و هریس شد.

وی افزود: صنعت گردشگری یک صنعت پاک با اشتغالزایی قابل توجه است که متأسفانه در این منطقه علی رغم استعدادهای بالقوه تاریخی، جاذبه‌های بکر طبیعی و گردشگری مورد غفلت قرارگرفته که در خواست ویژه داریم وزیر میراث فرهنگی با سفر اختصاصی در آینده نزدیک به این منطقه از نزدیک هم از قابلیت‌ها وهم از مشکلات و موانع موجود پیش پای این صنعت مهم بیشتر آشنا شوند.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی اظهار امیدواری کرد: علاوه برحوزه گردشگری درحوزه صنایع دستی نیز هم در بخش آموزش صنایع دستی در رشته‌های مختلف و هم تأمین تسهیلات لازم در بخش ورنی و سایر دست بافت‌های روستایی وعشایری و رشته‌های مرتبط با وزارت میراث فرهنگی اهتمام ویژه داشته باشند.

عبدالهی با اشاره به انتخاب شهرستان اهر به عنوان شهرملی ورنی بر ضرورت اختصاص اعتبار برای برگزاری سالانه جشنواره سراسری ورنی با ثبت در تقویم سالانه وزارت میراث فرهنگی و راه اندازی خانه ورنی و اختصاص اعتبار برای اعطای تسهیلات کم بهره برای ورنی بافان و افزایش سهمیه برای بیمه ورنی بافان را خواستار شد.

این نماینده مجلس ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب الدین اهری را یک خواست عمومی مردم و فعالان میراث فرهنگی ذکر کرد واز وزیر میراث در خواست کرد نسبت به تشکیل پایگاه تاریخی مجموعه شیخ شهاب الدین در اسرع وقت اقدام تا نسبت به تمهید مقدمات ثبت جهانی این اثر منحصربفرد پیگیری لازم صورت گیرد.

عبدالهی بازارتاریخی اهر را دومین بازار سرپوشیده و تاریخی استان برشمرد و آن را نماد اقتصاد منطقه و قره داغ ذکر کرد و بازسازی و ساماندهی در خور شأن این اثر ثبت شده تاریخی را یک ضرورت برشمرد و اختصاص اعتبار مناسب برای این پروژه را خواستار شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه اهر جزو ۱۶۸ شهر دارای بافت تاریخی کشور می‌باشد نسبت همکاری سایر دستگاه‌ها در این خصوص تاکید و برای جداره سازی ونماسازی با مشارکت شهرداری و میراث فرهنگی، اختصاص اعتبار ویژه از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای تحقق این امر را خواستار شد.

وی عدم حمایت از سرمایه گذاران حوزه گردشگری را یکی از گلایه‌های سرمایه گذاران منطقه ذکر کرد و افزود: متأسفانه با وجود آمادگی سرمایه گذاری قابل توجه در فندقلوی اهر عملاً اقدام در خور توجه و مناسبی برای حل مشکل سرمایه گذاران این منطقه صورت نگرفته است و گردشگری کشاورزی نیز در سایه کم لطفی مسئولین جهاد ومیراث متأسفانه عملیاتی نشده و سازوکار مناسبی برای رونق این صنعت صورت نگرفته است که ضرورت دارد در کمترین زمان با جلسات مشترک و امضای تفاهم نامه‌های بین بخشی طرح گردشگری کشاورزی عملیاتی گردد.

نماینده مردم اهر وهریس در مجلس شورای اسلامی، فرش هریس را نماد هنر وصنعت مردمان زحمتکش هریس با گذشته تاریخی درخشان وشناسه بین الملی ذکر کرد و راه اندازی موزه فرش هریس را یکی از خواسته‌های بحق مردم این منطقه برای شناساندن این صنعت ویژه و اختصاصی عنوان کرد.

وی همچنین بر تعیین تکلیف قبرستان زرنق، اختصاص اعتبار تکمیل حمام سرای، بازسازی مجموعه خدمات گردشگری ساپلاق هریس که با وجود صرف هزینه‌ای کلان در حال تخریب است و میراث فرهنگی در این خصوص برنامه‌ای ندارد خواستار اقدامات اساسی ازسوی میراث فرهنگی برای این موارد شد.

عبدالهی همچنین یادآور شد: به جهت قرار گرفتن دره سرند خواجه در مسیر گردشگری وموقعیت ویژه آب وهوایی خواستار اعلام این منطقه به عنوان منطقه گردشگری و اختصاص اعتباری برای عملیاتی شدن این پروژه شد.