ایلام-ظرفیت های اقتصادی دام و دامداری در ایلام یکی از فرصت های بی نظیر برای اشتغال و کسب درآمد برای جوانان است البته این مهم نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: ضعف زیرساخت‌ها و کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش دام یکی از چالش‌های مهم تولیدکنندگان استان ایلام است. صنعت دامپروری یکی از مهم‌ترین صنایع حال حاضر دنیا است که سوددهی بالایی به همراه دارد.

در این خصوص استان ایلام هم با دارا بودن بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین توانایی بی نظیری در تولید و پرورش دام و طیور داشته، به گونه‌ای که این استان به یکی از قطب‌های این صنعت در سراسر کشور تبدیل شده است.

به گفته کارشناسان دامداری و دامپروری در هر کجای دنیا سهم مهمی در تأمین غذای مورد نیاز بشر، تولید محصولات لبنی، گوشت، پشم، چرم، تولید کود حیوانی در صنعت کشاورزی، رونق تولید، افزایش صادرات، ایجاد اشتغال و درآمد زایی برعهده دارد؛ با این حال این صنعت در استان ایلام به رغم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار نه تنها مزیت‌های اقتصادی چندانی به دنبال نداشته بلکه موجب پدید آمدن مشکلات متعددی برای دامداران شده است.

ضعف صنایع تبدیلی دام در ایلام

بررسی‌ها نشان داده ضعف صنایع تبدیلی و تکمیلی دام از جمله دلایل عدم رونق صنعت دامپروری در استان ایلام است که سبب شده سود و ارزش افزوده ناشی از آن از دامداران و دامپروران زحمت کش ایلامی دریغ شده و راهی استان‌های همجوار شود.

در واقع نبود صنایع فرآوری دام مانعی برای افزایش بهره وری از این ظرفیت عظیم در استان ایلام شده است.

نوید زارع کارشناس دامپروری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه صنعت دام ظرفیت اول اقتصادی استان ایلام است، اظهار داشت: برخورداری از تنوع اقلیمی و پتانسیل مطلوب موجب شده استان ایلام در حوزه دامپروری ظرفیت‌های عظیمی برخوردار بوده و به عنوان قطب صنعت پرورش دام و طیور در کشور شناخته شود.

وی با بیان اینکه صنایع فرآوری دام در استان ما مغفول مانده، افزود: متأسفانه صنعت دامپروری در استان ایلام به علت نبود صنایع فرآوری توسعه چندانی نداشته و موجب شده گوشت و سایر محصولات دامی تولیدی در استان ایلام به سایر استان‌های همجوار صادره شده و ارزش افزوده ناشی از آن نصیب مناطق دیگر شود.

زارع گفت: این صنعت از جمله صنایعی است که نقش و تأثیر بسیاری در حوزه دامپروری داشته و همواره موجب افزایش ارزش افزوده، توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی فرآورده‌های دامی، افزایش بهره وری، رفع بخشی از محرومیت‌های استان، اشتغالزایی و همچنین افزایش ضریب امینت غذایی می‌شود، از این رو توسعه این بخش امری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

لزوم احداث صنایع تبدیلی در استان ایلام

یونس احمدی مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صنایع تبدیلی یا صنایع فرآوری، به صنایعی اطلاق می‌شود که مواد خام را از فازی خام تبدیل و فرآوری می‌کنند تا محصولات نهایی را بسازند.

وی افزود: استان ایلام هم پتانسیل بالایی در زمینه تولید محصولات دامی برعهده دارد؛ با این حال نبود صنایع تبدیلی در استان به رغم ظرفیت‌های بسیار موجب شده محصولات دامی این منطقه به صورت خام به سایر استان‌ها فروخته شود.

احمدی تصریح کرد: نبود صنایع بسته‌بندی یکی از چالش‌های پیش‌روی تولید گوشت در این استان به شمار می‌رود، از این رو انتظار داریم با راه‌اندازی صنایع تبدیلی از جمله کشتارگاه دام ایلام، واحد بسته بندی گوشت گرم و سرد در ایلام ایجاد شده و محصولات دامی به صورت بسته‌بندی شده در فروشگاه‌های بزرگ استان عرضه شود.

پتانسیل‌های حوزه دام و طیور در استان ایلام

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان ایلام نیز افزود: استان از ظرفیت و پتانسیل‌های مناسبی در حوزه دام و طیور برخوردار است به نحوی که تولید گوشت قرمز و سفید در استان بیش از نیاز مصرفی است که این حاصل تلاش بهره برداران و تولیدکنندگان است.

شریف خدامرادی گفت: خدمت به تولیدکنندگان را وظیفه اصلی و ذاتی خود می‌دانیم و در این مسیر از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهیم کرد.

وی گفت: در حال حاضر بیش از یک هزار طرح پرورش دام سبک و سنگین و ۳۵۷ واحد پرورش مرغ گوشتی در استان وجود دارد که نقش مهمی در تولید و اشتغال پایدار در استان دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ضمن رصد مرتب و منظم مسائل و مشکلات صنعت دام و طیور استان، تلاش می‌کنیم که این مشکلات را به حداقل برسانیم، پرداخت تسهیلات بانکی و تأمین نهاده‌های مورد نیاز از جمله ذرت، سویا، جو و سبوس را در همین راستا دانست و بر ادامه این تلاش‌ها تاکید کرد.

صنایع تبدیلی و تکمیلی مانعی برای افزایش بهره وری از این ظرفیت عظیم و خروج تولیدات دامی از استان شده، از این رو رونق صنایع فرآوری دام و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی امری ضروری و انکار ناپذیر است که باید مورد توجه قرار گیرد.