یک فعال رسانه با اشاره به تصویر تکان دهنده ای که از یحیی سنوار پخش شد، بیان کرد که تلویزیون باید از این لحظات، زندگی‌ها و مبارزان سریال‌های مختلف بسازد اما آثاری که شعارزده نباشند.

حسن شمشادی فعال رسانه و خبرنگار با سابقه، درباره تصویری که می‌تواند با محوریت زندگی مجاهدانی مثل شهید یحیی سنوار در مستندها و سریال‌ها به نمایش گذاشته شود به خبرنگار مهر اظهار کرد: ما در عرصه مقاومت چهره‌های اسطوره‌، مبارز و مجاهد کم نداریم که در عرصه دفاع مقدس، دفاع از حرم و دفاع از امنیت فعالیت کرده‌اند و زندگی‌هایشان قابلیت پرداخت دراماتیک دارد.

وی اضافه کرد: در عرصه‌هایی که با توپ، تانک، موشک، انواع سلاح شیمیایی و … سر و کار دارد آن هم در نقطه‌ای مثل نوار غزه که قریب ۱۵ سال است در محاصره همه‌جانبه قرار دارد و به قول خود صهیونیست‌ها که خودشان را قوی‌ترین ارتش منطقه می‌دانند، نوعی نابرابری در نبرد وجود دارد که اتفاقاً باعث می‌شود چهره‌های مجاهد و مبارز حوزه مقاومت به صورت برجسته‌تر دیده شوند. از ۷ اکتبر سال گذشته و همزمان با عملیات «طوفان الاقصی» با سیلی از موشک‌ها و بمباران‌ها، بارها مجاهدانی را دیده‌ایم که سلاح برداشته‌اند و تا نزدیکی مرکاوا رفته‌اند.

شمشادی تصریح کرد: تانک‌های مرکاوا نماد قدرت زمینی ارتش رژیم صهیونیستی و بسیار پیشرفته هستند. ما مجاهدانی را دیده‌ایم که تا نزدیکی این تانک‌ها می‌روند، آنها را هدف می‌گیرند، فیلم می‌گیرند و برمی‌گردند. این‌ها نمادی از مجاهدانی هستند که شناخته شده نیستند، اما ما از این مجاهدان کم نداریم.

وی با اشاره به ویدئوی منتشر شده از شهید سنوار عنوان کرد: شب گذشته نیز با شهادت یحیی سنوار، ویدیویی که دشمن احمق او یعنی صهیونیست‌ها منتشر کردند به سرعت فراگیر شد، ویدیوی تکان‌دهنده‌ای از آخرین دقایق شهادت او که نشان دهنده شکوه مقاومتش بود. حماقت دشمن هم از همین حیث بود که اتفاقاً این ویدیو عظمت این شهید و عظمت مقاومت او را نشان داد. حتی وقتی عکس‌های پس از شهادت او منتشر شد، باز هم نشانه‌های مقاومت در او دیده می‌شد؛ از لباسی که با خشاب و فشنگ بر تنش بود تا قرآن کریم و گلوله‌هایی که خورده بود.

این فعال رسانه اضافه کرد: هدف رژیم صهیونیستی با انتشار این فیلم و عکس‌ها عملاً به ضد خود بدل شد و تبلیغی برای بزرگترین فرمانده میدان مقاومت شد. رژیم صهیونیستی یک سال علیه او تبلیغ می‌کرد. ابتدا می‌گفتند او فرار کرده است، سپس ادعا کردند که در تونل‌های زیرزمینی پنهان شده و حتی گفتند او از گروگان‌ها و اسرای صهیونیستی سپر انسانی درست کرده است. آنها دائم در یک جنگ رسانه‌ای اعلام می‌کردند که سنوار ترسو است و الان معلوم شد که او در خط نبرد رسانه‌ای علیه رژیم صهیونیست مقاومت کرده است. او با دست قطع شده و بدون هیچ امدادگری خودش جلوی خونریزی دستش را گرفته است و در ویدیوی تکان دهنده‌ای که دیدیم تا آخرین لحظات مبارزه می‌کند. متاسفانه این چهره‌ها، زندگی‌ها و این لحظات ملتهب و تکان‌دهنده در فیلم و سریال‌های مرتبط با مقاومت کمتر دیده می‌شود.

وی با تاکید به پرهیز از شعارزدگی در سریال‌ها یادآور شد: آنچه اهمیت دارد این است که از کارهای شعارزده پرهیز شود. ما فیلم‌ها و سریال‌هایی را دیده‌ایم که درباره شهدای به‌نام و فرماندهان مقاومت ساخته شده‌اند و گاهی فضایی شعارزده پیدا کرده‌اند. در عین حال، آثاری را هم دیده‌ایم که یکی از فرماندهان را تصویر کرده‌اند و عصبانیت و خشم او را نیز نشان داده‌اند، هرچند این عصبانیت مربوط به میدان نبرد یا به خاطر مردم بوده است.

شمشادی اضافه کرد: روند زندگی فرماندهان مقاومت مانند یحیی سنوار باید همه‌جانبه دیده شود. صرفاً اینکه بگوییم این‌ها فرماندهان شجاعی بوده‌اند، اتفاق دراماتیکی نیست. بله، قطعاً این‌ها مردان شجاعی بودند اما باید تصویر برای مخاطب باورپذیر و شخصیت‌پردازی برای او ملموس باشد.

وی با مطالبه گری از تلویزیون گفت: تلویزیون باید پای کار بیاید، اما نباید کارهای سطحی، شعاری و آبکی ساخته شود. به یاد دارم سریالی به نام «حبیب» با محوریت مقاومت و داعش در تلویزیون ساخته شد که با همکاری سوریه بود و بسیار سطحی پرداخت شده بود. این مجموعه‌ها اگر نتوانند عمق حوادث و فاجعه‌ها را نمایش دهند، به مضحکه و تمسخر کشیده می‌شوند. این مجموعه ضعف‌های زیادی داشت و با دلخوری باید بگویم که کاش این سریال با هزینه‌های گزاف ساخته نمی‌شد و کاش پخش هم نمی‌شد.

شمشادی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم، باید پروژه‌های فاخر بسازیم. ما در این سال‌ها سریال‌ها و پروژه‌های تاریخی ویژه‌ای مانند «مختارنامه» داشته‌ایم که مخاطبان را به خود جذب کرده‌اند و در آن‌ها از عوامل سازنده حرفه‌ای از جمله کارگردان، تهیه کننده و … کمک گرفته شده است. مشخص است که پشت برخی از این کارها پژوهش و تیم سازنده قوی بوده است. برای سریال‌هایی که در حوزه مقاومت ساخته می‌شوند نیز باید از چنین تیم پژوهشی قوی کمک گرفته شود.

این فعال رسانه در پایان بیان کرد: ارتش آمریکا در عراق دست به کشتار میلیونی می‌زند اما در نهایت فیلمی قوی مانند «تک تیرانداز» را می‌سازد. آن‌ها تصویری می‌سازند که نشان می‌دهد یک نفر به عراق می‌آید تا نیروهای آمریکایی را نجات دهد. ما صدها مبارز و مجاهد و اسطوره داریم که هنوز نتوانسته‌ایم تصویر درستی از این افراد به نمایش بگذاریم. با احترام تمام به همه دوستان عزیزم از کارگردان تا فیلمنامه‌نویس و دیگر سازندگان، خواهش می‌کنم اگر احساس می‌کنند کارشان از پژوهش و عمق لازم برخوردار نیست، کاری نسازند.