ارومیه- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: در راستای احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی طی سال جاری ۷۲۲ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد.

مجید رستگاری در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی اظهار کرد: امسال ۳۲ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و ۷۲۲ حلقه چاه غیرمجاز نیز مسدود شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۸۹ هزار و ۴۳۳ حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد، ۳۱ هزار و ۴۰۷ حلقه مجاز، ۳۱ هزار و ۹۴۲ چاه غیرمجاز و ۲۶ هزار و ۸۴ حلقه چاه فاقد پروانه است.

وی با اشاره به نصب و راه‌اندازی ۲۴۸ دستگاه کنتور حجمی بر روی چاه‌های مجاز استان، عنوان کرد: همچنین در راستای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی، دو هزار و ۴۵ پروانه بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی در سطح استان نیز اصلاح و تعدیل شده‌است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از کسری ۳۳ میلیون مترمکعبی آب در آبخوان‌های استان خبر داد و افزود: استان دارای ۲۲ محدوده مطالعاتی و ۳۲ آبخوان است که تا پایان مرداد ماه سال جاری، کسری مخازن آبخوان‌های استان به میزان ۳۳ میلیون متر مکعب است.

رستگاری پتانسیل منابع آبی استان را بر اساس گزارشات بیلان مختوم به سال آبی ۹۰-۸۹ را ۸ میلیارد و ۳٠٠ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: از این میزان ۶ میلیارد و ۴۵٠ میلیون مربوط به منابع آب سطحی تولیدی و ورودی به استان بوده و حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون مربوط به منابع آب زیرزمینی است.

وی با بیان اینکه منابع آبی تجدیدپذیر استان وابسته به شرایط اقلیمی و بارش و همچنین آب‌های ورودی به استان است، تصریح کرد: مقایسه دو دور آمار پتانسیل استان نشان می‌دهد مقدار بارش‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش و در مقابل میزان تبخیر و تعرق افزایش یافته و منابع تجدیدپذیر ما در سال آبی ۹۰-۸۹ نسبت به سال آبی ۸۵-۸۴ به میزان ۲ میلیارد مترمکعب کاهش یافته‌است.