وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ایران و ترکیه با ارتقای همکاری‌های خود می‌توانند نقش مهمی در گسترش صلح و توسعه در منطقه و امنیت جهان ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعباس عراقچی وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای خود در استانبول اظهار کرد: بعد از مذاکرات بسیار مهمی که در قالب ۳+۳ در خصوص قفقاز انجام شد. همینطور بعد از گفتگوهای دوجانبه‌ای که با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ترکیه داشتم. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه دو کشوری مهم در منطقه و جهان اسلام هست که از مناسبات دوستانه و برادران در طول قرون متمادی برخوردار هستند.

وی افزود: ایران و ترکیه با ارتقا همکاری‌های خود می‌تواند نقش مهمی در گسترش صلح و توسعه در منطقه و امنیت جهان ایفا کنند.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به نشست روز گذشته برای خارجی ساز و کار منطقه ۳+۳ گفت: دومین نشست رو داشتیم متعاقب اولین نشست که سال گذشته در تهران بود. این نشست با مشارکت وزرای خارجه کشورهای روسیه جمهوری آذربایجان و ارمنستان با موفقیت در استانبول برگزار شد. شرکت کنندگان با تاکید بر امنیت صلح و ثبات در منطقه و قفقاز تعهد صلح را در پرتو تلاش مشترک همکاری و هم افزایی کشورهای منطقه دانستند مخالفت خود با حضور قدرت‌های فرامطقه‌ای و عوامل فرامطقه‌ای را که موجب بی‌ثباتی منطقه می‌شود اعلام کردند.

وی ادامه داد: دستور کارهای مهم در روابط دو کشور مورد بحث قرار گرفت اعم از ارتقا روابط تجاری و مبارزه با تروریسم و همانطور که آقای فیدان اشاره کرد مشکل مشترک دو کشور هست. تقویت امنیت مرزی مبارزه با قاچاق و مسائل زیست محیطی تقویت همکاری دو کشور در حوزه انرژی حمل و نقل، سرمایه‌گذاری مشترک، افزایش دروازه‌های مرزی بین دو کشور، تقویت تجارت مرزی، تقویت ارتباطات بانکی و همینطور همکاری در زمینه‌های کشاورزی، بهداشتی، گردشگری و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مورد بحث قرار گرفت.

جنایات در لبنان باید هر چه سریع‌تر متوقف شود

وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه در نشست با همتای ترکیه‌ای خود بر ضرورت نشست‌های منظم تأکید کردند، ادامه داد: از جمله این نشست‌ها شورای عالی همکاری ایران و ترکیه، همینطور کمیسیون مشترک اقتصادی مورد توجه بود.

عراقچی با اعلام اینکه سال ۲۰۲۵ سال فرهنگی ایران و ترکیه نام‌گذاری شده است، گفت: برنامه‌های متنوعی از سوی دستگاه‌های فرهنگی دو کشور در دستور کار هست و مطمئن هستیم که ایران و ترکیه به عنوان دو کشوری که فرهنگ کهن دارند، می‌توانند پیوندهای دوستی و برادری خودشان را از این طریق تحکیم کنند.

وی تأکید کرد: مسلم است که در خصوص مسائل منطقه هم ما بحث بسیار مفصلی را داشتیم؛ تبادل نظر و مشورت‌هایی را انجام دادیم. تداوم جنایات رژیم صهیونیستی و کشتار زنان و کودکان در غزه و لبنان و رویکرد رژیم صهیونیستی برای گسترش جنگ در منطقه به هیچ وجه مورد قبول هیچ کسی در منطقه نیست. به خصوص از سوی ایران و ترکیه، هر دو کشور بر این باوریم که نسل کشی در غزه و جنایات در لبنان باید هر چه سریع‌تر متوقف شود.

همه کشورها باید از ظرفیت‌های خود برای توقف ماشین جنگی رژیم کودک کُش صهیونیستی استفاده بکنند

وزیر امورخارجه گفت: همه کشورها به ویژه کشورهای اسلامی باید از همه ظرفیت‌ها به ویژه با ابزارهای سیاسی و اقتصادی خودشان برای توقف ماشین جنگی رژیم کودک کُش صهیونیستی استفاده بکنند. با سیاست‌ها توسعه طلبانه رژیم اشغالگر، منطقه به یک بشکه باروت تبدیل شده؛ که انفجار آن می‌تواند صلح و امنیت نه تنها منطقه بلکه جهان را با مخاطرات جدی مواجه کند.

عراقچی افزود: احتمال بروز جنگ در منطقه همچنان یک احتمال جدی است. هیچکس در منطقه به جز رژیم صهیونیستی خواهان این نیست. ما خواهان کاهش تنش‌ها هستیم. البته همانطور که بارها اعلام کردیم برای هر سناریو و وضعیتی آمادگی لازم را داریم.

وی ادامه داد: رژیم اسرائیل بزرگترین تهدید صلح و امنیت جهانی هست. متأسفانه ساز و کارهای بین‌المللی به ویژه شورای امنیت قادر که جلوی این جنایت‌ها را بگیرد. متأسفانه حمایت کامل کشورهای غربی به ویژه آمریکا؛ نتانیاهو و دولت اسرائیل را در قتل عام خودش جسورتر کرده، حمایت‌هایی که هم ابعاد مالی و هم ابعاد اطلاعاتی دارد و هم تسلیحاتی.

هیچ جنایت جنگی نمانده است که رژیم صهیونیستی انجام نداده باشد

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با طرح این موضوع که گسترش تنش در لبنان بسیار نگران کننده است، افزود: رژیم اسرائیل در نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه بین‌الملل هیچ حد و مرزی برای خودش قائل نیست، هیچ جنایت جنگی نمانده است که این رژیم انجام نداده باشد. آتش بس فوری و پایدار و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم لبنان و فلسطین تاکید کردیم.

عراقچی که محتوای گفتگوی با همتای ترکیه‌ای خود را تشریح می‌کرد، ادامه داد: ما تداوم جنایات دولتی رژیم اشغالگر قدس به ویژه ترور مجاهد شهید یحیی سنوار را به شدت محکوم می‌کنیم. تجربه ثابت کرده است که شهادت این گونه رهبران بزرگ هیچ خللی در مبارزه مشروع مردم فلسطین علیه ظلم و اشغالگری ایجاد نمی‌کند بلکه به آن انگیزه‌های بیشتر و سرعت بیشتری می‌دهد.

وی شهادت یحیی سنوار را به مردم فلسطین و همه مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: مایلم تصریح کنم که دو کشور ایران و ترکیه اهداف منافع و نگرانی‌های مشترک بسیاری دارند و پیشرفت و آینده دو کشور در منطقه به یکدیگر پیوند خورده است. دو کشور به تقویت رایزنی‌ها و رفع هرگونه موانع برای دستیابی به افق‌های جدید در مناسبات دو جانبه همکاری‌های منطقه‌ای عزم جدی دارند. و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

حماس قابل حذف از صحنه فلسطین نیست‌

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که با ترکیه به عنوان یک کشور مسلمان که حمایت‌های مهمی از محور مقاومت داشته به چه همکاری‌هایی عملی دست یافتید، از سازمان همکاری‌های اسلامی و دیگر سازمان‌های بین‌المللی برای اجماع جهانی برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی چه کمک‌هایی خواهید گرفت، گفت: من ابتدا راجع به سوال قبلی یک نکته‌ای را می‌گویم که حماس یک واقعیت انکارناپذیر در عرصه فلسطین است و یک سال بعد از جنایت وحشیانه ارتش اسرائیل در غزه و انهدام همه ساختمان‌ها و کشتار بیش از ۵۰ هزار نفر و معلولیت صدها هزار نفر که همه دنیا از آن مطلع است. نسل کشی مطرح است و حماس همچنان زنده و پابرجاست.

عراقچی ادامه داد: ملاقاتی که دیروز صورت گرفت نشانه این است که گروه حماس قابل حذف از صحنه فلسطین نیست و به حرکت خودش ادامه خواهد داد. مجموعه گفتگوهایی که من در منطقه داشتم چه در کشورهای خلیج فارس و چه فراتر از منطقه مانند اردن و مصر و همینطور لبنان و سوریه و حالا در ترکیه باید بگویم که اولاً یک همبستگی کامل با محور فلسطین در کشورهای منطقه با آرمان فلسطین وجود دارد.

کشورهای منطقه مشترکاً رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند

عراقچی با بیان اینکه کشورهای منطقه مشترکاً رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند، اظهار کرد: همه معتقد هستند که این جنایات باید متوقف شود و به نسل کشی مردم فلسطین که حالا در لبنان تکرار می‌شود باید خاتمه داده شود و باید رژیم صهیونیستی محکوم شود. یک نگرانی مشترک برای وقوع جنگ فراگیر در منطقه وجود دارد همان چیزی که رژیم صهیونیستی به دنبال فراگیر کردن جنگ در منطقه است و کشورهای منطقه هوشیار هستند که اجازه ندهند در این مسیر حرکت شود. جمهوری اسلامی ایران نیز بارها اعلام کرده است که خواهان افزایش تنش در منطقه نیست و خواستار توقف حملات و آتش بس در منطقه هستیم و البته برای هر شرایطی آمادگی داریم.

وزیر امورخارجه توقف حملات رژیم صهیونیستی را یک خواست منطقه‌ای دانست و افزود: همانطور که شاهد بودید همه کشورهایی که از نظر جغرافیایی در بین ما و رژیم صهیونیستی قرار دارند اعلام کردند که اجازه نخواهند داد از خاک آنها و فضای آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود. مجموعه هماهنگی‌هایی در سطح سازمان همکاری‌های اسلامی در حال انجام است و قرار است که اجلاس سران برگزار شود و صدای منطقه الان رساتر از گذشته علیه جنگ و علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی به گوش می‌رسد.

عراقچی تصریح کرد: همین نگاه علیه رژیم صهیونیستی میان ما و ترکیه وجود دارد. مواضع ترکیه در مورد فلسطین و محکومیت جنایات اسرائیل همواره قابل تقدیر بوده. در بیانیه کشورهای ۳ + ۳ دیروز هم ضرورت کاهش تنش مورد تاکید قرار گرفت. صدای بین‌المللی و صدای منطقه علیه رژیم صهیونیستی بیشتر گذشته در حمایت از مردم فلسطین به گوش می‌رسد و این مسیری است که ان‌شاءالله ادامه پیدا خواهد کرد.