اردبیل- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: عملیات رفع شکستگی و انسداد و لایروبی خط انتقال فاضلاب شهری اردبیل به قطر ۱۰۰۰ میلی متر به پایان رسید.

مسعود خیرجو در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به پایان عملیات رفع شکستگی و لایروبی خط انتقال فاضلاب شهری اردبیل اظهار کرد: خطوط انتقال فاضلاب ۱۰۰۰ میلیمتری به دلیل ورود رسوبات ماسه‌ای و سنگی، گل ولای و نخاله به این خطوط، دچار گرفتگی شده بود، با تلاش پرسنل تلاشگر واحد اتفاقات فاضلاب امور آب و فاضلاب اردبیل لایروبی و رفع انسداد شد.

وی با بیان اینکه در این عملیات کارکنان آبفا به صورت شبانه‌روزی فعالیت کردند، افزود: این عملیات که ابتدا پیش‌بینی می‌شد به علت قرار گرفتن خط لوله اصلی انتقال فاضلاب در محلی عمیق و تنگ و بسیار خطرناک، در مدت ۱۵ روز به طول بیانجامد، اما با توجه به اهمیت موضوع، با اقدامات فنی و تلاش شبانه‌روزی همکاران طی ۶ روز و بدون خسارت جانی به پایان رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل همچنین با بیان اینکه مرمت و بازسازی نقاط شکستگی خط اصلی به علت سخت بودن آب‌بند و انسداد کردن خطوط فاضلاب، با دشواری فراوانی همراه بود، گفت: پس از حفاری تا عمق ۸ الی ۱۲ متری که حادثه در آن رخ داده بود، با انجام اقدامات فنی و تلاش بسیار رفع انسداد شد.

خیرجو ادامه داد: در سنوات گذشته اینگونه عملیات‌ها توسط پیمانکاران بخش خصوصی با هزینه‌های بسیار زیاد انجام می‌شد اما در این عملیات تمام مراحل کار توسط پرسنل داخلی آب و فاضلاب انجام گرفت.

وی بیان کرد: با توجه به نامرئی بودن تعداد قابل توجهی از دریچه‌های منهول بر روی خطوط ۱۰۰۰ میلی متری در زیرپل، با تلاش شبانه روزی همکاران بهره برداری فاضلاب، اقداماتی از قبیل، شناسایی و مرئی سازی چهار فقره منهول مفقود شده بر روی خط اصلی که توسط شهرداری با دال بتنی پوشانده و آسفالت شده‌بود، همسطح سازی و تعویض دریچه بتنی منهول, لایروبی، تخلیه نخاله و زباله از داخل منهول‌ها به عمق ۱۲ متر انجام شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل خاطرنشان کرد: اکیپ فاضلاب امور آب و آب و فاضلاب استان اردبیل همچنین در عملیات جداگانه و در راستای اقدامات پیشگیرانه، ابتدا منهول خط اصلی ۱۰۰۰ میلیمتر انتقال فاضلاب واقع در پل شهید سلیمانی را لایروبی کردند که در این عملیات به طول یک کیلومتر شستشوی خط اصلی انجام شد.

خیرجو افزود: این خط انتقال فاضلاب که در یکی از پرترددترین نقطه شهر که ترددهای سواره رو از آن انجام می‌شود توسط پیمانکار شهرداری اردبیل و بدون توجه به تأسیسات تحت الارضی فاضلاب و در زمان عملیات احداث پل، تخریب و مسدود شده بود که با تلاش چند روزه اکیپ‌های اتفاقات جهت بهسازی و رفع گرفتگی خط اصلی ۱۰۰۰ میلی متری فاضلاب لایروبی و رفع انسداد شد.

رئیس هیأت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل ادامه داد: در این پروژه، ویدئومتری خط انتقال حدود یک کیلومتر، اصلاح خط انتقال فاضلاب ۱۰۰۰ میلیمتری در عمق ۸ متر، شستشو و لایروبی خط انتقال فاضلاب سایز ۱۰۰۰ میلیمتری مسیر جاده اردبیل به سمت نمین، زیرپل شهید سلیمانی به طول یک کیلومتر با دستگاه جنتکس انجام شد.

خیرجو تأکید کرد: آب‌های سطحی ناشی از بارندگی و روان آب‌ها همواره به عنوان یکی از مشکلات در ارائه خدمت مناسب به شهروندان خودنمایی می‌کند و این امر موجب ایجاد معضلاتی چون گرفتگی و انسداد خطوط و فشار و استهلاک سیستم‌های تصفیه فاضلاب می‌شود و امیدواریم دستگاه‌های مرتبط در این خصوص نقش خود را جدی‌تر از قبل ایفا کنند.