تبریز-استاندار آذربایجان شرقی گفت: دولت پزشکیان به دنبال گسترش مراودات تجاری و اقتصادی با همه کشورها به‌ ویژه کشورهای همسایه است وآذربایجان شرقی می‌تواند در این زمینه نقش محوری و تعیین‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام سرمست روز شنبه در دیدار با سفیر جمهوری ازبکستان در ایران، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوره‌ای که با ریاست‌جمهوری دکتر پزشکیان آغاز شده به دنبال گسترش مراودات تجاری، اقتصادی و سیاسی با همه کشورهای دنیا به ویژه همسایه و منطقه است.

وی اظهار کرد: به هیأت دولت پیشنهادی ارائه کرده‌ایم تا آذربایجان شرقی محور توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه باشد که مورد پذیرش دکتر پزشکیان قرار گرفته و قرار است طرحی در این خصوص به دولت ارائه شود.

سرمست افزود: آذربایجان شرقی علاوه بر داشتن صنایع مادر و شهرک‌های صنعتی فعال، دارای شهرک سرمایه‌گذاری خارجی نیز بوده و همچنین منطقه آزاد تجاری ارس به‌عنوان ظرفیت مهم در منطقه نقش ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه صنعتگران نام‌آور و نام‌آشنایی در دنیا داریم، گفت: اتاق بازرگانی تبریز اولین اتاق ایران بوده و بعضی از محصولاتی که در استان تولید می‌شود مانند فرش، چرم و کفش، خشکبار، شیرینی و شکلات، در دنیا مشهور است.

وی به ظرفیت‌های کم‌نظیر آذربایجان شرقی در حوزه معدن هم اشاره کرد و افزود: جاذبه‌های گردشگری و طبیعی استان از روستای تاریخی کندوان گرفته تا مقبرة‌الشعرا و مسجد کبود، نشان‌دهنده تاریخ غنی آذربایجان است که مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

سرمست ادامه داد: در زمینه صادرات غیرنفتی نیز آذربایجان شرقی دارای سابقه و پیشینه بوده و رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز از تجار خوشنام تبریز است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و ازبکستان، گفت: در این قرارداد، تعداد کالاها برای کاهش تعرفه تجاری ۲۹ قلم بوده که از این تعداد، ۱۸ قلم مورد پذیرش واقع شده و انتظار داریم این اقلام افزایش یابد.

وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی ۲ کشور، اظهار کرد: خواهان افزایش مراودات تجاری و اقتصادی با ازبکستان هستیم و انتظار داریم که ازبکستان هم همانند دولت جمهوری اسلامی ایران، دریافت ویزا را برای اتباع ایرانی لغو کند.