ارومیه- نماینده مردم شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی گفت: در تلاش هستیم تا یک موزه در بنای تاریخی سردار افشار تکاب راه‌اندازی کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمد میرزایی، روز شنبه در بازدید از قلعه سردار افشار تکاب گفت: قلعه تاریخی سردار تکاب با قدمت ۱۰۲ ساله یکی از مکان‌های تاریخی و زیبایی این شهرستان بوده که در حال حاضر در مالکیت هلال احمر قرار دارد.

وی افزود: در تلاش هستیم تا این بنای تاریخی در اختیار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی قرار گیرد تا اولین موزه تکاب در این مکان راه‌اندازی شده و اشیای تاریخی که بخشی از هویت از این شهرستان هستند در معرض دید عموم قرار گیرد.

رئیس کمیته میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سبک هنری و معماری قلعه تاریخی سردار افشار تکاب در نوع خود بی‌نظیر بوده و این مجموعه ظرفیت بالایی برای تبدیل به موزه و هتل بوتیک را داشته و امید است در مدت زمان کمی دستور اجرای این طرح صادر شود.

حجت‌الاسلام میرزایی گفت: تکاب یکی از شهرستان‌های غنی استان از نظر برخورداری از تعداد بناهای تاریخی است که مجموعه جهانی تخت سلیمان و زندان سلیمان نیز از جمله شاخص‌ترین بناهای تاریخی آن هستند و با این وجود راه‌اندازی موزه در تکاب از اهمیت بالایی برخوردار است و برای جذب سرمایه‌گذار در این شهرستان نیز باید برنامه‌ریزی جدی انجام شود.

قدمت قلعه سردار افشار تکاب به زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بازمی‌گردد، که توسط سردار حسینعلی خان افشار ساخته شده است، بخش اولیه ساختمان با درب ورودی به حیاطی بزرگ و مفرش با سنگ‌های تراورتن راه دارد، ساختمان اربابی در دو بخش دو طبقه، با ایوان و ستون‌های مدور آجری خودنمایی می‌کند و در وسط حیاط حوضی دایره‌ای شکل را به عمق یک متر و قطر حدوداً شش متر می‌توان دید.

مصالح به‌کار رفته در بنا شامل آجرهای چهارگوش و ملات گچ، آهک و خاک رس می‌شود، از بخش‌های مهم قلعه کبوترخانه یا قوشخانه است که از آن برای نگهداری کبوترهای خانگی و وحشی در زمان حیات سردار استفاده می‌شود.