احمد بابایی در حاشیه افتتاح محفل آیینی «سوره شعر» گفت: استقبال از شعر آیینی نسبت به دیگر گونه‌های شعری بیشتر است.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین افتتاحیه حلقه شعر آئینی «سوره شعر» دیروز شنبه ۲۸ مهر با حضور جمعی از شاعران جوان و پیشکسوت آئینی در حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم شاعرانی چون ناصر فیض، محمود حبیبی کسبی، محمدسعید میرزایی، احمد بابایی، هادی جانفدا، سیدمحمدجواد شرافت، فریبا یوسفی، فاطمه نانی‌زاد، عاطفه جوشقانیان، حسین دهلوی، محمدحسن جمشیدی، جواد شیخ الاسلامی و… حضور داشته و به شعرخوانی پرداختند.

احمد بابایی شاعر آئینی در حاشیه این‌جلسه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آغاز به کار حلقه آئینی «سوره شعر» گفت: حلقه شعر آئینی در حوزه هنری سابقه دارد و کار جدیدی نیست. اما این جلسه چندسالی تعطیل شده بود و چند مسأله اهمیت آغاز به کار آن را دوچندان می‌کرد. اولاً استقبال بی نظیری که شاعران از شعر آئینی دارند. می‌توان گفت در حال حاضر استقبال از شعر آئینی چند سر و گردن از ژانرها و گونه‌های مختلف شعری کشور بالاتر است و شاعران بسیاری هستند که شعر آئینی برای آنها جدی است. یعنی گرایش به آیینی‌گویی در شاعران به طرز عجیب و غریبی زیاد است. نکته دوم هم اینکه علی‌رغم پایین آمدن اقبال عمومی به شعر، شعر آئینی هنوز مخاطب جدی خودش را دارد و این استقبال نه تنها پایین نیامده، بلکه روز به روز بیشتر هم شده است.

استقبال هم از سمت شاعران و هم مخاطبان بالاست

بابایی درباره استقبال از شعر آئینی توسط مردم و مخاطبان شعر، ادامه داد: نشانه این اقبال و استقبال از شعر آئینی هم این است که مخاطب شعر آئینی هر روز و در هر مناسبتی منتظر شعرهای تازه‌ای است و هیچوقت به شعرهای قدیمی و تکراری بسنده نمی‌کند. وقتی این دو تا نکته یعنی اقبال شاعران به شعر آئینی و اقبال مردم و مخاطبان به شعر آئینی را کنار هم می‌گذاریم، برپایی چنین جلسه‌ای جدی‌تر می‌شود. ضمن اینکه در مسیر شعر آئینی به صورت طبیعی آسیب‌هایی وجود دارد که در چنین جلساتی باید به آن پرداخت و برای رفع شدن آنها تلاش کرد.

این شاعر آئینی فقدان انجمن‌های شعر آئینی که به تمام گونه‌های شعر آئینی بپردازند را از دیگر دلایل برپایی حلقه «سوره شعر» دانست و گفت: ما نیاز به جلسه‌ای داشتیم که همه گونه‌های شعر آئینی را در نظر داشته باشد و به همه آنها به یک اندازه بپردازد. مثلاً شعر هیأت یکی از گونه‌های شعر آئینی است که نیازمند توجه جدی است، چرا که مخاطب گسترده‌ای هم دارد. همچنین شعرهای آئینی که فضای نخبگانی دارند یا شعرهای آئینی که مناسب سرود هستند، از دیگر گونه‌های شعر آئینی است که باید به آن پرداخت. ما همه این‌ها را در حلقه سوره شعر مد نظر داریم. شاعرانی که در گونه‌های مختلف شعر آئینی کار می‌کنند باید کنار هم بنشینند و هم‌افزایی کنند. اساتیدی که در این حوزه‌ها فعال هستند به اینجا می‌آیند تا شاعری که در ابتدای مسیر است بهتر آموزش ببیند و موفق‌تر باشد. البته این آموزش ناخودآگاه است؛ چون به صورت کارگاهی روی شعرها صحبت می‌شود.

بابایی با بیان اینکه در حلقه آئینی سوره شعر قرار نیست شاعران را کانالیزه و آنها را مدیریت کنند، گفت: ما می‌خواهیم شاعران جوان در محضر اساتید مختلف بنشینند و بحث‌ها و نکته‌ها را بشنوند و خودشان تصمیم بگیرند که چه مسیری را طی کنند. این جلسه قرار نیست سبک و سیاق خاصی را تشویق بکند. نقش ما تنها کمک به شاعران جوان برای رشد و پیشرفت در شعر آئینی است. امیدواریم که این جلسه برکت و تداوم پیدا کند و بتوانیم با همراهی همه شاعران آئینی، از آسیب‌های این حوزه جلوگیری کنیم و قدم‌های رو به جلویی برداریم. درواقع ما می‌خواهیم به جای اینکه به تاریکی لعن بفرستیم، شمعی روشن کنیم تا در آینده مشعل‌های فروزانی از آن سر بلند کنند.

حلقه آئینی «سوره شعر» شنبه‌ها، ۴ تا ۶

محمود حبیبی کسبی شاعر آئینی و از برگزارکنندگان این جلسه، با ابراز خوشحالی از استقبال شاعران آئینی از مراسم افتتاحیه «سوره شعر»، درباره این حلقه آئینی گفت: این جلسه با مشارکت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مجمع شاعران اهل بیت (ع) شکل گرفته و بنا است که از این به بعد شنبه‌ها ساعت ۴ تا ۶ در حوزه هنری برگزار شود. سعی می‌کنیم اساتید، شاعران پیشکسوت و شاعران جوان در جلسات مختلف سوره شعر حضور داشته باشند و به نوقلم‌ها و جوان‌ترها کمک کنیم. در این جلسه دوستان شاعر جدیدترین شعرهایشان را می‌خوانند و شعرهای‌شان توسط اساتید و دوستانی که در جلسه حاضر هستند مورد نقد و بررسی و احیاناً اصلاح قرار می‌گیرد.