محمد اشکان‌فر بازیگر فیلم کوتاه «جشن هنر» گفت که فیلم کوتاه به بازیگر کمک می‌کند تا حال و هوایی متفاوت از فیلم بلند و سریال را تجربه کند.

محمد اشکان‌فر بازیگر فیلم کوتاه «جشن هنر» به کارگردانی علی توکلی که در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حضور در این اثر گفت: من و علی توکلی سال‌هاست که با همدیگر آشنا هستیم و به عنوان بازیگر در آثار او بازی کرده‌ام. در فیلم «جشن هنر» هم نقش کاراکتری را در دهه پنجاه شمسی بازی کردم که شیرازی است.

وی افزود: زمانی که «جشن هنر» در مرحله پیش‌تولید بود و با کارگردان در حال مذاکره بودیم و فیلمنامه را می‌خواندیم، به این نتیجه رسیدیم که فضای این کار کمدی باشد که البته خود متن هم این مساله را ایجاب می‌کرد. علی توکلی به من پیشنهاد داد دیالوگ‌ها را یک‌بار با لهجه شیرازی بگویم. در نهایت هم از شیرازی صحبت کردن کاراکتر خوشمان آمد و برای تولید همان‌گونه پیش رفتیم.

این بازیگر با اشاره به شیوه کارگردانی «جشن هنر» عنوان کرد: علی توکلی از آن دسته کارگردانانی است که به بازیگران میدان می‌دهد و با آن‌ها در روند تولید، تعامل دارد. در پروژه «جشن هنر» هم به همین سبک و سیاق پیش رفتیم.

اشکان‌فر درباره ژانر این فیلم کوتاه توضیح داد: ژانر «جشن هنر» به نوعی فانتزی و کمدی است که من هم همیشه دوست دارم تا چنین آثاری را در میان فیلم‌های کوتاه ببینم. در واقع این ژانر جزو علاقه‌مندی‌هایم است و در مدیوم تئاتر، نمایش‌هایی را که کارگردانی کرده‌ام، فانتزی هم داشته‌اند حتی برای نمایشنامه‌هایی که جدی هستند، رگه‌هایی از کمدی برای اجرا در آن به وجود می‌آورم.

وی تاکید کرد: البته برای مخاطب جدی فیلم کوتاه، اگر اثری باکیفیت باشد، مهم نیست ژانر آن کمدی است یا درام بلکه با هر گونه‌ای ارتباط برقرار می‌کند.

این هنرمند درباره همکاری با فرزانه میدانی بازیگر نقش مقابلش در فیلم کوتاه «جشن هنر» بیان کرد: فرزانه میدانی را از تئاتر می‌شناختم و بازی‌اش را همواره می‌پسندیدم اما تاکنون پیش نیامده بود که با یکدیگر در اثری حضور داشته باشیم. از نظرم هم‌بازی شدن در «جشن هنر» اتفاق مثبتی بود و ترکیب ما مکمل خوبی شد.

وی درباره مدیوم فیلم کوتاه ادامه داد: کار هنری‌ام را از انجمن سینمای جوانان شهر شیراز آغاز کردم و مقطعی هم مدیر این انجمن در استان البرز بودم. از ابتدا تا کنون به حوزه فیلم کوتاه علاقه بسیاری داشته‌ام چون معتقدم بازی کردن در فیلم کوتاه، گویی نوعی تنفس برای بازیگر است. فیلم کوتاه به بازیگر کمک می‌کند تا حال و هوایی را تجربه کند که آن را در فیلم بلند و سریال تجربه نخواهد کرد.

اشکان‌فر اضافه کرد: از نظرم، فیلم کوتاه شبیه به محیط دوستانه تئاتر است و در بازه‌ای با جمعی همکار خواهیم شد که دلی کار می‌کنند و همه اعضا با هم رفیق هستند. پیش‌آمده بود که برای فیلم «جشن هنر» روزی ۱۷ ساعت در گرمای تابستان کار کنیم. به هر حال درست است که در این مدیوم امکانات کم است اما به شخصه برای من لذت‌بخش بود.

این بازیگر در پایان گفت: به‌جز «جشن هنر» فیلم کوتاه دیگری داشتم که در جشنواره فیلم کوتاه پذیرفته نشد.

«جشن هنر» تهیه‌شده در انجمن سینمای جوانان ایران و باشگاه رویاد است که ماجرای گروه نمایش چینی را روایت می کند که برای اجرای تئاتر به تهران آمده‌اند. محمد اشکان‌فر، فرزانه میدانی و سعید نادری از جمله بازیگران این اثر کوتاه هستند.

عوامل «جشن هنر» عبارتند از نویسندگان: علی توکلی و آرش رواده، مجری طرح: داوود توحیدپرست، مدیر فیلمبرداری: علی حسین‌زاده، صدابردار و طراحی و ترکیب صدا: سامان شهامت، طراح گریم: امید گل‌زاده، آهنگساز: پیام آزادی، تدوین: پیام رفیعی، طراح صحنه: آرمان میربابایی، طراح لباس: فاطمه صفری‌زاده، منشی صحنه: معصومه موسوی، عکاس: امیر عابدی، مدیر تولید: داوود ناظمی، اصلاح رنگ و نور: علی شعبانی، مدیر صحنه: حمیدرضا حسین‌پور، طراح لوگو و پوستر: مژگان سرلک، مدیر روابط عمومی: علی سلمان‌زاده، سرمایه‌گذاران: فواد جاودان، مهاجر توحیدپرست.