تبریز- مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی گفت: درمان کودکان زیر هفت سال در تمامی مراکز دانشگاهی رایگان است.

وحید مجیدی به مناسبت هفته بیمه سلامت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نسخه نویسی الکترونیکی از سال ۹۸ در کشور استارت خورد و اکنون نزدیک به ۱۰۰ درصد خدمات نسخه نویسی و احراز به صورت الکترونیکی و با کد ملی در کل کشور انجام می‌شود.

وی سپس ادامه داد: اعتبار دفترچه‌ها تا پایان خرداد ۱۴۰۴ تمدید شده است. تماس با شماره ۱۶۶۶ و یا کد دستوری مربع ۱۶۶۶ ستاره، پل ارتباطی بین مردم و سازمان است.

مجیدی سپس اظهار داشت: درمان کودکان زیر هفت سال در تمامی مراکز دانشگاهی رایگان است. سه دهک پایین جامعه از پرداخت فرانشیز ۳۰ درصدی درمان سرپایی ۱۵ درصد تخفیف می‌گیرند و تنها فرانشیز ۱۵ درصدی پرداخت می‌کنند. در بخش بستری نیز به جای فرانشیز ۱۰ درصدی تنها پنج درصد پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ حدود ۷۵۰ میلیارد تومان از مطالبات مؤسسات پرداخت شده است و امیدواریم دولت جدید توجه ویژه ای داشته باشند تا خللی در ارائه خدمات به بیمه شدگان ایجاد نشود، افزود: حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دیگر اولویت ما است. ۹ مرکز ناباروری در استان فعال است که دو مرکز دولتی بوده و دو مرکز بیمارستان خصوصی و بقیه مرکز جراحی محدود است، با هشت مرکز طرف قرارداد هستیم.

مجیدی در خصوص تعداد زوج‌های نابارور استان نیز گفت: حدود ۵۱۲۵ زوج نشان دار شدند که ۹۰ درصد خانم‌ها هستند. نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان برای خدمات نازایی و درمان آن در سال جاری هزینه پرداخت کردیم.

مدیرکل بیمه سلامت ادامه داد: بیمه سلامت برای تحت پوشش قرار دادن افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبودند از سال ۱۳۷۳ تصویب شد و سازمان خدمات درمانی از سال ۷۴ تشکیل شد. هم اکنون جمعیت بیمه شده استان بالغ بر دو میلیون نفر در استان است.

وی افزود: یک میلیون و ۱۴۰ هزار نفر روستایی و عشایر بیمه شده ما هستند، همچنین کارکنان دولت شامل ۲۷۰ هزار نفر می‌شود. ۱۲۰ هزار نفر نیز جزو سایر اقشار و خانواده شهدا و دانشجویان و کمیته امداد هستند.

مجیدی ادامه داد: حق بیمه بیش از یک میلیون نفر رایگان است و دولت هزینه آنرا می‌پردازد. از نظر درآمدی وابسته به دولت هستیم، بالای ۹۵ درصد مؤسسات طرف قرارداد با ما هستند. کل پرداختی‌های بیمه سلامت استان طی سال گذشته چهار هزار میلیارد تومان است که میانگین برای هر نفر بیمه شده سرانه دو میلیون تومانی هزینه شده است. بیمه شدگان ما سال گذشته ۱۰ میلیون بار به مراکز درمانی مراجعه داشتند که میانگین هر نفر پنج بار به این مراکز مراجعه کرده اند. همچنین در سال گذشته ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه پرستاری پرداخت شده است.