آمارها نشان می‌دهد صندوق بازنشستگی کشوری تا پایان خرداد امسال بیش از ۴۰۳ هزار ورثه حقوق بگیر دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از دغدغه‌های شاغلین، حقوق و مزایای دوران بازنشستگی آن‌ها است. البته همه افراد علاوه بر خودشان قصد دارند خانواده آن‌ها نیز مورد حمایت قرار بگیرند و بتوانند از مستمری برخوردار باشند. قانون نیز در همین راستا و جهت حمایت از خانواده بیمه‌شدگان، حقوقی را تحت عنوان مستمری یا وظیفه برای‌شان در نظر می‌گیرد و در زمان مشخص به آن‌ها پرداخت خواهد کرد.

بر اساس قانون در صورت فوت افراد شاغل، بازنشسته یا از کار افتاده که بیمه شده اصلی محسوب می‌شوند بازماندگان آن‌ها که در کفالت متوفی بیمه شده باشند می‌توانند مستمری دریافت کنند. البته مستمری بگیر به آن دسته از افرادی گفته می‌شود که مشغول کار بوده و قبل از بازنشستگی به دلایل پزشکی از کار افتاده می‌شوند.

اما در مورد وراث وظیفه‌بگیر باید گفت که پس از فوت بیمه شده اصلی، بازماندگان وی از جمله پدر، مادر، همسر، فرزند و نوادگانی که پدرشان فوت شده و کفالت آن‌ها با فرد متوفی بوده است به شرح زیر مشمول حق وظیفه خواهند شد:

همسر یا همسران دائمی بازنشسته مرد

همسر دائمی بازنشسته زن، البته در صورتی که از کار افتاده کلی بوده و تحت تکفل متوفی باشد.

فرزندان و نوادگان پسر تا زمانی که به سن ۲۰ سال تمام برسند یا اگر به تحصیل تمام وقت در دانشگاه یا مؤسسه عالی اشتغال دارند تا سن ۲۶ سال تمام و یا تا زمانی که از کار افتاده کلی شوند.

پدر و مادر تحت تکفل در صورتی که سن پدر از ۶۰ سال تمام و سن مادر از ۵۰ سال تمام تجاوز کرده باشد و یا اینکه از کار افتاده کلی بوده و در زمان فوت بیمه شده اصلی تحت تکفل وی قرار داشته‌اند.

همچنین باید گفت اگر پدر و مادری که هر دو آن‌ها بازنشسته هستند فوت کنند فرزندان آن‌ها می‌توانند با رعایت مقررات از حقوق وظیفه هر دو آن‌ها استفاده کنند.

بر اساس گزارش صندوق بازنشستگی کشوری، آمار موجود وراث وظیفه بگیر این صندوق به تفکیک تعداد ورثه در پایان خردادماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که این صندوق بیش از ۴۰۳ هزار ورثه حقوق بگیر دارد.

منظور از تعداد ورثه، تعداد وراث حائز شرایطی است که از یک دفتر کل حقوق دریافت می‌کنند. این آمار همچنین نشان می‌دهد که هر دفتر کل، چند ورثه حائز شرایط دارد که حقوقِ افراد متوفی را دریافت می‌کنند.

همچنین تعداد دفاتر کل که تک ورثه هستند سهم بیشتری از جامعه وراث حقوق بگیر صندوق را شامل می‌شوند.

شایان ذکر است، حقوق فرد متوفی به طور مساوی بین ورثه قانونی حائز شرایط وی تقسیم می‌شود و در صورت حذف هرکدام از ورثه، سهم ایشان نیز بین سایر وراث تقسیم خواهد شد.

همچنین در این گزارش مجموع تعداد افرادی که از دو دفتر کل حقوق دریافت کرده و فرزندانی که حقوق پدر و مادر خود را همزمان دریافت می‌کنند به علاوه بانوان بازنشسته‌ای که حقوق همسر متوفی خود را نیز دریافت می‌کنند ۴۴ هزار و ۵۹۵ هزار نفر است.