نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۹ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی، با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان موافقت کردند.

بر رفتار هیئت رئیسه مجلس نظارت می‌شود

محمدقسیم عثمانی درباره کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان، گفت: این قانون باعث می‌شود حریت نمایندگان حفظ شود و ما به دنبال از بین بردن حریت نماینده نیستیم.

وی ادامه داد: این طرح در راستای تحقق قانون اساسی نوشته شده است و ما به دنبال این هستیم که نمایندگان با اعتماد به نفس بالایی پشت تریبون مجلس قرار گیرند.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از سوی دیگر، این طرح بر رفتار هیئت رئیسه مجلس نیز نظارت دارد. ما باید در مجلس سازوکاری برای خودکنترلی ایجاد کنیم که این قانون باعث می‌شود همه مصون باشند و خطای یک نماینده به حساب کل نظام نوشته نشود. اگر رفتار نماینده درست نباشد، قطعاً نمی‌تواند مطالبه‌گر باشد.

مطالبه مردم برای نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان

سلمان اسحاقی در موافقت با گزارش کمیسیون آئین‌نامه داخلی در مورد کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان، گفت: چه اتفاقی رخ می‌دهد که تحقیق و تفحص سال‌ها در بایگانی باقی می‌ماند؟

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر مجلس و کمیسیون‌های تخصصی در بعد نظارتی کار خود را درست انجام دهند، شاید نیاز نباشد حتی به دیدار وزرا برای پیگیری موارد برویم. چه اتفاقی رخ می‌دهد که نمایندگان در صحن اطراف وزرا جمع می‌شوند؟ اگر به وظیفه نظارتی خود حول محور عدالت عمل کنیم، چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد.

اسحاقی گفت: این خواست مردم است که نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان در اولویت قرار بگیرد، زیرا مردم اعتقاد دارند نمایندگان برای اقتدار، باید نظارت بر خود را آغاز کنند چون هر شبهه‌ای که برای نمایندگان مطرح می‌شود، آسیب جدی به سرمایه اجتماعی مجلس است.

نباید به دلیل خطای یک نفر، کل مجلس زیر سوال برود

در ادامه، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی به عنوان دیگر موافق با کلیات طرح مذکور، گفت: در حال حاضر کلیات موضوع مطرح است و بررسی جزئیات در دستورکار نیست، در جریان بررسی جزئیات فرصت برای اصلاح باقی است.

وی متذکر شد: در ابتدای دوره در دیدار با مقام معظم رهبری ایشان فرمودند نماینده علاوه بر اینکه پرسشگر است پاسخگو نیز است، این عین قانون اساسی بوده و اصل ۸۴ می‌گوید هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ما مسئول هستیم چگونه باید پاسخگو باشیم. نحوه پاسخگویی ما در برابر ملت چگونه است؟ آیا نباید سازوکاری در مجلس تهیه شود تا اگر رفتار یک نفر به ۲۹۰ نفر آسیب زد، آن فرد اصلاح شود به نحوی که شأن مجلس حفظ شود؟

سلیمی افزود: حفظ شأن نماینده، حفظ شأن مجلس است‌. از وظایف هیئت رئیسه مجلس، حفظ شأن مجلس است. البته حفظ شأن مجلس تنها مربوط به هیئت رئیسه نیست و خود نمایندگان نیز باید شأن خود را حفظ کنند به این معنا که باید سازوکاری تهیه شود تا اگر تخلفاتی صورت گرفت، با آن مقابله شود تا آبروی کل مجلس نرود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: اگر یک نفر اقدامی خلاف شأن نمایندگی انجام داد و مسائل اخلاقی داشت، نباید دست روی دست بگذاریم تا آبروی مجلس برود. در برخی از پرونده‌ها یک یا دو نفر اقداماتی را انجام داده‌اند، اما به دلیل اینکه دست هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باز نبود، همه مجلس متهم شد.

وی بیان کرد: اگر یک نفر اقدامی خلاف امنیت ملی کشور انجام داد، آیا باید تماشاچی باشیم؟ مصونیتی که در قانون اساسی آمده است می‌گوید نمایندگان مجلس در مقام ایفای نمایندگی مصونیت دارند و این مصونیت مطلق نیست و اگر کسی رفتاری خلاف شرع انجام و سوءاستفاده مالی کرد، باید توسط هیئتی از سوی مجلس با وی برخورد شود.