دهگلان_-طرح هادی یکی از راهکارهای بهبود وضعیت فیزیکی روستاهای کردستان است که اجرای آن می تواند زمینه کاهش مهاجرت روستاییان به شهر را فراهم کند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: روستاها نقش مهمی در ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت دارند و با توسعه روستاها می‌توان از میزان مهاجرت آنها کم کرد و به روستاها رنگ زندگی بخشید.

توجه به زیرساخت‌ها در روستاها و تغییر و تحول در چهره روستا می‌تواند زمینه ماندگاری روستاییان را فراهم کند و از مهاجرت آنها به داخل شهر جلوگیری نماید.

یکی از مهم‌ترین طرح‌ها و برنامه‌های دولت برای ساماندهی و توسعه روستاهای کشور تهیه و اجرای طرح هادی روستایی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت فیزیکی روستا، روند توسعه و گسترش آن را مشخص می‌کند.

بازنگری طرح هادی روستاهای کردستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان در خصوص اجرای طرح هادی در کردستان می‌گوید: این بنیاد در حوزه عمرانی مطالبات اصلی مردم روستاها را تأمین کرده، و یکی از روستایی ترین نهادهای کشور است که در ۶۶۵ روستای استان اقدام به اجرای طرح هادی کرده است.

سعید رسولی بیان کرد: شاخص عملکرد در اجرای طرح هادی در استان کردستان ۵۱ درصد است که از یک فاز تا اتمام طرح انجام شده است.

وی گفت: در بازنگری طرح هادی روستایی در راستای بازگشت و مهاجرت معکوس که نیازمند توسعه و فراهم کردن شرایط سکونت است اقداماتی انجام شده است.

رسولی خاطرنشان کرد: انجام تفکیک قطعات روستایی و بسته تشویقی برای مهاجرت توسط بنیاد مسکن فراهم شده و در ۳۰ روستا بازنگری طرح هادی روستایی هم انجام شد.

وی افزود: بنیاد مسکن در عمران و آبادانی ظرفیت دارد و برای اجرای منظومه‌های روستایی یا طرح آبادانی و پیشرفت منظومه روستایی اقدامات خوبی انجام داده است.

شهرستان دهگلان یکی از شهرهای استان کردستان دارای روستاهای متعددی است که خوشبختانه به همت دولت طرح هادی در آن در حال انجام است.

اجرای طرح هادی با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دهگلان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در راستای توسعه روستاها و اجرای طرح هادی به دنبال اعتبار هستیم و به محض دریافت اعتبار آسفالت معابر نیز انجام می‌شود.

مسلم محبی افزود: لازم است تا دهیاری، بخشداری نیز کمک‌های لازم را برای توسعه زیر ساخت‌ها فراهم کنند تا عملیات آسفالت معابر سریع‌تر انجام شود.

وی ادامه داد: در شش ماهه اول سال جاری ۹ طرح هادی با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان در شهرستان دهگلان در حال انجام است.

محبی خاطر نشان کرد: از این میزان تعداد ۷ پروژه به اتمام رسیده است و دو پروژه باقی مانده نیز در حال انجام است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دهگلان به اهمیت اجرای طرح هادی اشاره و خاطر نشان کرد: طرح هادی روستا از جمله طرح‌های عمران روستایی است که می‌تواند نقش بنیادی و زیربنایی در توسعه روستاها به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: کارشناسان طرح هادی، بافت موجود در روستا را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند و سپس به اصلاح یا ساماندهی روستا در قالب طرح هادی می‌پردازند.

اجرای طرح هادی موجب توسعه روستاها می‌شود

دهیار روستای بام ناوه دهگلان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طرح هادی به عنوان سند و مرجع اصلی توسعه روستا محسوب می‌شود و اجرای آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

محمدی افزود: برای ساماندهی، نظم بخشیدن و اصلاح بافت روستا اجرای طرح هادی نیاز است و در این راستا بنیاد مکسن انقلاب اسلامی اقداماتی در سطح روستاهای دهگلان به ویژه روستای بام‌ناوه این شهرستان انجام داده است.

وی یکی از مشکلات موجود در روستاها را زیرسازی دانست و بیان کرد: اعتبارات دهیاری‌ها جوابگوی اقدامات زیرساختی نیست و لازم است مسئولان در این راستا حمایت لازم را از دهیاری‌ها و اقدامات طرح هادی روستایی داشته باشند.

در واقع طرح هادی نقشه راهی است برای آبادانی و توسعه شهر یا روستا که به واسطه کارشناسان بنیاد مسکن تهیه و تنظیم می‌شود اما نیاز است با اجرای هرچه بهتر آن وضعیت فیزیکی روستا بهبود پیدا کند و راه‌های توسعه نیز هموار شود.