تبریز- استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه رویکرد شورای آموزش و پرورش، دانش‌آموزمحور باشد، گفت: نظام تعلیم و تربیت نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام سرمست صبح امروز یکشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، گفت: بنده قبل از هر چیز، یک معلم هستم و معلم خواهم ماند و بهترین لحظات من لحظاتی بوده که برای دانش‌آموزان و دانشجویان تدریس کرده‌ام.

وی با اشاره به تغییر و تحولات زیاد در نظام آموزشی کشور، گفت: امروز نهادهای متعددی، تربیت نسل جدید و جامعه‌پذیری این نسل را عهده‌دار هستند؛ خانواده به‌عنوان اولین نهاد و سپس مدرسه و جمع دوستان و فضای کار و همچنین رسانه‌های ارتباط جمعی که به موازات همه اینها بیشترین نقش را دارند.

سرمست ادامه داد: نهاد دولت هم در تربیت نسل جدید مؤثر است و معتقدم که امروز دولت علاوه بر دو وظیفه ذاتی خود یعنی تأمین امنیت و خدمات عمومی، دو مأموریت مهم دیگر هم بر عهده دارد؛ یکی ترویج تولید و دیگری تربیت.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه شاهد یک ناکارآمدی و کژکارکردی در حوزه تربیت هستیم، افزود: امروز نقش خانواده در رابطه با تعلیم و تربیت به درستی انجام نمی‌یابد و ارکان نظام آموزش و پرورش از انسجام برخوردار نیست؛ در نتیجه چیزی که ذهن خلاق و نوآور دانش‌آموز در جستجوی آن است با ذهنیت خانواده و معلمان مطابقت ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این امروزه شاهد یک نوع وارونگی دانش و دانایی در مدارس و خانواده‌ها هستیم؛ یعنی دانش‌آموزان در دستیابی به دانش و اطلاعات مهارت بالاتری دارند و خانواده و مدرسه نمی‌توانند به روحیه پرسشگری و کنجکاوی آنها پاسخ دهند.

سرمست افزود: در این شرایط، تعارضات تربیتی بین خانواده و مدرسه اتفاق می‌افتد و دولت هم در این میان با اقتضائات و نیازهای نسل جدید فاصله زیادی دارد و با فضای ذهنی دانش‌آموزان نسبتی ندارد.

وی گفت: خروجی این وضعیت، بروز پارادوکس در نظام سیاسی و اعتقادی است که این مسأله نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت جایگاه و نقش شورای آموزش و پرورش، گفت: اگر این شورا به ریاست استاندار تشکیل می‌شود، باید رویکردش متناسب با اقتضائات و نیازهای نسل جدید و درواقع دانش‌آموزمحور باشد.

وی تاکید کرد: باید آموزش و پرورش و نقش آن را باور کنیم و در وهله نخست، خود معلمان و مسئولان آموزش و پرورش باید این باور را داشته باشند.

سرمست درخصوص برگزاری دومین جشنواره نوآوری و فناوری دانش‌آموزی (رینوفست) هم گفت: این جشنواره یکی از کارهای ضروری است که حتماً از آن حمایت خواهیم کرد تا به بهترین شکل برگزار شود.

استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از خیرین مدرسه‌ساز که به خاطر آموزش و پرورش از مال و دارایی خود می‌گذرند، گفت: در بسیاری از موارد، این خیرین جلوتر از آموزش و پرورش حرکت می‌کنند و کار آنها فوق‌العاده ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه مدارس کانکسی در شأن آذربایجان شرقی نیست، گفت: از ظرفیت خیرین برای برچیده شدن این مدارس در یک زمان‌بندی معین استفاده می‌کنیم.

سرمست بر الگوسازی از دانش‌آموزان موفق و افتخارآفرین در مسابقات و جشنواره‌های علمی هم تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش استان برای افزایش تعداد این دانش‌آموزان هدف‌گذاری و برنامه مشخص داشته باشد.

وی بر پیگیری تکمیل مدارس نیمه‌تمام از محل مولدسازی دارایی‌های دولت نیز تاکید کرد و گفت: از محل اجرای این قانون حتماً سهمی هم برای رفاه معلمان عزیز در نظر گرفته شود.

استاندار آذربایجان شرقی درخصوص آسیب‌های اجتماعی در مدارس هم گفت: استانداری نقش خود را در زمینه کاهش این آسیب‌ها ایفا خواهد کرد، اما معتقدیم که معلمان بیشترین نقش را در این زمینه دارند و بیشترین تلاش ما باید در جهت جدی گرفتن نقش معلمان باشد.