تعدادی از هنرمندان شناخته شده عرصه موسیقی با اشاره به ظهور و بروز نرم افزارها و مجموعه های آموزشی در این حوزه بر ضرورت توجه به موضوعات حسی و عاطفی در فضای آکادمیک موسیقی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، تعدادی از هنرمندان شناخته شده عرصه موسیقی در مراسمی که شامگاه روز شنبه بیست و هشتم مهر به مناسبت رونمایی از مجموعه آموزشی پژوهشی میثم مروستی مدرس و نوازنده ویولن در فرهنگسرای نیاوران تهران حضور پیدا کرده بودند، با اشاره به ظهور و بروز نرم افزارها و مجموعه های آموزشی در این حوزه برضرورت توجه به موضوعات حسی و عاطفی در فضای آکادمیک موسیقی تاکید کردند.

باران نیکراه مجری و گوینده این برنامه در ابتدای این مراسم که کارگردانی آن بر عهده رضا موسوی بود، در قالبی نمایشی - موسیقایی به قرائت متنی درباره سیر تحول ۱۵۰ سال آموزش موسیقی در ایران با همراهی گروهی از نوازندگان موسیقی پرداخت.

بابک خضرایی رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر نیز در بخش دیگری از این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی از نقش موثر مرحوم محمدرضا شجریان در عرصه های آموزشی و اجرایی حوزه موسیقی ایرانی به ارائه توضیحاتی درباره نقش آموزش موسیقی در دوره های مختلف تاریخی کشورمان پرداخت.

میثم مروستی مدرس، آهنگساز و نوازنده ویولن که طی سال های گذشته در حوزه های آموزشی و پژوهشی نیز به فعالیت مشغول بود هم در ادامه این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی از اجرای پروژه جدید آموزشی خود در فضای مجازی بیان کرد: بیش از هشت سال است که در حوزه تدوین یک مرجع آموزشی در فضای مجازی مشغول به فعالیت بودم و امروز بسیار خوشحالم که در کنار شما هنرمندان ارزنده موسیقی ایرانی فرصتی برای معرفی و رونمایی از این مجموعه آموزشی پیدا کرده ام. مجموعه ای که به اعتقاد من به دلیل حضور جمعی از بهترین های موسیقی، در سطوح عالی استاندارهای آموزشی دنیا قرار دارد و می تواند در کشورمان به عنوان یک اتفاق آموزشی مثبت مورد توجه باشد.

وی افزود: آنچه ما در این پروژه آموزشی و پژوهشی مدنظرمان بود ارائه یک مرجع معتبر آموزش حرفه ای موسیقی برای دسترس گسترده تر علاقه مندان موسیقی به واسطه حضور استادان نام آور این عرصه بود. فرآیندی که به دلیل حساسیت هایی که وجود داشت بسیار با وسواس انجام شد. بنابراین آنچه امروز پیش روی مخاطبان قرار می گیرد در مدت زمان کوتاهی تولید نشده بلکه مجموعه ای در نتیجه ساعت ها صبر و حوصله بوده که بهترین های موسیقی کشورمان در آن حضور دارند و می تواند به عنوان یک دستاورد ملی با مراجع آموزشی دنیا رقابت کند. آنچه مخاطب و هنرآموز با این فضای آموزشی مواجه می شود در برگیرنده موسیقی ها و تصاویری است که از نظر آموزشی گنگ و مبهم نیست و می تواند شرایطی را ایجاد کند که هنرجویان با فرآیند جدیدی از آموزش مواجه شوند.

این مدرس و نوازنده شناخته شده موسیقی با اشاره به تلاش گروه اجرایی این پروژه برای عرضه بین المللی آن به عنوان یک پروژه ۲ زبانه اظهار کرد: یکی دیگر از از اهداف ما این بود که تمام سطوح آموزشی را پوشش دهیم و از اساتید دانشگاهی و آنهایی که آزاد تدریس می‌کنند برای آموزش دعوت به عمل آوردیم. معتقد هستیم در برخی موارد معلمانی هستند که نوازندگان شناخته شده‌ای نیستند ولی می‌توانند با هنرجو به‌ ویژه در بستر آموزش مجازی ارتباط برقرار کنند و توانایی این نوع ارائه را به خوبی دارند پس از حضور آن ها نیز بهره بردیم. البته یکی از دلایل اینکه این پروژه هشت سال به طول انجامید، سرمایه محدودی بود که بخش خصوصی آن را تزریق می‌کرد. همچنین، تاکید ما روی دقت محتوایی و ارائه آموزشی استاندارد باعث شد که زمان زیادی صرف این کار شود. در این مسیر تلاش کردیم آموزش برای مخاطبان کامل باشد و به ابعاد دیگر آموزش، مانند آموزش همزمان تصویری پرداختیم تا هنرجویانی که آشنایی با بعضی از سرفصل‌های مهم ندارند، به صورت تصویری و دقیق‌تر در جریان محتوای آموزشی استادان قرار بگیرند.

مروستی در ادامه صحبت های خود به همکاری با فرهاد فخرالدینی اشاره کرد و این اتفاق را یکی از دستاوردهای پروژه دانست.

وی با قدردانی از تمامی استادان، موسیقیدانان و کسانی که در مسیر هشت ساله شکل‌گیری این پروژه همراه او بودند، گفت: ممنون از تمامی دوستان که در این سال‌ها تحمل و صبر کردند تا این مجموعه به نتیجه برسد. من معتقد هستم که این مجموعه در مسائل فرهنگی کارکرد خود را به خوبی نشان خواهد داد و بدانید که ارتقای سطح فرهنگی موسیقی جزو اهداف اصلی مجموعه‌ ما بوده است. به هر ترتیب گروه اجرایی و تولید این پروژه معتقد است، کار فرهنگی بدون توجه به بعد اقتصادی آن عملاً شکست‌خورده است، اما تمام دغدغه تیم ما مسائل اقتصادی نیست زیرا معتقدیم که اقتصاد و هنر ۲ بال پرنده یک کار هنری هستند و تنها با تکیه بر یک بال نمی‌توان پرواز کرد.

نصراللهی، مدیر فنی پروژه آموزشی - موسیقایی هم در ادامه صحبت های مروستی روی صحنه حاضر و درباره ابعاد فنی این پروژه، مانند پهنا و جامعه مخاطب، کارکردهای فنی و ظرفیت‌های آن برای استفاده جامعه مخاطب بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفری، توضیحاتی را ارائه داد.

حسین علیزاده موسیقیدان، نوازنده، آهنگساز و مدرس پیشگام موسیقی کشورمان هم در ادامه این مراسم که اجرای آن برعهده نیلوفر محبی بود، با قدردانی از گروه کارگردانی و هنری این مراسم که از نگاه وی در قالبی متفاوت پیش روی مخاطبان گرفته از حضور فرهاد فخرالدینی در این مراسم ابراز خرسندی کرد و گفت: وقتی استاد فخرالدینی را در اینجا ملاقات کردم، دوباره یاد سال های گذشته افتادم و دیدم ۶۰ سال از شاگردی من نزد استاد فخرالدینی در هنرستان موسیقی می گذرد. شرایطی که دوباره به من جایگاه ارزشمند آموزش و استاد را گوشزد کرد. البته که من بر این باورم هرچه پیشرفت‌های بشری گسترده‌تر شده، دوری بین انسان‌ها ایجاد می‌شود. ارتباطی که در ۶۰ سال گذشته بین من و استاد فخرالدینی شکل گرفته، نمی‌توانست در یک اپلیکیشن شکل بگیرد و این نشان‌دهنده جایگاه استاد است و امیدوارم روند آموزش موسیقی همچنان به گونه‌ای پیش رود که ضمن استفاده از تکنولوژی روز، آن فضای عاطفی و حسی استاد و شاگردی هم حفظ شود.

وی با تاکید بر زندگی استادانی چون فخرالدینی که سراسر افتخار است، عنوان کرد: من به شاگردانم آموخته‌ام که اگر شخصی در یک زمان معلم تو بوده، تا آخر عمرت و تا همیشه معلم تو خواهد بود. اگر هم از نظر علمی درجات بالاتری پیدا کنید، بر استاد و معلم خود برتری ندارید. حضور و نفس استاد بسیار تاثیرگذار است. اگر یک هنرجوی موسیقی به استاد خود اعتقاد و عشق نداشته باشد، هیچ گاه نمی‌تواند یک هنرمند موفق و تاثیرگذار باشد.

علیزاده در پایان مطرح کرد: معتقدم که پروژه آموزشی جدید میثم مروستی و همراهانش گام بزرگی در راستای آموزش موسیقی است بنابراین از زحمات او قدردانی می‌کنم، اما به علاقه‌مندان موسیقی بازهم تاکید می‌کنم که عاطفه را نمی‌توان از موسیقی جدا کرد پس در کنار آموزش توسط استادان بزرگ موسیقی بر اساس چنین بسته های آموزشی که امروز شاهد رونمایی آن هستیم، به همنشینی با استادان موسیقی هم توجه داشته باشید و این رابطه را نادیده نگیرید.

بعد از صحبت های علیزاده، میثم مروستی با دعوت از کیهان کلهر، حسین علیزاده و اردشیر کامکار از فرهاد فخرالدینی به پاس سال ها تلاش در عرصه موسیقی قدردانی کردند.

فرهاد فخرالدینی هم بیان کرد: از اتفاقی که امشب شاهد آن بودم بسیار خوشحالم و بیشتر خرسندم هستم که سال‌ها زحمات من و سایر اهالی موسیقی بیهوده نبوده است.

در انتهای این برنامه نیز علیرضا قربانی قطعه‌ «آهنگ اشتیاق» از ساخته های فرهاد فخرالدینی را با همراهی ارکستر زهی اجرا کرد.

حسین علیزاده، فرهاد فخرالدینی، کیهان کلهر، کامبیز روشن روان، وحید تاج، پوریا اخواص، پاشا هنجنی، علی اکبر قربانی، فردین خلعتبری، محمدسعید شریفیان، سیامک جهانگیری، سینا جهان آبادی، شهرام صارمی، علی اصغر عربشاهی، حسین بهروزی نیا، احسان عبایی، حمید قنبری، سامان احتشامی، بهنام ابوالقاسم، پویا سرایی، پرواز همای، میلاد کیایی، سامان صمیمی، شروین مهاجر، زکریا یوسفی، حمیدرضا دیبازر، سامان صمیمی، رضا تاجبخش از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور پیدا کردند.