اراک- مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی گفت: طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل به عنوان یکی از برنامه های راهبردی آموزش و پرورش در این استان اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی انقانی پیش از ظهر یکشنبه در نشست هم اندیشی پیوند مسجد و مدرسه اظهار کرد: این طرح با هدف تقویت بنیه اعتقادی و دینی دانش آموزان بر اساس سه منشور قرآن، عترت و نماز در سال تحصیلی و در فصل تابستان با بهره گیری از ظرفیت پایگاه‌های اوقات فراغت اجرا می‌شود.

وی افزود: در این طرح از ظرفیت ائمه جمعه به ویژه امام جماعت مساجد در محلات بهره گیری می‌شود.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی با اشاره به اجرای طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل در استان مرکزی گفت: اکنون برای جذب اقشار مختلف به ویژه نسل جوان به مساجد باید از تمام ظرفیت‌ها بهره گیری کرد.

انقانی با بیان اینکه نقش مدرسه در پرورش دینی و تقویت روحیه اقامه نماز در دانش آموزان بر کسی پوشیده نیست، افزود: لازم است نسبت به آموزش نماز به کودکان و نوجوانان در مدرسه توجه ویژه ای شود.

وی با بیان اینکه پیوند منزل، مسجد و مدرسه محتوایی ارزشمند است، اظهار کرد: با ورود دانش آموزان به مدرسه و تقارن حساس‌ترین زمان رشد و شکل گیری باورهای دینی با زمان تحصیل، طرح ریزی برنامه‌های آموزشی هدفمند باید مدنظر قرار گیرد.

تلاش برای حضور دانش آموزان در نماز جمعه محلات

رئیس قرآن و عترت اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز گفت: برگزاری جلسات مشترک با حضور مسئولان مدرسه، نماینده انجمن اولیا و مربیان، امام جماعت و نماینده هیئت امنای مسجد محل و اعضای هیئت علمی دانش آموزی مدرسه جهت برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های مشترک، عضویت کارکنان علاقمند مدرسه در هیئت امنای مسجد و عضویت امام جماعت مسجد محل در شورای مدرسه، تلاش برای حضور دانش آموزان در نماز جماعت مسجد محله و حضور امام جماعت مسجد در مدرسه، دعوت از امام جماعت مسجد محل به مدرسه جهت اقامه نماز جماعت آموزش احکام آموزش عملی نماز و برگزاری جلسات گفتمان دینی از فرایند و راهنمای عمل در اجرای طرح است.

سعید اسکندری افزود: جلب مشارکت فعال و مؤثر خانواده‌ها و انجمن اولیا و مربیان در توسعه فرهنگ اقامه نماز دانش آموزان با تاکید بر برگزاری کلاس‌های آموزش خانواده، ایجاد بستر مناسب جهت معرفی ظرفیت‌های مسجد محل و استفاده از روش چهره به چهره به منظور ارتقای بینش فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانش آموزان در راستای تحقق تربیت تمام ساحتی از دیگر اثرات مثبت این طرح است.

اسکندری با بیان اینکه استفاده از ظرفیت دانش آموزان به عنوان مکبر، مؤذن، قاری، مداح، خطیب، خادم و کفشدار افتخاری در مسجد محل به منظور افزایش روحیه معنوی و اخلاقی دانش آموزان در ایجاد حس مسئولیت اجتماعی آنان کمک می‌کند، اظهار کرد: برنامه‌ریزی جهت شرکت دانش آموزان فرهنگیان و خانواده‌ها در نماز جمعه و بهره‌مندی از ظرفیت هیئت دانش آموزی جهت مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی مسجد از راه‌هایی است که در اثر گذاری طرح مؤثر است.

تعامل مسجد، مدرسه و منزل موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

کارشناس قرآن و عترت اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی هم گفت: سه میم (مسجد، مدرسه و منزل) یک فرآیند تربیتی است که به واسطه هم افزایی مسئولان مدرسه، خانواده‌ها و اعضای هیئت امنای مسجد محله زمینه ارتباط دانش آموزان و اولیای آنها را با مسجد محله فراهم می‌کند.

محسن رضایی افزود: حضور فعال مدیران، معلمان، دانش آموزان و خانواده‌ها در برنامه‌های مرتبط و نهادینه سازی و تقویت همکاری مدرسه با مسجد محله، حفظ وحدت، همبستگی، تحقق آموزه‌های دینی و تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش آموزان، حضور نظام مند و اثربخش روحانیون توانمند و مبلغان مذهبی با تجربه در مدرسه، زمینه سازی برای حضور پرشور و با نشاط دانش آموزان در فعالیت‌های مساجد اهداف طرح سه میم است.

رضایی تصریح کرد: تعامل مستمر و مؤثر کانون‌های تربیتی مسجد مدرسه و منزل در پرورش کودکان نوجوانان و جوانان نمازخوان و موحد، دستاوردهای ارزشمندی را به بار می‌آورد و بر استحکام و مقاومت جامعه در برابر تهاجم فرهنگی افزوده و موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

کارشناس قرآن و عترت اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: ضرورت برقراری تعامل پویا و سازنده میان مدارس مساجد جامعه محلی و خانواده با تاکید بر پیوند مسجد مدرسه و منزل و همچنین نمازهای جمعه ایجاب می‌کند که برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی بهینه برای استفاده از ظرفیت این سه عنصر مؤثر، گامی در جهت نهادینه سازی امر اقامه نماز در جامعه است.