معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: در راستای تحقق سیاست‌های برنامه هفتم در بخش ریلی، ۱۸۰۰ کیلومتر خط‌آهن با تمرکز بر تکمیل کریدورهای ریلی ساخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس خطیبی تکمیل شبکه ریلی مطابق با برنامه هفتم توسعه کشور را مهمترین سیاست راهبردی شرکت ساخت و توسعه اعلام کرد و گفت: به منظور اجرای بندهای ۱۰ و ۱۱ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه بر مبنای ماده ۵۶ از فصل ۱۲، تکالیفی برای هر سازمانی معین شده است.

وی ادامه داد: احداث سه‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط ریلی در این قانون تکلیف شده است که شامل یک‌هزار کیلومتر دوخطه کردن خطوط موجود و برقی کردن، ۴۰۰ کیلومتر خطوط فرعی برای اتصال به مبادی بار و مراکز صنعتی و تجاری و ساخت یک‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید است و وظیفه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور محسوب می‌شود.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از سیاست‌گذاری این شرکت مطابق برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: احداث و تکمیل کریدورهای ترانزیتی ریلی در طرح‌هایی چون راه‌آهن چابهار- زاهدان، راه‌آهن کرمانشاه- خسروی، راه‌آهن رشت- آستارا، خط دوم بندرامام- تهران یا همان راه‌آهن درود- خرم‌آباد- اندیمشک، راه‌آهن شیراز- بوشهر و راه‌آهن زاهدان- یونسی در راستای تحقق این تکالیف انجام می‌شود.

خطیبی با اشاره به بند ۱- الف ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم توسعه کشور اظهار کرد: طبق این قانون، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی موظف به اجرای طرح‌های عظیم اقتصادی ملی، پیشران، روزآمد و مبتنی بر آینده‌نگری و تکمیل زنجیره ارزش و جهش اقتصادی هستند که موجب ایجاد و تکمیل کریدورهای ترانزیتی شود.

وی افزود: با استناد به همین ماده، تکمیل کریدورهای ترانزیتی ریلی کشور که اغلب موجب تحول در حمل‌ونقل ملی و بین‌المللی در نتیجه، توسعه اقتصادی کشور هستند، در برنامه‌های این شرکت در نظر گرفته شده است.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل این اقدام را موجب تکمیل حلقه‌های مفقوده کریدورهای ترانزیتی کشور دانست و گفت: اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه کشور جهش قابل توجهی در ایجاد و بهبود زیرساخت‌های ریلی و توسعه شبکه ریلی کشور به همراه خواهد داشت.