مشاور امور پژوهشی فرهنگستان علوم گفت: وزارت بهداشت باید برای زنان برنامه ریزی آموزشی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شاهدی ضمن گرامیداشت هفته سلامت بانوان گفت: حفظ سلامت در جامعه با دارو و درمان متفاوت است. چراکه نوعی از سلامت نظر به حوزه دارو درمان و رفع بیماری است ولی پیشگیری در حوزه سلامت، به درمان اولویت دارد و ما در این بخش دارای ضعف هستیم چون متولی قوی در این حوزه نداریم.

وی عوامل حفظ سلامت انسان را هوای پاک، آب سالم و تمیز و غذای سالم دانست و افزود: در خصوص غذای سالم اندکی شک داریم چون نظارت در این حوزه آن طور که باید، نیست.

شاهدی با اشاره به کنترل‌های ناقص در زمینه فراوری صنایع غذایی گفت: در رابطه با میوه و سبزی، کنترلی روی استفاده از سموم، کودها و نگهداری مطلوب صورت نمی‌گیرد که بر سلامت جامعه اثر گذار است.

وی همچنین محیط زیست سالم و حفظ روان و تعالی انسان را گوشزد کرد و افزود: در برخی از موارد شاهد ضعف‌هایی هستیم و باید به این حوزه توجه بیشتری صورت گیرد.

شاهدی گفت: بخش مهمی از سلامت زنان به خود خانم‌ها بستگی دارد چون سبک زندگی و سلامت غذا و شرایط مطلوب زندگی را باید در خانواده فراهم آورند.

وی افزود: اگر به فست فود و غذاهای غربی روی آوریم، باید دانست که چنین غذاهایی سالم نیست و دارای اسید آمینه هستند. از این رو بخشی از سلامت به زنان مربوط می‌شود؛ از طرفی در بخش‌هایی از جامعه دچار ضعف هستیم. تغذیه زنان در دوره‌های مختلف باید با مراقبت‌هایی همراه باشد و بایستی در رابطه با کمبود آهن و ضعف خونی دقت لازم شود.

شاهدی گفت: خانم‌ها همچنین در خصوص پوکی استخوان و مصرف ویتامین دی دقت داشته باشند. عدم تحریک زنان و مصرف غذاهای چرب و شیرینی و… باعث چاقی شده که پایه‌ای برای بیماری‌های مختلف است.

وی در رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: وزارت بهداشت باید برای زنان برنامه ریزی آموزشی داشته باشد خاصه اینکه زنان محور خانواده هستند و در فرزند آوری نقشی پر رنگ دارند و از این رو سلامت بدنشان باید تأمین باشد.