اهواز - استاندار خوزستان گفت: در استان ما هیچ امتیازی به سرمایه گذار داده نمی‌شود در حالی که اگر قرار باشد رونقی در استان شکل گیرد باید برای سرمایه گذار فرش قرمز پهن کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر حسینی محراب پیش از ظهر امروز یکشنبه در جلسه زراعت چوب که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد با بیان اینکه کارها در زمینه زراعت چوب رو به جلو است، گفت: اقدامی که صفر تا ۱۰۰ آن در استان بوده شکل گرفت البته بنده نگران بودم که این طرح بزرگ شکل نگیرد زیرا در خوزستان ساده‌ترین کارها با مشکل مواجه می‌شود اما الحمدالله این کار استثنا شد و توانستند در حد توافقات اولیه انجام دهند.

وی افزود: اقداماتی که صورت گرفت قابل تقدیر است و کار در حدی بود که مردم توجیه شوند، فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی، بسیج، اوقاف، نیشکر، بنیاد شهید و امثالهم پای کار بیایند.

استاندار خوزستان بیان کرد: طبعاً سبز شدن استان، سبب حاصلخیزی بیشتر، آب و باران بیشتر می‌شود. از سوی دیگر توجه به استان باعث می‌شود مردم پایدارتر باشند و زندگی شأن در خوزستان پایدارتر و بیشتر شود، علی‌الخصوص نخبگانی که اسامی آنها در بیلبوردهای تهران می‌بینیم در حالی که باید ما اقداماتی انجام دهیم تا از استان‌های دیگر به خوزستان بیایند.

حسینی محراب ادامه داد: گرما، آلودگی هوا و گرد و غباری که از ریزگردها بلند می‌شود سبب رفتن مردم از استان می‌شود لذا اگر طرحی در نظر نگیریم که این موانع را برطرف کند، اتفاقی که باید رخ نمی‌دهد.

وی افزود: ۲ سالی که بنده در خوزستان هستم یک بار هم ندیدیم حامیان محیط زیست ایرادی از فضای سبز بگیرند که این به دلیل اقدامات انجام شده خصوصاً در زمینه درختکاری است.

استاندار خوزستان با اعلام اینکه همه کشورهای منطقه مشکل نفتی و سوختن فلرها را دارند، عنوان کرد: در بحث فولاد نیز همینطور است و بی دلیل نیست که اروپا خود را از فولاد رها می‌کند. اگر ساخت فولادها ادامه داشته باشد که سیاسیون و جهان سومی‌ها به دنبال بزرگترین ها هستند نمی‌توانیم جلو این موارد را بگیریم.

به گفته حسینی محراب، اکنون یک نرم افزار کاربردی در یک فضای اتاق می‌تواند به اندازه یک کارگاه بزرگ برای شخص درآمدزا باشد که این موارد را از ما سلب می‌کنند و به سمت سخت افزاری سوق می‌دهند.

وی با بیان اینکه صنعتی بودن بر پیشانی خوزستان خورده است، تصریح کرد: صنایع بالادستی فولادی و پتروشیمی در استان شکل گرفته است و با تمام تلاش‌هایی که معاونت اقتصادی و دیگران انجام داده‌اند اما پایین دستی‌ها شکل نگرفت. در استان‌های دیگر مثل اراک، تبریز و … هم پتروشیمی‌ها هستند بانک‌ها نیز همکاری کرده و برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می‌کنند اما در خوزستان درها بسته است، طبیعتاً سرمایه‌گذارها به سمت آنها می‌روند.

استاندار خوزستان اضافه کرد: در استان ما هیچ امتیازی به سرمایه گذار داده نمی‌شود که اگر قرار است رونقی در استان شکل گیرد باید این اتفاق‌ها بیفتد.

حسینی محراب گفت: کشت درخت و زراعت چوب می‌تواند بخشی از مسائل آب و هوایی و سلامت مردم را تحت تأثیر قرار دهد، در محله‌هایی که درخت ندارد هیچ ریه‌ای نیست لذا سعی کنیم این کار را انجام دهیم زیرا درخت تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه اصل مساله در خصوص موضوع مذکور را پذیرفته‌ایم، اظهار کرد: مسئولین دستگاه‌های مربوطه با حضور معاون اقتصادی میز مشترکی تشکیل دهند و در خصوص موارد موافق و مخالف با هم گفت و گو داشته، آئین نامه‌ای بنویسند تا برای کارکنان منابع طبیعی هم شفاف باشد که به چه زمین‌هایی آب تعلق می‌گیرد و به چه زمین‌هایی تعلق نمی‌گیرد.

استاندار خوزستان ادامه داد: همچنین برای افرادی که درخواست مجوز داشته‌اند، سازمان آب و برق ظرف مدت ۴۵ روز نظر بدهد و اگر در این مدت نظری نداد، تأیید شده تلقی می‌شود و می‌گوئیم مجوز زراعت چوب داده شود و آب برداشت کند.

حسینی محراب گفت: برخی جاها آب وجود دارد که مردم خبر ندارند، این مکان‌ها مشخص شوند به طور مثال جفیر یک هزار هکتار است حتماً این هفته پیگیری و صورت جلسه شود البته مشکل معارض هم دارد اما فعلاً گام اول برداشته شود.

وی زراعت چوب را زراعت باغی خواند و افزود: زمانی که حضرت آقا می‌فرمایند که اکالیپتوس مثمر است پس چنین چیزی وجود دارد. ما اصرار به کاشت اکالیپتوس نداریم و آنچه در تحقیقات جهاد کشاورزی و دانشگاه آمده که در خوزستان جوابگو است، همان را بکارید و استان را از شرایطی که اکنون دارد نجات دهید.

به گفته استاندار خوزستان، منابع طبیعی اعلام کرده که پنج سال پیش توسط آب و برق برای زمین‌هایی در برخی شهرستان‌ها به آنها مجوز داده است، اینها مشخص و اعلام شود، هر جا به اختلاف برخوردید بر همان مساله بحث کنید.

حسینی محراب اظهار کرد: مردم باید در خصوص زراعت چوب، مثل گمرک صفر تا ۱۰۰ مساله را بدانند و همه از آن استفاده کنند، همه چیز برای مردم است و ما خدمتگزار آنها هستیم که باید برایشان امکانات فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه بهمنشیر برای زراعت طراحی شده است، گفت: اگر امکان فضاسازی وجود دارد کار را انجام دهید در غیر این صورت به آنها راهکار دهید و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنید.