در بیست و هفتمین اجلاس سالانه کشورهای عضو یادداشت تفاهم منطقه ای اقیانوس هند، ایران به عنوان مسئول کارگروه تهیه راهنمای کنترل و بازرسی کشتی‌ها تعیین شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اله مراد عفیفی پور مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در بیست و هفتمین اجلاس سالانه کشورهای عضو یادداشت تفاهم منطقه‌ای اقیانوس هند (IOMOU) در تانزانیا، جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسئول کارگروه تهیه راهنمای کنترل و بازرسی کشتی‌ها بر اساس آئین نامه بین‌المللی کارکنان صنعتی (IP Code) تعیین شد. گفت: کمیته ایمنی دریانوردی در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO/MSC) در تاریخ دهم نوامبر ۲۰۲۲، آئین نامه بین‌المللی ایمنی شناورهای حامل کارکنان صنعتی (موسوم به IP Code) را به تصویب رساند تا چارچوبی مشخص برای اطمینان از حمل و نقل دریایی ایمن کارکنان شاغل در تأسیسات فراساحل فراهم شود.

وی افزود: در اجلاس اخیر کشورهای عضو IOMOU ، اهمیت آئین نامه موصوف مورد توجه قرار گرفته و به تبع آن مقرر شده تا با محوریت جمهوری اسلامی ایران و همکاری دبیرخانه IOMOU و کشورهای استرالیا، موریس و موزامبیک؛ راهنمای بازرسی از شناورهای حمل کارکنان صنایع فراساحل تهیه و در اختیار افسران کنترل و بازرسی کشتی‌ها (PSC) در کشورهای منطقه اقیانوس هند قرار گیرد.

گفتنی است که ایران با برخورداری از تأسیسات عظیم نفت و گاز در آب‌های فراساحل منطقه خلیج فارس، دارای تعداد قابل توجهی از مهندسان و کارگران فنی و متخصص در حوزه صنایع فراساحل است که موضوع تردد ایمن آنها توسط شناورهای خدماتی و پشتیبانی همواره از دغدغه‌های اصلی سازمان بنادر و دریانوردی بوده است.