«گرافیک» از آن دسته هنرهایی است که همیشه در خدمتِ مواجهه با موضوعات سیاسی و اجتماعی بوده و می‌تواند در مسیر مبارزات موثر باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، گرافیک همیشه به عنوان یک هنر در خدمت، در مواجهه با موضوعات سیاسی و اجتماعیِ روز چالشی بزرگ داشته، چالشی از جنس مسائل و موضوعات سیاسی و اجتماعی که ملغمه‌ای از کلیشه‌ها و حرف‌های تکراری است و حرف نو و جدید زدن و خلاقیت داشتن در تصویر، کاری بسیار سخت و چالش‌برانگیز است. چالش‌ها و موضوعاتی این‌چنین می‌تواند سنگ محک خوبی برای فهم میزان خلاقیت هنرمند گرافیست و مشق تصویری این آثار می‌تواند تمرین خوبی برای رسیدن به بیان و زبانی متفاوت از مفاهیم و موضوعاتی تکرارشونده و به‌ظاهر کلیشه‌ای و فائق‌شدن بر این چالش سخت باشد.

پس از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و پس از آن عملیات «وعده صادق ۲» و شهادت یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و مغز متفکر عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، هنرمندان طراح گرافیک ساکت ننشستند و طرح‌هایی به یاد و با موضوع سیدحسن نصرالله و ادامه نهضت او، عملیات هفتم اکتبر و «وعده صادق» و همچنین شهادت یحیی سنوار ترسیم کرده‌اند. برخی از این طرح‌ها را که توسط نهضت مردمی پوستر انقلاب نشر داده شده است، در ادامه می‌بینید.

اثر بالا با عنوان «و الله عزیز ذو انتقام» توسط مسعود نجابتی هنرمند طراح و رئیس کانون هنر شیعی با تکنیک خوشنویسی؛ خط محقق خلق شده است.

اثر بالا با عنوان «این سلاح بر زمین نخواهد ماند» توسط محسن کاظمی از مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی آیه اصفهان خلق شده است.

اثر گرافیکی بالا با عنوان «هیمنه» به صورت سه بعدی توسط مهدی مصطفوی و علی مصطفوی طراحی شده است.

اثر بالا با عنوان «مقاومت زنده است» توسط مهدی جهانبخش از مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی آیه اصفهان ترسیم شده است.

محمدرضا دوست محمدی هنرمند طراح گرافیک نیز از طراحان دغدغه‌مند است که اثر بالا را با عنوان «وعده صادق» طراحی کرده است.

۲ اثر بالا از مهدی جهانبخش از مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی آیه اصفهان است که اثر سمت راست با عنوان «وعده صادق ۲» و اثر سمت چپ با عنوان «یحیی سنوار» توسط وی خلق شده‌اند.

اثر بالا با عنوان «لشهید علی طریق القدس» خط گرافیکی از حامد مغروری است که به سفارش مکتب حاج قاسم ترسیم شده است.

اثر بالا با عنوان «شکست بزرگ» با زبان عبری و انگلیسی «GREAT DEFEAT OCTOBER» و «תבוסה גדולה» با تکنیک میکس‌مدیا (فتومونتاژ) توسط سینا رعیت دوست خلق شده است.

«سگ هار صهیونیستی» اثر حمیدرضا کشاورزی

همچنین هنرمندان خانه طراحان انقلاب اسلامی نیز در این جریان ساکت نبودند و پوسترها و طرح‌هایی را تهیه و منتشر کرده‌اند که تعدادی از پوسترهای شهری این مرکز برای شهید یحیی سنوار به قرار زیر است:

همچنین، رویداد ملی «انتفاضه هنر» در رشته‌های گرافیک، تصویرسازی، حروف‌نگاری، نقاشی و کاریکاتور ۱۱ تا ۱۳ مهر در محل لانه جاسوسی برگزار شد و در این کارگاه ۳ روزه، آثار گرافیکی بسیاری خلق شد که برخی از آنها را در ادامه برمی‌شمریم.

پدیدآورنده آثار به ترتیب از راست؛ محیا جعفری، فاطمه رستگاری فر و محدثه علی‌شاه

سازمان بسیج دانشجویی، «حرا»؛ جبهه طراحان انقلاب اسلامی مازندران، حلقه هنری مثال، خیمه بانوان هنرمند هیئتی، «رواق»؛ مجمع طراحان گرافیک از خراسان جنوبی، «سدر»؛ اجتماع هنرمندان شمال خوزستان، «قطره»؛ مجمع هنرمندان زنجانی و بنیاد هنر هیئت از جمله مراکزی هستند که در این رویداد شرکت کردند.

آثار از امیرمهدی خرم دل و محمدصالح زارعی

در اثر «خیبر خیبر یا صهیون» امیرمهدی خرم دل، هنرمند طراح با برداشتی از نقاشی «فاتح خیبر» از حسن روح الامین، لشکریان حیدری را در حال فتح قدس اشغالی نمایش داده است.

اثر کمیل حسن زاده

در بخش نقاشی این رویداد، هادی گل محمدی، در بخش گرافیک؛ سید حمید آل هاشم و حسین یوزباشی، در بخش تصویرسازی؛ کاظم طلایی، محمد حسین صلواتیان و منصوره محمدی و در بخش کاریکاتور، عباس گودرزی به عنوان استاد کارگاه حضور داشتند.