گرگان- رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گلستان گفت: در فصل گاوبانگی مرال‌ها سود جویان زیادی به دنبال فرصت هستند تا این حیوانات را شکار کنند.

محمود شکیبا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، استان گلستان را یکی از متنوع‌ترین و بارزترین زیستگاه‌های مرال و شوکا دانست و اظهار کرد: با توجه به اهمیت این زیستگاه نیاز به حفاظت جدی دارد که باید گام‌های محکمی در این راستا برداشته شود.

وی افزود: تعداد زیاد روستاهای ییلاقی در عمق زیستگاه‌های جنگلی و تعداد زیاد دام در زیستگاه‌های کوهستانی باعث شده تا عرصه بر حیات وحش هر روز تنگ‌تر شود.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گلستان با اشاره به اینکه در فصل گاوبانگی، سود جویان زیادی به دنبال فرصت هستند تا این حیوانات را شکار کنند، گفت: شکار مرال یا گوزن قرمز هیرکانی کاری است شکارچیان می‌توانند آن را به سادگی انجام دهند که در همین راستا جهت حمایت و حفاظت از مرال‌ها چادری‌های ثابت و سیار در عمق زیستگاه‌ها در نظر گرفته شد.

وی زیستگاه طبیعی مرال را از نوکنده در مرز مشترک با استان مازندران تا پارک ملی گلستان اعلام کرد و ادامه داد: فصل جفت گیری مرال از ابتدای شهریور تا پایان مهر است که تحت عنوان گاوبانگی نامیده می‌شود.

شکیبا اظهار کرد: در این بازه زمانی مرال های نر بالغ برای جمع کردن ماده‌ها تجمع تشکیل می‌دهند و در اکثر زیستگاه‌های مرال ها، صدای نرها به گاوبانگ معروف است شنیده می‌شود.

وی یادآور شد: شکارچیان غیر مجاز برای اینکه بتوانند مرال های نر را شکار کنند و آنها را فریب دهند تقلید صدا می‌کنند که می‌طلبد زیستگاه این حیوان مورد حفاظت بیشتری قرار گیرد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گلستان با اشاره به اینکه از ابتدای فصل گاوبانگی تا کنون هزار و ۴۹۳ صدا شنیده شد، گفت: تا کنون هزار و ۷۴ مرال در استان مشاهده شده است که از این تعداد ۴۹۷ مورد نر، ۴۵۰ مورد ماده، ۹۰ مورد نابالغ و ۳۷ مورد نامعلوم است.