بوشهر- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر با تولید ۶ هزار و ۲۰۰ تن محصول، سومین تولید کننده کنجد در کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، کبری توکلی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشت کنجد در استان بوشهر از اوایل تیرماه تا نیمه مردادماه انجام گرفته است افزود: برداشت کنجد از ابتدا مهرماه آغاز شده است و تا نیمه آبان ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه کم آب بر بودن یکی از خواص کنجد است گفت: ارقامی به کشاورزان معرفی شده که پس از نخستین آبیاری ۳۰ تا ۴۰ روز نیاز به آب ندارد و زمان برداشت ریزش کمتری دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوشهر تصریح کرد: با توجه به مقاومت کنجد در برابر خشکی و گرما، کشت تابستانه مناسبی در استان بوشهر به شمار می‌رود.

توکلی با اشاره پربازده بودن محصول کنجد، افزود: پیش‌بینی می‌شود در سطح پنج هزار و ۵۰۰ هکتار ۶ هزار و ۲۰۰ تن محصول کنجد از مزارع شهرستان‌های دشتستان، دشتی و تنگستان برداشت شود که بهره وری نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به رتبه سوم استان بوشهر در کشور عنوان کرد: بیشترین کنجد در استان‌های خوزستان، فارس و بوشهر کشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوشهر ادامه داد: کشاورزان کنجد کار با توجه به فسادپذیری کم محصول و مشتری‌هایی که گاهی محصول را پیش خرید می‌کنند برای فروش کنجد مشکلی ندارند.

توکلی خاطرنشان کرد: مصرف در شیرینی پزی‌ها، تولید روغن، ارده، حلوا، استفاده در لوازم آرایشی، و تهیه چسب و کاربن از جمله موارد کاربرد کنجد است.