ایلام-رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: طی ۲سال گذشته ۱۷۱ بازرسی از مراجع قضایی ایلام انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عمران علیمحمدی عصر یکشنبه در نشست مشترک شورای قضایی و مراجع اطلاعاتی، نظامی و انتظامی استان اظهار داشت: در نظام اسلامی که بر شاکله‌ی احکام اسلامی و کرامت انسانی بنا نهاده شده است توجه به کرامت انسانی ما را ملزم می‌کند که به حقوق شهروندی بیشتر پایبند باشیم.

وی افزود: در استان ایلام دستورالعمل حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی به درستی اجرا می‌شود و اگر این دستور العمل به نحو مطلوب آموزش داده شود نتایج ارزنده‌تری را در پی خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان ایلام بیان داشت: در دو سال گذشته بیش از ۱۷۱ بازرسی از مراجع قضایی انجام شده است که در این بازرسی‌ها تلاش شد تا در روند دادرسی‌ها در محاکم کیفری و دادسراها قرارهای نامتناسب صادر نشود و بر احکام صادره بر اساس پرونده شخصیتی که برای متهم در جرائم موضوع ماده ۳۰۲ تنظیم می‌شود نظارت گردد و از نقض حقوق شهروندی در محاکم جلوگیری شود.

وی افزود: با نظارت و تلاش‌های صورت گرفته در کاهش آمار ورودی پرونده‌ها و اتقان آراء، استان ایلام سال گذشته موفق به کسب رتبه اول کشور در تعیین تکلیف پرونده‌های اجرای احکام شد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان ایلام اظهار داشت: نظارت بر زندان‌ها هر هفته توسط معاونین دادگستری استان و رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی صورت می‌گیرد و درخواست‌های زندانیان مورد بررسی قرارگرفته و بر کار و حرفه آموزی و بازسازی و ترمیم شخصیت زندانیان نظارت می‌شود و هیئت نظارت بر حفظ حقوق شهروندی استان علاوه بر محاکم قضایی به صورت مستمر بر زندان‌ها نیز نظارت می‌کند.

وی گفت: در کلیه محاکم استان همواره و در تمام مراحل رسیدگی اصل ۳۷ قانون اساسی، ماده ۴ آیین دادرسی کیفری و اصل برائت، مورد توجه می‌باشد.