نمایشگاه «همچنان؛ طوفان» با پوسترها و آثار گرافیکی از هنرمندان ایرانی و بین‌المللی در گالری خانه حوزه هنری افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه «همچنان؛ طوفان» متشکل از آثار ۸۰ هنرمند از پنج قاره و ۲۳ کشور جهان، عصر دوشنبه ۳۰ مهر در گالری خانه حوزه هنری آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که آثار ۴۷ هنرمند از کشورهای امارات متحده عربی، فلسطین، استرالیا، کانادا، کلمبیا، مصر، اسپانیا، آلمان، ایالات متحده آمریکا، لبنان، اندونزی، عراق، ایتالیا، اردن، کویت، لیبی، مالزی، هلند، نروژ، عمان، پاکستان، پرتغال، انگلستان و اروگوئه و همچنین ۳۳ هنرمند ایرانی روی دیوار رفته است، چهره‌هایی چون محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، سیدامیرناصر جاوید معاون امور بین‌الملل حوزه هنری، سیدعلی میرفتاح، محمدحسین نیرومند، علی‌اصغر یوزباشی، شهاب‌الدین شکیبا و … حضور داشتند.

نمایشگاه «همچنان؛ طوفان» شامل آثار متنوعی در حیطه طراحی گرافیک و در شاخه‌های طراحی پوستر و تصویرسازی است و ۱۰ اثر تایپوگرافی و ۳ اثر گرافیتی نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد.

پیش از افتتاح نمایشگاه، مراسمی در حیاط حوزه هنری برگزار شد و محمود حبیبی کسبی قطعه شعری را درباره فلسطین قرائت کرد.

جلوگیری از مسموم شدن ذهن مردم با زبان هنر

سیدعلی میرفتاح هنرمند نقاش و فعال رسانه‌ای در ابتدای این مراسم به اثری تصویرسازی شده از شهید سنوار اشاره کرد و گفت: این اثر از شهید سنوار خیلی ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشت، چراکه چهره شهید سنوار را در قالب یک سامورایی گذاشته بودند و با چفیه ترسیم کردند. کاری که این تصویر کرد، کاری عظیم بود چراکه اگر می‌خواستیم مقاله بنویسیم، باید خیلی می‌نوشتیم. این اثر کاری کرد که به محور مقاومت کمک کرد و همین، موضوع اصلی جدال حق و باطل و دفاع از مظلوم است.

وی افزود: الان ما دچار یک مسمومیت رسانه‌ای شده‌ایم و در روزگاری به سر می‌بریم که رسانه‌ها وابستگی به نظام سلطه دارند و پا روی حق می‌گذارند و دفاع علنی از ظالم می‌کنند.

میرفتاح توضیح داد: متاسفانه این سمی که در این رسانه‌ها هر روز تولید می‌شود، به مردم انتقال پیدا می‌کند، چون سبک زندگی ما به گونه‌ای است که مردم جلوی این شبکه‌های مسموم زندگی می‌کنند و این سم را وارد ذهن و جان‌شان می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند اثر این رسانه‌ها را خنثی کند، استفاده از هنر و زبان هنر به معنای عام است که راه‌های دراز را کوتاه می‌کند، چراکه ما با دشمنی عجیب و پیچیده در حال جنگ هستیم.

میرفتاح در پایان سخنانش با اشاره به چهره شهر تهران گفت: ما در حوزه‌های دیگر نیز می‌توانیم حرف‌مان را به مخاطب‌مان بزنیم اما پایتخت، اصلاً شبیه به شهری که مرکز محور مقاومت باشد، نیست. از طرف دیگر اتفاقاً مخالف تبلیغات گل‌درشت و شعارزدگی هستم اما مفاهیم هنری زیباشناسانه که چشم آدم‌ها را تربیت می‌کند، می‌تواند مفاهیم گران‌قدری نیز انتقال دهد.

صابر شیخ رضایی کیوریتور نمایشگاه «همچنان؛ طوفان» درباره ایده برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: اوایل مهرماه مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نمایشگاه «چه سرسبز بود دره من» از آثار سیدعلی میرفتاح را به مناسبت هفته دفاع‌مقدس برگزار کرد که در میان آثار نمایشگاه، گریزهایی به مسأله فلسطین و کودکان غزه هم دیده می‌شد. پس از آن طرح موضوعی را با مسئول مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری مبنی بر برگزاری نمایشگاهی در سالگرد عملیات «طوفان الاقصی» با بیش از ۱۰۰ پوستر از خودم که درباره فلسطین و مقاومت در سال‌های گذشته طراحی کرده بودم، مطرح شد و با این نگاه بنده که دوست داشتم نمایشگاه گسترش پیدا کند و دایره وسیعی از هنرمندان را در نمایشگاه داشته باشیم، موافقت شد و این شروع ایده طراحی و برنامه‌ریزی و برگزاری نمایشگاه «همچنان؛ طوفان» شد.

وی درباره جمع‌آوری آثار نمایشگاه از هنرمندان جهانی، توضیح داد: به واسطه ارتباطاتی که با هنرمندان بین‌المللی دارم و آشنایی و مراوداتی که با هنرمندان ایرانی طی سالیان گذشته شکل گرفته بود، به ذهنم رسید که خوب است در شرایطی که رسانه‌های بدنه دنیا با انواع ساز و کارهای تبلیغاتی، اتفاقات غزه را بایکوت و تحریم خبری کرده‌اند و حتی جنایات رژیم اشغالگر را عادی‌سازی می‌کنند، با تمرکز بر عمده وقایعی که به سرعت یکی پس از دیگری در یک سال پس از «طوفان الأقصی» رخ داد، به شکلی نقطه‌گذاری کنم و با ایجاد تأمل، روایت هنرمندان را شاهد باشیم.

شیخ رضایی تصریح کرد: در کنار پراکندگی جغرافیایی و عقیدتی و سیاسی هنرمندان این نمایشگاه، اشتراک‌های عاطفی و انسانی در موضوعات از جمله محکومیت حملات وحشیانه رژیم اشغالگر قدس به مدارس، مساجد، بیمارستان‌ها، پناهگاه‌ها و چادرهای آوارگان تا ترور رهبران مقاومت در فلسطین، لبنان، سوریه و ایران را شاهد هستیم.

این هنرمند طراح گرافیک که آثارش درباره فلسطین بسیار در فضای مجازی ترند شده است، در پایان درباره انتخاب عنوان «همچنان؛ طوفان» برای نمایشگاه توضیح داد: «همچنان؛ طوفان» از این زاویه انتخاب شد که بگوییم «طوفان الاقصی» که با یک رویکرد دفاعی، نظامی شروع شد، توسط هنرمندان به زبان هنر و در حیطه جنگ نرم و وجدانیات پیش می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند به مدت یک ماه، از شنبه تا چهارشنبه، در ساعات ۹ تا ۱۸ به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، پلاک ۲۵۷، گالری خانه، مراجعه و از آثار بازدید کنند.